تارنمای خبری امرداد
دیدگاه کارشناسی بالاترین جایگاه امور مینوی جامعه زرتشتیان

هشدار انجمن موبدان تهران به چاپ‌کنندگان گاهشمار ساختگی

انجمن موبدان تهران با انتشار وچر (دیدگاه کارشناسی) درباره گاه و گاهشمار زرتشتیان، به گونه‌ی رسمی هشدار داد چنانچه افراد ناآگاه به دین اهورایی مزدیسنی و آیین و فرهنگ کیش زرتشتی، به چاپ گاهشمار ساختگی خود ادامه دهند، از راه قانونی ایشان را شناسایی کرده و در مراجع قضایی مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

در بخشی از دیدگاه کارشناسی (وَچَر) انجمن موبدان تهران آمده است؛ گاه‌شمار زرتشتیان همان گاه‌شمار با مفاهیم فلسفی ویژه برپایه اصول دین، آیین و فرهنگ زرتشتی است که از سوی انتشارات جامعه زرتشتیان به چاپ می‌رسد. انجمن موبدان تهران در جایگاه بالاترین ارگان رسمی و قانونی اداره‌کننده امور مینوی جامعه زرتشتیان، درباره‌ی «تقویمی من‌درآوردی» که شماری افراد ناآگاه برای ابزار «دین‌بازی و دین‌سازی» چاپ کرده‌اند، هشدار داد؛ چنانچه دست از این کار برندارند، پیگرد قانونی خواهند شد.

متن کامل وَچَر، دیدگاه کارشناسی انجمن موبدان تهران درباره گاه و گاهشمار زرتشتیان را در ادامه می‌خوانید:

به نام اهورامزدا خداوند یکتا و بی همتا
دیدگاه کارشناسی (وچر) انجمن موبدان تهران

روزگار نیک،
همانگونه که تمام باورمندان به اصول دین اهورایی مزدیسنی و فروع آیین و فرهنگ کیش سپندینه زرتشتی برخواسته از آن، می‌دانند. گاه‌شمار جامعه زرتشتیان سرتاسر جهان، دقیقا همان گاه‌شمار با مفاهیم فلسفی ویژه است که برپایه اصول دین، آیین و فرهنگ زرتشتی توسط انتشارات جامعه زرتشتیان همانند فروهر یا راستی و غیره به چاپ می‌رسد. گاه‌شمار زرتشتیان که گاه (فرصت) شمار می‌باشد. براساس گردش زمین به دور خود و به گرد خورشید، محاسبه و استاندارد شده و از دقیق‌ترین و در عین‌حال، کهن‌ترین تقویم جهان می‌باشد. گاه‌شمار زرتشتیان شامل «دوازده ماه سی روزه است» که از فروردین آغاز و به اسفندماه پایان می‌یابد و «یک گاه پنج روزه، به نام «گاه گاتابیو»، که هرچهارسال یکبار روزی به نام «اَوَرداد» به آخر پنجه افزون می‌‌گردد.
هر روز این گاه‌شمار، از گاه هاون آغاز و تا پایان گاه اشهن پایان می‌یابد. هریک از روزهای این گاه‌شمار، دارای نامی ایزدی (سـتودنـی)، با مفهومی فرهنگ‌ساز و انسانیت‌گستر می‌باشد. که هر فرد زرتشتی، خویشکاری خود می‌داندکه از مفاهیم فلسفی ستودنی آن روز، پیروی کرده و از مفاهیم مغایر با مفاهیم آن روز، که دیوی (ناستودنی) نامیده می‌شود، دوری نماید. و از جمله برنامه‌های زندگانی دینی، فرهنگی و آیینی فردی و اجتماعی خود را، بر پایه‌ی این گاه‌شمار، به انجام برساند.
شوربختانه مدتی است که از سوی برخی از همکیشان گرامی و دیگر هم‌میهنان ایران یار و فرهنگ دوست، آگاهی یافته‌ایم که تنی چند از افرادی که دانش کافی، برای درک و فهم علمی و کارشناسی دین اهورایی مزدیسنی و آیین و فرهنگ کیش زرتشتی برخواسته از آن و فلسفه وجودی گاه‌شمار در بین جامعه زرتشتیان و تفاوت‌های آن با تقویم‌های موجود در جهان و از جمله تقویم رسمی هجری خورشیدی کشور عزیزمان ایران را ندارند، با وصف اینکه بخوبی می‌دانند که جامعه خوشنام زرتشتی امروز نیز دارای مدیریت امور گیتوی (اهو) و مدیریت امور مینوی( رتو) مستقل، به‌گونه انجمنی می‌باشند که همگی برپایه‌ی نماز سپندینه «یتا اهو»، در چارچوب اساسنامه و قانون، مشغول به خدمت و همازوری می‌باشیم و انجمن موبدان تهران نیز در جایگاه بالاترین ارگان رسمی و قانونی اداره‌کننده امور مینوی (دینی، آیینی و فرهنگی) جامعه زرتشتیان، در حال انجام خویشکاری(مسوولیت، وظایف و تکالیف)های خود، در چارچوب اساسنامه و قانون می‌باشد. متاسفانه اقدام به چاپ تقویمی من‌درآوردی، که کاملا مغایر مفاهیم و اهداف گاه‌شمار زرتشتیان می‌باشد، نموده و با انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی، برخلاف قانون و اخلاق انسانی، به ایجاد اختلاف و چند دستگی در انجام امور دینی و مذهبی جامعه زرتشتیان مشغول بوده، دین زرتشتی را ابزاری برای اهداف به نظر نامیمون و نامقدس خود نموده‌اند که به این‌وسیله قانونا، به همگی ایشان، رسما اعلام و اخطار می‌گردد که چنانچه از این کار غیر‌قانونی، غیر علمی، غیر اخلاقی و وجدانی خود که از نظر دین سپندینه زرتشتی« اشموغی (گذاردن بدعت‌های خلاف دین و آیین و فرهنگ زرتشتی) شناخته می‌شود، دست برندارند و به دین‌بازی و دین‌سازی خود ادامه دهند، انجمن موبدان تهران، قانونا، حق مکتسبه پیدا خواهد کرد که ایشان را به‌دقت شناسایی کرده و در مراجع صالحه قضایی مورد پی‌گرد قانونی قرارداده، احقاق حق نماید. که در آن صورت تمام عواقب مادی و معنوی آن، متوجه همین افراد خواهد بود.

انجمن موبدان تهران
رییس: موبد دکتر اردشیر خورشیدیان

5 نظرات
  1. شاه بهرام بلیوانی می گوید

    درود بر انجمن محترم موبدان که در مقابل دین بازان و دین سازان
    و اشموغان با قاطعیت می ایستد ومانع اقدام برخی نا آگاه که قصد ضربه به دین و آیین کهن ایرانی را دارند میشود .

  2. داریوش مهرشاهی می گوید

    با درود به انجمن موبدان گرامی و موبدان اندیشمند، بهتر است در متن رسمی از جمله بندی های بسیار طولانی خودداری نمود تا دنبال کردن مطالب برای خواننده آسان تر باشد. برخی از جمله ها بسیار طولانی بوده و با اینکه خواست اصلی در پایان آشکار می شود ولی درک موضوع را مشکل می سازد. با سپاس

  3. کیخسرو می گوید

    درود بر شما و گرامی انجمن موبدان وهمچنین احترام و عرض ادب خدمت بزرگواران منظور از تقویم ساختگی مشخص نیست ولی اگر منظور تقویم گاه شمار به اصطلاح قدیمی است چرا از اجرای مراسم در ان گاه شمار جلو گیری نمی شود و موبدان عزیز ان مراسم را اجرا می کنند و خبرهای ان در رسانه های زرتشتیان منعکس می شود لذا اگر تقویم دیگری در کار است اطلاعی نداشته و عذر خواهی می کنم

  4. فریاد می گوید

    درود. امیدوارم دیدگاه من رو پخش کنید یا اگر پخش نمی کنید بیاندیشید.

    همواره ایرانیان بدون تعصب در پی علمی تر کردن گاهشماری ایرانی بودند. برای همین در طول تاریخ گاهشماری ایرانی اصلاحات زیادی را به خود دیده است. از جمله گاهشماری یزدگردی که هنوز در میان برخی اقشار رواج دارد. جشن ها هم بر اساس گاهشماری های اصلاح شده برگزار می شدند.

    نیاکان ما خوب می‌دانستند که جشن‌های ایرانی ریشه در طبیعت دارند و هر چه گاهشماری علمی تر باشد و سازگاری بیشتری با طبیعت داشته باشد گرامیداشت جنش‌ها درخور تر است.

    برعکس پیروان برخی از شریعت‌ها که بر روی یک گاهشماری قدیمی (و شاید پر از اشتباه) تعصب ورزیدند و عیدهای خود را بر اساس همان گاهشماری قدیمی گرفتند و همه را مجبور کردند و گفتند گاهشماری قدیمی برتر است.

    نکند که زرتشتیان گرامی و بزرگوار هم تحت تاثیر پیروان برخی از شریعت‌ها قرار گیرند و از اصالت خود که آیینی انسانی و طبیعت دوست است دور بمانند.

    می دانیم از نظر علمی تابستان بلندتر از زمستان است و برای همین ۶ ماه نخست سال ۳۱ روزه شدند. زیباست که جشن‌ها هم بر اساس گاهشماری علمی‌تر برگزار شوند.

    نه آنکه مانند روحانیان شریعت‌های آنچنانی تعصب ورزیم و به دنبال سرکوب مخالفان باشیم.

    1. هومن فروهری می گوید

      درود بر شما که خائنانه به دنبال از بین بردن ریشه های کهن به نام علم و دانش هستید
      کاش با نام می نوشتید تا بدانیم با چه کس هم سخن هستیم
      آنچه شما می گویید نیاکان ما نیز می دانستند که تابستان بزرگ چند روز بزرگ‌تر از زمستان بزرگ است زیرا که آنان که قطر کره زمین را محاسبه نموده بودند به این دانش هم آگاه بودند
      ولی آنان با مفهوم زندگی کردن، را بجای اعداد وارد زندگی مردم ایرانشهر کرده بودند.
      یعنی ۱۲ ماه سی روزه که هر دو اعداد سپند هستند و هر روز نام و مفهومی برای زیستن درست دارد و آیین پنجه وَه برای داد و دهش پیش از نوروز و و و
      می دانم که خوب می دانید چه می گویید ولی اگر روز قرار بر برابر کردن گاهشمارها باشد که از دید من نیاز نیست گاهشمار مزدیسنی (عجم ) بر هر گاهشماری با زندگی مردم ایرانشهربزرگ همسو تر و علمی تر است
      بگمانم ایجاد تفرقه و دیدگاه های من درآوردی نابود کننده است که بسیاری به دنبال آن برای از بین بردن ایران و فرهنگ و همازوری ایرانشهر بزرگ هستند
      شاد باشید و اگر گمراهید آگاه شوید و اگر خائن هستید که حسابتان مشخص است از این پس نامتان را بنویسید تا همه بدانند با که طرف هستند
      هومن فروهری
      رَشن ایزد و اَردیبهشت ماه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید