لوگو امرداد
در امرداد شماره 433 چاپ شده است

«ولادت زرتشت» در سالنمای 1400

p07پیوندش با ایران و ایرانی ناگسستنی است زیرا که زاده‌ی این سرزمین و نخستین پیام‌آور یکتاپرستی در جهان است. پیام‌آوری که به مردم آموخت خداوند یگانه را بپرستند و از روی خرد، راه راستی را برگزینند تا به نیک‌فرجامی برسند. انديشه‌های اشوزرتشت برای نخستين بار به سرآغاز و سرانجام هستی‌ای اشاره می‌کند که از ویژگی یکتایی برخوردار بوده و این فروزه را «اهورامزدا» نامیده است. دي‌ماه مناسبت فراموش‌نشدنی براي زرتشتيان دارد و آن پنجم دی‌ماه روز درگذشت پيام‌آور نيكي‌هاي سه‌گانه است. درگذشت پيامبري كه او را به‌نام پيام‌آور خرد و شادي مي‌شناسند.

پيامبري كه زادروز او در فروردين و درگذشتش در دي‌ماه است. ماه دي يكي از پرمناسبت‌ترين ماه‌هاي سال براي برگزاري جشن‌ها و شادي‌كردن است. شايد بتوان آن ‌را ماه شادي ناميد، چرا كه پرآيين‌ترين و پس از فروردين شادترين ماه ايراني است. اما شوربختانه ديرزماني‌ست كه ايرانيان نه‌تنها از شادي‌هايشان كاسته‌اند، بلكه مي‌توان گفت آن را از ياد نيز برده‌اند.

زرتشتيان به پيروي از فرهنگ چند هزار ساله‌ي خويش كه در آن سوگ و غم نكوهيده ‌است، آیین درگذشت اشوزرتشت را با جشن‌خواني و رفتن به آرامگاه‌ها به‌جاي مي‌آورند تا بزرگي زادروز آن اشو در برابر درگذشتش رنگ نبازد، هرچند بيشتر رسانه‌هاي گروهي كشور گويي می‌کوشند از كنار سالروز زايش و درگذشت پيامبر ايراني و جشن‌هاي چهارگانه‌ي ديگان خموشانه بگذرند. سالیان سال است که  چشم به جعبه‌ی جادويی دوخته‌ایم و گوش به رادیو، شاید که  زادروز یا سالگرد درگذشت اشوزرتشت را به ياد آورند، نخستین پیامبر یکتاپرست جهان است، اما افسوس که زمستان‌ها و بهارها از راه می‌رسند و هر سال این فراموشی تکرار می‌شود.

نگرش اشو زرتشت به جهان هستی، پيروی و پيوستن به هنجار درست و مبارزه با ناهنجاری است. هنجار راستی در بينش زرتشت «اشا» نام گرفته است و انسان بايستی با هر نشیب و فرازی در زندگی با اشا همگام و هماهنگ شود.

خرسندیم که واپسین سال سده‌ی خورشیدی برابر شده با ثبتِ نام اشو زرتشت در سالنمای رسمی کشور  و این مایه‌ی بالندگی و شادمانی برای ایران و ایرانی است. سرانجام پس چند دهه کوشش کنشگران زرتشتی و نمایندگان زرتشتیان در دوره‌های گوناگون برپایه‌ی مصوبه‌ی شورای عالی فرهنگی، ششم فروردین سالروز زایش اشو زرتشت به نام روز «ولادت زرتشت»، در سالنمای رسمی کشور ثبت شد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری است با عنوان«ولادت زرتشت در سالنمای 1400» به خامه‌ی فیروزه فرودی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) شماره‌ی 433 هفته‌نامه امرداد بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

لینک فروش اینترنتی هفته‌نامه‌ی امرداد شماره 433

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود بر شما
    چرا ولادت ؟ چرا زایش نه چرا زادروز نه و چرا بدنیا آمدن نه ؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04