لوگو امرداد
بندِ میزان، ورود آب به مجموعه آبشارها و بند گرگر را کنترل می‌کند

یادمان جهانی بند میزان شوشتر زیر آب رفته ولی آسیب ندیده است

bandemizanافزایش دبی رودخانه کارون موجب شد تا اثر تاریخی و ثبت جهانی‌شده‌ی “بند میزان” در شهرستان شوشتر زیر آب برود.

به گزارش خبرگزاری بازتاب خوزستان، مدیر امور آب منطقه شمال خوزستان درباره‌ی زیر آب رفتن سد جهانی بند میزان گفت: دبی رودخانه‌ی کارون به شوند بارندگی گستره‌های بالادست بامداد یکشنبه افزایش یافت و اکنون به یک هزار و ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است.

اسحاق مهدی‌پور افزود: خروجی سد در محدوده‌ی شهر گتوند هم‌اکنون نزدیک‌به ۳۰۰ متر مکعب در ثانیه است اما خروجی رودخانه شور عقیلی به نزدیک۹۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

استان خوزستان از آدینه شب شاهد بارندگی است. بیشترین میزان بارندگی در منطقه‌ی تاراز شهرستان اندیکا در ۴۸ ساعت گذشته ۱۷۰ میلی‌متر ثبت شده است.

در شهرستان شوشتر نیز در این مدت ۵۶.۶ میلی‌متر بارندگی گزارش شده است. فروردین سال ۹۸ نیز این اثر تاریخی برای چند روز زیر آب بود.

برپایه‌ی همین گزارش افزایش دبی رودخانه کارون سبب شد تا برخی آثار تاریخی و بوستان‌های شهرداری در بستر و پیرامون رودخانه کارون در شوشتر به زیر آب برود.

اثر ثبت جهانی بند میزان در شوشتر آسیبی ندیده است

در همین راستا مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر گفت: افزایش دبی رودخانه کارون در روزهای گذشته به سازه‌ی ثبت جهانی بند میزان آسیبی وارد نکرده است .

محمد رضا بهادری امروز، دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاربازتاب خوزستان گفت‌: سازه‌ی این اثر تاریخی به‌گونه‌ای طراحی شده که ورود آب به مجموعه آبشارها و بند گرگر را کنترل کند .وی افزود : وقتی این اثر زیر آب می‌رود در واقع کارکرد هیدرولیکی خود را انجام می‌دهد.مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر گفت : سیلاب ‌بالادست باعث شده  مقداری نخاله و زباله در دهانه‌های ورودی این اثر انباشت شود که بعداز پایان بارندگی و تثبیت دبی رودخانه ، ازسوی تیم‌های فنی و اجرایی پاک‌سازی می‌شود .

فروردین سال ۹۸ نیز این اثر تاریخی به مدت چند روز زیر آب بود. دیرینگی اثر تاریخی بند میزان به دوره ساسانیان می‌رسد.

این بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه‌ی کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹(پنج تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با دارا بودن معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان سامانه‌ی (:نظام) آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06