لوگو امرداد
با پایداری شرایط همه‌گیری کرونا

آگاهی‌نامه انجمن موبدان تهران درباره برگزاری آیین جشن سده

IMG 8433انجمن موبدان تهران با انتشار آگاهی‌نامه از انجمن‌ها و نهادهای برگزارکننده درخواست کرده است با رعایت کامل شیوه‌نامه بهداشتی و اجتماع کمتر از پنج نفر در فضای وسیع سپندینه جشن سده را برگزار و آیین را از راه شبکه‌های اجتماعی زنده پخش کنند.
در این آگاهی‌‌نامه با تاکید بر رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از انجمن‌ها و نهادهای برگزارکننده درخواست شده است تا امسال که به شوند پایداری بیماری جهانگیر کرونا نمی‌توان گردهم آمد، سپندینه جشن ملی سده را با اجرای برنامه‌های گوناگون شادی‌افزا و آتش‌افروزی در مکانی وسیع و با اجتماع کمتر از پنج نفر برگزار و از راه شبکه‌های اجتماعی برای همه بهدینان در سراسر گیتی پخش کنند. دیگر همکیشان نیز از رفتن به مکان برگزاری جشن خودداری کنند. در خانه‌های خود به تماشای برنامه‌های جشن سده بنشینند و با افروختن آتش نمادین و سرودن آتش نیایش هم‌افزا با همه نیکان شوند.
متن کامل آگهی‌نامه انجمن موبدان تهران را در ادامه می‌خوانید:

به خشنودی اهورامزدا

آگاهی نامه

با پیشکش بهترین درودهای ایرانی – از آنجا که هر ملتی به برگزاری درست آیین (سنن و آداب و رسوم) خود زنده است و نفس می‌کشد. ما زرتشتیان نیز با برگزاری بهینه آیین‌ها، به زندگانی سرشار از خردورزی و مهرورزی خود ادامه می‌دهیم.
با توجه به اینکه برگزاری آیین جشن سده، گرامیداشت روان و فروهر نیاکانمان، که با کشف و مهار آتش، آغازگر تمدن و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در ایران و جهان را فراهم کرده‌اند، را امسال به سبب وجود بیماری جهانگیر”کرونا” نمی‌توانیم همچون سال‌های گذشته گرد هم آییم و این جشن سپندینه ملی میهنی را برگزار کنیم و همانند سایر هم‌میهنان وظیفه داریم شرائطی را که سازمان بهداشت جهانی و وزارت محترم بهداشت و درمان کشور عزیزمان ایران را به‌گونه کامل در نظر گرفته، برگزاری شکوهمند این مراسم سپندینه را به انجمن‌ها و سازمان‌های برگزارکننده بسپاریم. انجمن موبدان تهران نیز ضمن عرض شادباش این جشن بزرگ ملی میهنی، برپایه‌ی اساسنامه و قانون خویشکاری دارد که به آگاهی اعضای محترم انجمن‌ها و سازمان‌های برگزارکننده این جشن سپندینه تمدن‌ساز و فرهنگ‌گستر برساند. مهرورزیده جشن سده امسال را که روز آدینه مهرایزد و بهمن‌ماه گاه‌شمار زرتشتیان برابر با دهم بهمن تقویم رسمی کشور می‌باشد، با رعایت تمام اصول بهداشتی برگزار کنند. اعضای محترم، با اجتماع کمتر از پنج نفر، در مکانی وسیع همچون کوشک ورجاوند تهران که پیش‌تر به میزان مناسب چوب و هیزم را فراهم کرده‌اید، به همراه یک یا دو نفر موبد اوستا‌خوان، با برنامه‌ریزی دقیقی که پیش‌تر مدون فرموده و شرائط انجام بهینه آنرا فراهم نموده، چند روز پیش‌تر از روز برگزاری جشن سده از راه تارنماهای خبری زرتشتیان همچون امرداد و برساد به آگاهی همکیشان گرامی برسانید. به‌گونه‎‌ای که در روز برگزاری جشن سده، همگی بهدینان در سرتاسر گیتی بتوانند تمام برنامه‌ها را که می‌تواند شامل سخنرانی، شاهنامه‌خوانی، موسیقی و دیگر آیین‌های شادی‌افزا و اندیشه برانگیز و مراسم آتش‌افروزی پایانی جشن سده در هنگام غروب آفتاب، را از راه شبکه‌های اجتماعی به تماشا بنشینند.
از سایر همکیشان گرامی نیز در خواست داریم که در منزل با اعضای خانواده به تماشای کامل برنامه‌های جشن، از طریق موبایل یا کامپیوتر باشند و از رفتن به مکان برگزاری جشن، جدا خودداری کنند. و در هنگام غروب آفتاب که موبد با روشن کردن آتش و سرودن اوستای آتش نیایش، مراسم آتش‌افروزی جشن سده را انجام می‌دهد. با تنی پاک و روانی آماده، در حالی‌که روبه‌روی روشنایی شمعی یا مجمر کوچکی از آتش، که پیش‌تر در خانه روشن کرده‌اند، در حالت ایستاده به خواندن و سرودن بخش‌هایی از خرده اوستا به‌ویژه اوستای سروش باج و کُشتی و یا با سرودن 13 اشم وهو و 21 یتا اهو، با موبدان و سایر راستی‌جویان نیکی‌‌افزا (اشون‌های) ایران و جهان همازور گردند و در پایان، با سرودن اوستای برساد به روز مهر ایزد و بهمن‌ماه، به نیت خشنود کردن اهورامزدا و هم‌افزایی با همه نیکان و وهان جهان تحویل دهند.

انجمن موبدان تهران
رییس: موبد دکتر اردشیرخورشیدیان

mobedan

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود از زحمات برای بر گزاری جشن سده در روز ادینه ده بهمن خشنودم من ایرنی مسلمانم ولی جشن ها ملی که ریشه کهن دارد را هم پاس میداریم من خیلی سالها پیش کتاب مقدس اوستا را خریداری کردم مطلبی آموزنده را حفظ کردم وبرای دیگران در محافل نقل می کنم همینطور کتاب وندیداد را دارم و بسیار مطالب خوب از قوانین حقوقی مدنی آن یاد گرفتم آنها حتی در مورد حقوق انواع سگ قانون داشتند به جوانان سفارش می کنم کتاب وندیداد و کتاب اوستا را یکبار مطالعه کنند منظورم نو جوانان و جوانان غیر زردشتی است من همه ادیان را و پیروانش دوست دارم و چون خودم دوست میدارم من تمامی ابنای بشر را دوست دارم نیکوکارنش را بیشتر همه ما فرزند یک پدر ادم و یک مادر حوا هستیم هیج کس نزد خدا از کسی برتری ندارد مگر کسانی که به آفریده خدا محبت دارند مانند انسان . حیوان . نبات . جامدات . طبیعت . محیط زیست همه قدر میداند و در حفظ همه می کوشد v-islamiyah.blogfa.com t.me/valiollahislamiyah IRAN GORGAN KAFSHGIRY 3758 Zar 2021 Jan 1399 Khor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06