لوگو امرداد

کشف محوطه‌ی ذوب آهن چندهزارساله در روستایی تاریخی در یزد

kavoshبررسی‌ها برای پژوهش باریک‌بینانه در محوطه‌ی کشف‌شده‌ی ذوب آهن باستانی در بخش چاهک شهرستان خاتم یزد آغاز شد.

به گزارش ایسنا، رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم از انجام طرح بررسی‌های باستان‌شناسی برای نخستین‌بار در بخش مرکزی و بخش چاهک این شهرستان خبر داد و کشف محوطه‌ی ذوب آهن در گستره‌های گوناگون منطقه را مهمترین دستاورد کنونی خواند.

عباس قدیریان پیرامون این خبر افزود: گروهی متشکل از چهار باستان‌شناس برجسته، با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، بررسی و مطالعات میدانی باستانشناسی شهرستان خاتم در دو بخش مرکزی و چاهک را در زمان یک ماه انجام می‌دهند.

وی در این‌باره افزود: این گروه با آرمان تکمیل نقشه‌ی باستان‎‌شناسی کشور و اولویت‎‌های پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، طرح یادشده را به سرپرستی «حسین عزیزی» از هموندان (:اعضای) هیات علمی پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی انجام می‌دهند.

قدیریان با بیان اینکه بررسی باستان‌شناسی این منطقه از جنوبی‌ترین نقطه‌ی شهرستان در بخش چاهک آغاز شده است، گفت: به‌گفته‌ی سرپرست این طرح، تاکنون شمار ۶۰ اثر فرهنگی و تاریخی شناسایی شده که بیشتر دربردارنده‌ی سازه‌ها و دژهای تاریخی، رشته کاریزها (:قنات‌ها)، آرامگاه‌ها، گورستان‌ها و تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی هستند.

به گفته‌ی رییس اداره‌ی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم کهن‌ترین آثار فرهنگی که تاکنون در این بررسی شناسایی شده مربوط به پایان دوران پارینه‌سنگی میانی( اواخر موستری) چیزی نزدیک ۲۵ تا ۳۵ هزار سال پیش است.

وی در این زمینه یادآوری کرد: البته ارائه‌ی تاریخ برای دوران پارینه‌سنگی در این منطقه ناشناخته بسیار دشوار است ولی تکمیل پژوهش‌های آینده به شناسایی توالی فرهنگ‌های پارینه سنگی در استان یزد خواهد انجامید.

این مسوول با بیان اینکه شناسایی محوطه‌ی ذوب آهن در گستره‌های گوناگون منطقه به‌ویژه در منطقه‌ی باغ معدن، یکی از یافته‌های بسیار مهم این بررسی است، گفت: با این وجود، هنوز دوره تاریخی آن مشخص نیست، ولی  برپایه‌ی گفته و باور مردم بومی، از دوره‌ی هخامنشی استحصال سنگ آهن در این منطقه وجود داشته است.

وی یادآوری کرد: برای ارائه‌ی گاهنگاری دقیق‌تر نیاز به پژوهش‌های میان رشته‌ای بر روی نمونه‌های این سربارهای آهن هستیم.

به‌گزارش ایسنا و به‌گفته‌ی روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد، قدیریان در پایان با امیدواری ازبرایند نتیجه مطلوب این پژوهش‌ها، تصریح کرد: پس از پایان بررسی، مطالعه و پایان طرح، گزارش نهایی برای ارائه به مراجع دارای صلاحیت گردآوری خواهد شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-28