لوگو امرداد
گزارش مردمی

قصر آیینه‌ی داراب؛ جلوه‌ای دیگر از تاریخ ایران‌زمین

قصر آیینه یا قصردختر، در هشت کیلومتری بخش رستاق شهرستان داراب فارس و در جنوب خاوری آن جای دارد. پیرامون این قصر که به گفته‌ای از دوره‌ی ساسانی برجای مانده و در دره‌ای ژرف جای دارد را از سه طرف، سه کوه دربَر گرفته است.

در بخش خاوری قصر و در فاصله‌ی 50 متری آن بخشی از کوه تراشیده شده است. می‌گویند در آنجا آینه‌ی بزرگی قرار داشته است که نمای قصر و راه‌های آن در این آینه نمایان بوده و دیده‌بان‌ها که در بالای کوه بخش شمالی قصر بوده‌اند و راه شمالی آن را کنترل می‌کرده‌اند از درون همین آینه‌ی قصر می‌دیده‌اند و از آن نگهبانی می کرده‌اند ولی به نظر می‌رسد که آینه‌ای در کار نبوده و بخش تراشیده‌شده‌ی کوه دارای سطحی مخصوص بوده به‌گونه‌ای که عکس هر چیزی از جمله قصر در آن نمایان بوده است و فرمانروای قصر که دختر بوده از درون همین سطح آیینه‌گونه رفتار نگهبانان را زیر نظرداشته است.

در نزدیکی قصر که هنوز نمای گنبدی شکل آن پیداست و همه از سنگ و گچ ساخته شده است گویای آتشکده‌ای بزرگ بوده است. در کوه جنوبی قصر و در روبه‌روی آن آبی به صورت قطره قطره از صخره‌های کوه فرو می‌چکد که به همین مناسبت آنجا را تنگ چَک چَک نیز می‌گویند این قطره‌های آب هنوز داخل حوضی که در همان زمان ساخته شده جمع می‌شود و آبی گوارا و خنک دارد. گفته‌شده دختری از بزرگان دوره‌ی  ساسانی در این قصر زندگی می‌کرده و بدین‌سبب به آن قصر دختر هم می‌گویند. او دختری بوده که در اسب‌سواری و تیراندازی و زیبایی شهره‌ی زمان خود بوده است. پیرامون و کمی دورتر از قصر آثار دیوارهای سنگی و خانه‌های سنگی نیز دیده می‌شود.

گزارش، ویدیو و فرتور(:عکس‌)های این گزارش مردمی را  محسن طاهرپور، در دسترس امرداد قرار داده است.

شما هم می‌توانید با فرستادن عکس یا ویدیو گزارشگر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهر یا روستای خود باشید.

برای آگاهی بیشتر به این نشانی بروید: گزارشگر امرداد باشید

1 4 2 4 3 4 4 4 5 3 6 4 7 3 8 4 9 3 10 4 11 3 13 2

 

 

فرتورها و فیلم از محسن طاهرپور است.
1719

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04