لوگو امرداد
در امرداد 435 چاپ شده است

زخم‌های کهنه‌ی تاق کسرا رو شد

p02تاق «خُسرو» که تازیان در دوره‌ی اسلامی آن را تاق کسرا نامیده و در ایران پس از دوره‌ی ساسانی نیز با همین نام خوانده شده،  هم‌زمان با آغاز سال 2021 میلادی در کشور عراق، زخم‌های کهنه‌ی خود را رو کرد. این‌بار بخشی از آجرهای تاق کاخ ساسانیان فرو ریخت تا بار دیگر نگاه‌ها را به سوی خود کشانده و دردی کهن را بازگو کند، شاید این‌بار  جدی‌تر به آن یادگار ارزشمند ایرانی بیندیشیم.

به گزارش اَمرداد، همین دو سال پیش بود، در ماه مارس سال 2019 میلادی (اسفندماه 1397خورشیدی) که بخشی از تاق کسرا فرو ریخت و کام دوست‌داران فرهنگ ایرانی را در سراسر جهان تلخ کرد. پس از بازدید وزیر فرهنگ عراق از آن، برای بازسازی و مرمت تاق مژده‌هایی داده شد. هرچند که، هیچ‌کدام از پیمان‌ها تا به امروز به کار بسته نشدند. در ایران نیز، در همان سال برخی از کُنش‌گران میراث فرهنگی، باستان‌شناسان و مرمت‌گران در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها همانند خبرگزاری کار ایران، ایلنا به سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی وقت برای همکاری حتا بدون دستمزد اعلام آمادگی کرده و خواهان رسیدگی مدیران فرهنگی کشور شده بودند. همچنین برخی از مسوولان رَده بالای سازمان میراث فرهنگی وقت، قول‌هایی برای بازسازی و مرمت یادگار ساسانیان دادند. اما همه‌ی این وعده و پیمان‌ها تنها بر روی کاغذ ماند و این تاق «خُسرو» بود که به دست فراموشی سپرده شد.

در همین راستا علی هُژبری کارشناس میراث فرهنگی درباره‌ی پیشینه‌ی شهر تیسفون به اَمرداد گفت: «کمابیش در سال 50 پیش از میلاد اَشکانیان به سبب باروَری منطقه‌ی تیسفون و بودن رودهای فرات و دجله و موقعیت راهبردی آن، دست به ساخت یک اُردوگاه نظامی بزرگ می‌زنند. پس از آن و به آرامی در سال های آغازین میلادی پادشاهان اَشکانی به اَنگیزه‌ی سرسبزی و پرباری به آنجا آمده و تیسفون مورد توجه آن‌ها قرارگرفت و دست به ساخت‌وسازهای گسترده‌ای می‌زنند. در برخی از دوره‌ها استقرار پادشاهان اَشکانی در این منطقه از حالت فصلی به همیشگی دگرگون می‌شود. همچنین برخی از پژوهندگان از تیسفون به عنوان واپسین پایتخت اَشکانیان نام می‌برند».

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «زخم‌های کهنه‌ی تاق کسرا رو شد» به قلم سیاوش آریا و در گفت‌و‌گو با علی هژبری، کارشناس میراث فرهنگی، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم (رویداد) امرداد شماره‌ی 435 بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

خرید اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره 435

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30