لوگو امرداد

نمایشگاه مجازی معدن‌کاوی باستانی ایران و آلمان برگزار می‌شود

madanدو نمایشگاه مجازی باستان‌شناسی با موضوع «معدن» از سوی ایران و آلمان از امروز ۱۸ فروردین‌ماه 1400 خورشیدی، به‌گونه‌ی همزمان رونمایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه‌های مجازی  «مرگ در نمک، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس» به میزبانی موزه‌ی معدن آلمان بوخوم و «انسان در جست‌وجوی معادن: گزیده‌ای اژ آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم»، به میزبانی موزه ملی ایران از پسین چهارشنبه ۱۸ فروردین گشایش می‌یابد.

جبرییل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران،  درباره‌ی این نمایشگاه‌ها گفت: موزه‌ی ملی ایران و موزه‌ی معدن آلمان در بوخوم در راستای تفاهم‌نامه همکاری که سال ۱۳۹۶ امضا شد، همکاری‌های موزه‌ای را آغاز کرده‌اند که در راستای تعاملات و برنامه‌های مشترک، این دو موزه درصدد برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی متقابلی از آثار تاریخی و فرهنگی یک‌دیگر، در پیوند با موضوع معدنکاوی باستان بوده‌اند.

او افزود: با توجه به ادامه‌ی محدودیت‌های برآمده از همه‌گیری بیماری کووید_۱۹ در گام نخست نمایشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار و هم‌زمان از طریق وبگاه‌های هر دو موزه برای بازدیدکنندگان در سراسر جهان قابل بازدید خواهد شد.

مدیرکل موزه ملی ایران درباره‌ی نمایشگاه آثار ایرانی،‌ گفت: نمایشگاه «مرگ در نمک، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس»  به فعالیت‌های باستان‌شناسی و  یافته‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان می‌پردازد و در وبگاه موزه معدن آلمان در شهر بوخوم آماده بازدید مجازی است.

او درباره‌ی نمایشگاهی که موزه‌ی ملی ایران میزبان آن شده است، توضیح داد: نمایشگاه «انسان در جست‌وجوی معادن: گزیده‌ای از آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم» در وبگاه موزه ملی ایران  قابل بازید مجازی است. در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ قلم آثار تاریخی و فرهنگی با موضوع تاریخچه معدنکاوی از ۲۰ کشور جهان از دوره‌ی پارینه‌سنگی تا دوره‌ی معاصر به نمایش درآمده است.

به گفته او، این نمایشگاه‌های مجازی ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ خورشیدی، ساعت ۱۸:۳۰ به صورت هم‌زمان در ایران و آلمان با حضور مقامات فرهنگی دو کشور رونمایی و این مراسم از صفحه رسمی اینستاگرام موزه ملی ایران به صورت زنده پوشش داده خواهد شد.

نوکنده پیرامون این رویداد فرهنگی بین‌المللی مجازی، یادآور شد: برگزاری نمایشگاه‌های متقابل از فعالیت‌های مهم و رسالت‌های موزه‌ی ملی ایران در سال‌های گذشته بوده و با توجه به همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های برآمده از آن همکاری موزه‌ها در قالبی مجازی ادامه یافته و از سوی دیگر برگزاری رخدادهای این‌چنینی بازتاب نقش موزه‌ها، یعنی حضوری التیام‌بخش در بحران‌ها را روشن می‌سازد که همان ایجاد حسی از آرامش و امنیت در مقابله با سایه تجارب تلخ اجتماعی است.

این نمایشگاه‌ها پس از رونمایی به صورت رایگان و با پیوندهای «انسان  در جست‌وجوی معادن: گزیده‌ای از آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم» از طریق وبگاه موزه ملی ایران به نشانی: http://irannationalmuseum.ir/Virtula-Tour/Human_Search_for_Resources/

و «مرگ در نمک، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس» در وبگاه  موزه معدن آلمان در بوخوم به نشانی: https://tod-im-salz.de در دسترس دوست‌داران خواهد بود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09