لوگو امرداد
فراخوان شرکت در جشنواره‌ای برای پاسداشت میراث فرهنگی

جشنواره‌ی فیلم مستند یادگار، در قزوین برگزار می‌شود

mirasجشنواره‌ی فیلم مستند «یادگار» برای شناساندن و ارج‌گزاری به یادمان‌های کهن فرهنگی، تاریخی و نیاکانی به هنرمندان حوزه‌ی فیلم مستند فراخوان شرکت در این جشنواره را داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: جشنواره فیلم مستند یادگار با آرمان معرفی توانمندی‌های میراث فرهنگی کشور با بهره‌گیری مناسب از ابزار سینما برگزار می‌شود.

محمدحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری جشنواره‌ی ملی فیلم‌های مستند «یادگار» یادآور شد: این جشنواره با آرمان شناساندن توانمندی‌های میراث فرهنگی کشور با بهره‌گیری بایسته از ابزار سینما برگزار می‌شود، نگاه ویژه به موضوع‌های میراث‌فرهنگی برای تولید آثار سینمایی، توجه به سینما و فیلم به‌عنوان رسانه‌های برتر و ارزشمند برای تبادلات فرهنگی، تغییر نگاه سنتی به میراث فرهنگی به‌عنوان اشیا قدیمی و بخشیدن نگاهی با سپندینگی (:قداست) و بزرگ به داشته‌های فرهنگی از دیگر آرمان‌های این جشنواره است.

وی افزود: این جشنواره با همکاری اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سازمان سینمایی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی استان قزوین در سه بخش برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در دنباله گفت: با توجه به اینکه استان قزوین دارای پیشینه‌ی پرمایه‌ی (:غنی) فرهنگی و پیشینه‌ی درخشان تاریخی است و در این زمینه به‌عنوان یکی از الگوهای کشوری به‌حساب می‌آید در سازمان سینمایی کشور مصوب شد که این جشنواره به میزبانی استان قزوین برگزار شود.

وی یادآوری کرد: بخش‌های این جشنواره دربردارنده‌ی بخش مسابقه سینمای مستند ایران، میراث معنوی (میراث ناملموس) و جایزه میراث فرهنگی قزوین است، بخش مستند سینمای ایران آثار را در سه گروه مستندهای کوتاه (تا ۴۰ دقیقه)، مستندهای نیمه بلند (از ۴۰ تا ۷۰ دقیقه) و مستندهای بلند (بالای ۷۰ دقیقه) می‌پذیرد.

اسماعیلی افزود: در بخش میراث فرهنگی فاخر استان قزوین آثاری که با موضوع میراث فرهنگی استان قزوین (ملموس/ ناملموس) ساخته‌شده است در بخش جداگانه‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به فیلم برگزیده نشان زرین راژیا، پیشکش می‌شود، همه‌ی فیلم‌سازان کشور می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

وی یادآور شد: بخش میراث معنوی و ناملموس نیز به جنبه‌های غیرفیزیکی فرهنگ و آداب ‌و رسوم می‌پردازد، این بخش شامل مواردی مانند ارزش‌های اجتماعی، آیین‌ها و هنرهای آیینی و نمایشی، سنت‌ها، آداب‌ورسوم و روش‌ها، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه‌های کارکردهای انسانی است در این بخش نیز به بهترین فیلم و کارگردان جوایزی اعطا می‌شود.

اسماعیلی گفت: همه‌ی مستندسازان بدون هیچ‌گونه محدودیتی می‌توانند در این جشنواره شرکت و آثار تولیدشده از سال ۹۵ تا ۹۹ را به نشانی قزوین- بلوار آزادگان- جنب مسجد امام خمینی- اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین کد پستی ۳۴۱۴۸-۱-۸۸۷۱ بفرستند.

وی در پایان یادآوری کرد: واپسین‌ مهلت برای فرستادن آثار ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی، اعلام‌شده بود اما با توجه به شرایط موجود این زمان تا پایان فروردین‌ماه تمدید می‌شود؛ همچنین زمان برگزاری جشنواره ۲۶ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی به میزبانی قزوین خواهد بود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09