لوگو امرداد
گزارش تصویری

آوای نیایش واج‌یشت میدیوزرم‌گاه در آتشکده تهران

آیین واج‌‌یشت میدیوزرم گاه، نخستین چهره گهنبار سال، در آتشکده تهران بدون گردهمایی آیینی همکیشان برگزار شد.

پیرو وچر انجمن موبدان تهران و بایستگی دوری از گردهمایی در دوران فراگیری کرونا، موبدان یسناخوان، بدون باشندگی همکیشان آیین واج‌یشت نخستین چهره گهنبار سال را برگزار کردند. واج‌یشت گهنبار یکی از کهن‌ترین آیین‌ زرتشتی است که پیش از سپیده‌دم نخستین روز از چَهره‌ی گهنبار در جایگاه یزشن‌خانه یا یشت‌خانه‌ی آتشکده برگزار می‌شود.
از نیمه شب پیش از آغاز گهنبار میان بهار، موبد مهراب وحیدی با سرودن بخش‌هایی از هفتادودو هات یسنا در یشت‌خانه‌ی آتشکده‌ی تهران آیین واج‌یشت را برگزار کرد. هنگام بامداد در بخشی از آیین، موبد پدرام سروش‌پور به سخنرانی دینی پرداخت.
بامداد خور ایزد و اردیبهشت‌ماه 3759 زرتشتی که با 10 اردیبهشت‌ماه 1400 خورشیدی برابری می‌کند، بهدینان از ساعت 5:30 بامداد با سرایش بخش‌هایی از اوستا همزمان با موبدان، دورواج هم‌بهره‌ی آیین مینوی واج‌یشت نخستین گهنبار سال شدند.
سپندینه آیین واج‌یشت و سخنرانی دینی از اینستاگرام امرداد amordad.news@ به صورت زنده پخش شد. در این هنگام آیین واج‌یشت و اوستاخوانی در آتشکده‌ی یزد نیز برگزار شد.
از خور ایزد تا دی به‌مهر ایزد اردیبهشت‌ماه در گاهشمار زرتشتی برابر با 10 تا 14 اردیبهشت‌ماه خورشیدی، روزهای برگزاری گاه میدیوزرم‌، نخستین چهره گهنبار، به چم میانه‌ی بهار است. زرتشتیان این چهره از سال را هنگام آفرینش آسمان از سوی پروردگار می‌دانند.

1 2 1 3 4 1 5 6 1 7 1 8 1 9 10 11 12 13 14 15 16

17 18

فرتور از شهرام نمیرانیان است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30