لوگو امرداد

انجمن زرتشتیان یزد آیین پرسه همگانی اورمزد و تیرماه برگزار می‌کند

پرسهانجمن زرتشتیان یزد آیین پرسه همگانی اورمزد و تیرماه را با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی برای خانواده‌های تازه‎روانان برگزار می‌کند.

پیرو آگاهی‌رسانی کارگروه فرهنگی انجمن زرتشتیان یزد، پرسه اورمزد و تیرماه در آرامگاه زرتشتیان یزد با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با ویژگی‌ که در ادامه‌ آمده است، برگزار می‌شود.

خانواده‌هایی که خواهان به چیدمان عکس تازه‌درگذشتگان بر روی سفره در محل آرامگاه هستند، برای انجام هماهنگی‌های بایسته با دبیرخانه انجمن زرتشتیان یزد به شماره ۳۶۲۹۹۰۰۰ تماس بگیرند.

شایسته است به نکات زیر برای حضور در آرامگاه توجه فرمایید:

– در راستای رعایت هرچه بیشتر شیوه‌نامه‌ی بهداشتی دوران کرونا و جلوگیری از گردهمایی، از خانواده‌های تازه‌درگذشته درخواست شده است، حداکثر دو نفر در محل (پای سفره درگذشته)، حضور یابند.

 – از آوردن هرگونه خوراکی (نبات، قهوه، خرما و هرگونه خوراکی بر سر سفره درگذشته) به‌جد پرهیز کنید.

– فاصله فیزیکی را رعایت کنید.

– از ماسک استفاده نمایید.

پخش زنده‌ی آیین پرسه‌ی همگانی، شنبه ۲۹ خرداد‌ماه ساعت ۱۸.۳۰ از اینستاگرام انجمن زرتشتیان یزد همرسانی می‌شود و می‌توانید برگزاری آیین را برخط ببینید.

«پُرسه» از ریشه «پُرس» به چم(:معنای) «پرسیدن» است. افزون بر آیین پرسه‌‌ای که برای هر درگذشته از سوی خانواده و بازماندگانش، برگزار می‌شود؛ زرتشتیان در هر سال دو پرسه همگانی نیز برگزار می‌کنند. یکی اورمزد و تیر ماه (برابر 29 خردادماه در گاهشماری رسمی کشور) و دیگری اورمزد و اسفندماه كه این پرسه‌ها به یاد همه‌ هماروانان و درگذشتگان به‌ویژه جانباختگان ایران ‌زمین برپا می‌شود. در پرسه‌های همگانی مردم پرشمارتر از پرسه‌های یادبود فردی و خانوادگی باشنده می‌شوند.
پرسه‌ی تیرماه یاد سربازان جان بر کف ایران که در راه ماندگاری میهن در هنگامه ستیز با تورانیان جان خویش را از دست داده‌اند، گرامی داشته می‌شود. زرتشتیان به ویژه در این پرسه یاد و نام آرش کمانگیر را گرامی می‌دارند.
در روز اورمزد و اسفند ماه دومین پرسه همگانی برای گرامیداشت یاد جان باختگان راه ایران در نبرد برابر یورش تازیان برگزار می‌شود. می‌گویند در چنین روزی شمار بسیاری از ایرانیان در راه پاسداری از ارزش‌های میهنی و دینی خود جان خویش را از دست داده‌اند.
از آنجایی كه شمار جان باختگان این جنگ‌ها تا به اندازه‌ای بوده كه هر خانواده‌ی زرتشتی عضوی از خانواده را در این جنگ‌ها از دست داده بود، مردم بر آن می‌شوند تا پرسه همگانی برگزار کنند و از جانفشانی‌های آنها در راه میهن و دين خود یاد کنند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05