لوگو امرداد

نوجوان پارکورکار از اجرای حرکات نمایشی در تخت‌جمشید پوزش خواست

11 9نوجوان پارکورباز زرقانی که فیلم حرکات نمایشی او در تخت‌جمشید خبرساز شده بود، از این کار خود ابراز پشیمانی و پوزش‌خواهی کرد.

یزدان قشقایی، پارکورباز نوجوانی که اقدام به انجام حرکات نمایشی در تخت‌جمشید کرده بود، اعلام کرد که از قوانین میراث فرهنگی آگاهی نداشته و نمی‌خواسته است تخریب یا آسیبی به آثار تاریخی بزند.

به گزارش ایسنا و به‌گفته‌ی روابط عمومی پایگاه جهانی تخت‌جمشید، قشقایی که ۱۶ سال دارد، یادآور شده است که با همراهی پسردایی‌اش در مجموعه‌ی تخت‌جمشید حاضر شده و اقدام به انجام حرکات نمایشی کرده است که پس از تذکر میراث‌بانان، مجموعه را ترک کرده‌اند.

این پارکورکار، با پافشاری براینکه به سهم خود از این کار متاسف و ناراحت است، از همه‌ی مردم پوزش خواست و از رسانه‌ها درخواست کرد که با فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی بیشتر زمینه‌ی پاسداری از میراث فرهنگی را فراهم کنند.

محمد آشوری، سرپرست پارکور شهرستان زرقان و مربی یزدان قشقایی نیز در این‌باره ابراز تاسف کرد و ناآگاهی را عامل انجام حرکات نمایشی در مجموعه‌ی تخت‌جمشید و انتشار فیلم آن دانست.

آشوری یادآور شدکه پارکورکار زرقانی پس از تذکر میراث‌بانان بی‌درنگ از محوطه خارج شده است.

برپایه‌ی این گزارش، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید هم بایستگی بازنگری در شیوه‌ی مدیریت در این مجموعه‌ی جهانی و دیگر بناها و مجموعه‌های ارزشمند تاریخی را یادآور شده است.

حمید فدایی با یادآوری اینکه میراث‌بانان به فرد خطاکار تذکر درباره‌ی رعایت قوانین داده بودند، گفت: شوربختانه فیلمبرداری از این حرکات نمایشی و انتشار آن موجب آزردگی خاطر دوست‌داران میراث‌فرهنگی شده است.

فدایی با بیان اینکه برای ما که پس از این رخداد که متوجه شدیم فرد خطاکار نوجوانی ۱۶ ساله است، موضوع شوک‌برانگیز بود، گفت: به شدت بر این باوریم که صیانت و نگه‌داری همه جانبه از ثروت‌های به یادگار مانده از نیاکان ما جز با توانمند کردن زیرساخت‌های فرهنگی و بر مبنای فرهنگ‌سازی عمومی امکان‌پذیر نخواهد بود و بایسته است به منظور نهادینه شدن موضوع نگه‌داری و حفاظت با آموزش‌های گسترده تر، زیرساخت‌های فرهنگی تقویت شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید افزود: در واقع به دلیل شمار بسیار بسیار و پراکنش درخور توجه این آثار در نقاط گوناگون، امکان حفاظت فیزیکی را تااندازه‌ای نشدنی می‌کند و بخشی از این موضوع باید به صورت الکترونیکی و استفاده از دیگر تجهیزات و تکنولوژی‌های در دسترس و بخش درخورتوجهی هم با بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت‌‌پذیری شهروندان و ارتقا زیرساخت‌های ذهنی و رفتاری گردشگران محافظت و پاسداری شوند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس نیز در این‌باره گفت: موضوع رخ‌داده ناشی از ناآگاهی کامل فرد یادشده نسبت به قوانین و ضوابط حفاظتی در عرصه‌ی مجموعه‌ی جهانی تخت‌جمشید است.

سرهنگ محمدرضا بهمنی‌نژاد افزود: انتشار کلیپ اجرای پارکور در فضای مجازی با موجی از انتقادات و پیشنهادات گوناگونی روبه‌رو شده که در گام نخست افزایش آگاهی‌بخشی همگانی از راه رسانه‌های گفتاری و شنیداری و بالابردن فرهنگ ارج‌ نهادن به آثار تاریخی منحصر بفرد در سطح کشور و مهم‌تر از آن  اصلاح شیوه‌های حفاطتی موجود و استفاده از سامانه‌های حفاظت الکترونیک را می‌طلبد.

بهمنی نژاد افزود: البته نقد بر یگان حفاظت میراث‌فرهنگی را با جان و دل پذیرا هستیم و می‌کوشیم که بتوانیم کمبودهای سازمانی موجود رابا پشتوانه توانمندی بزرگ مشارکت‌های اجتماعی و همکاری یکایک هم‌میهنان گران‌قدر بکاهیم و گام‌های موثرتری را در عرصه‌ی خدمت‌رسانی برداریم.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30