لوگو امرداد

پنج روز پنجه پخش زنده گات‌هاخوانی از اینستاگرام گات‌هاپویان

giah1 خوانش همه‌ی گات‌ها از روی حروف دین دبیره در پنج روز پنجه از رویه‌ی اینستاگرام گروه گات‌هاپویان یزد پخش زنده می‌شود.

هر سال گروه گات‌ها پویان یزد به سرپرستی شهناز شهزادی خوانش همه‌ی بخش‌های گات‌ها را در پنج روز پنجه به انجام می‌رسانند. امسال آیین گات‌ها‌خوانی همزمان با روزهای چهره گاهنبار همس پت میدیم گاه برخط برگزار می‌شود. برگزاری این آیین از روز اهنود، نخستین روز پنجه در گاهشمار زرتشتی برابر با دوشنبه 25 اسفندماه 1399 خورشیدی در گاهشمار رسمی کشور، آغاز می‌شود و تا روز وهشتواش آدینه 29 اسفندماه به پایان می‌رسد. پنج روز پنجه پایان سال، هر روز یکی از بخش‌های گات‌ها خوانده می‌شود، بدین گونه که نخستین روز چَهره‌ی گهنبار اهنود نامیده و اهنودگات خوانده می‌شود. روز دوم که اشتود نام دارد، اشتودگات خوانده می‌شود و تا روز پنجم با خواندن بخش وهیشتوایش گاتا‌خوانی پیگیری می‌شود.
دوستداران گات‌ها‌خوانی در هر گروه سنی و با هر توانایی در خواندن گات‌ها می‌توانند این پنج روز ساعت 18:30 با پخش زنده‌ی گات‌هاخوانی از اینستاگرام گروه گات‌هاپویان به نشانی https://www.instagram.com/gathapooyan با آیین همراهی کنند.

گات‌ها از کهن‌ترین و سپندترین بخش‌های اوستاست که از خودِ اشوزرتشت به یادگار مانده است. گات ها، جمع گات به معنی سرود یا چکامه است.
این چکامه دیوانی کوچک ولی پُر ارزش از سخن سرایی اشوزرتشت که نیکی وبدی را باهم بیان می‌کند و به انسان اجازه و اختیار می‌دهد تا راه نیک و بد را با آزادی برگزیند.
گات‌ها درهفده سرود و با پنج آهنگ فراهم شده است. اهنَوَد، اُشتَوَد، سپنتَمَد، وُهوخشَتر، وَهیشتُوایشت؛ گات‌های پنج‌گانه هستند.
گهنبار چهره‌ی همس‌پت‌میدیم واپسین چهره‌ی گهنبار در سال، از 25 تا 29 اسفندماه برگزار می‌شود. روزهای پنجه برابر با اهنود تا وهیشتواش در گاهشمار زرتشتی هنگام برگزاری این چهره از گهنبار است. همس‌پت‌میدیم‌گاه ششمین و واپسین چهره از گهنبارهاست و به پاس آفرینش انسان برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09