لوگو امرداد
۲۴ تا ۲۸ خوردادماه زیارت همگانی پیرسبز

رازی در دل کوه

در زمانی نه چندان دور که هنوز سایه شوم کرونا بر سر مردم جهان نیفتاده بود از ۲۴ تا ۲۸ خوردادماه زیارتگاهی به نام پیرسبز در دل کوه چک چک پذیرای هزاران مهمان زرتشتی از سراسر جهان بود. این زیارتگاه در ۳۷ کیلومتری اردکان یزد واقع شده است.
همه با شوقی وصف ناشدنی این مسیر طولانی تا زیارتگاه را طی می‌کردند تا در این مکان رازگونه و مقدس به خدای خود پناه ببرند و دمی روح و جسم خود را جانی تازه بخشند و پیوند خود را با هم‌کیشان تازه کنند و پیمان خود را با نیاکان مستحکم‌تر.
هر کس با هر وسیله‌ای که بتواند خود را بدان‌جا می‌رساند و پله‌های متعدد و مسیر دشوار را می‌پیماید تا خود را به نیایشگاه برساند.
شماری، سالمندان خود را به عشق دیدار این مکان به دوش می‌کشند و از پله‌ها بالا می‌برند و شماری فرزندان خود را.
زرتشتیان در این مکان پس از آن‌که زیارت و نیایش خود را به جا آوردند دمی با هم می‌نشینند، دیدار تازه می‌کنند و از مسایل و مشکلات شهر و دیار یکدیکر خبر می‌گیرند و گاهی نیز جوانان تا پاسی از شب به شادی و پایکوبی می‌پردازند.
هستند زوج‌های جوانی که آغاز زندگی خود را در این مکان سپند جشن می‌گیرند. گروهی به پخش نذورات می‌پردازند.
مسوولان به یاد جان‌فدایان میهن و نیاکان آیین سنتی گهنبار برگزار می‌کنند و با آوای دلنشین اوستا و گات‌ها در زمان‌های گوناگون شور و هوای مینوی به این مکان مقدس می‌دهند.
با دهش دهشمندان تعدادی ساختمان که به لفظ محلی آنرا «خِیله» می‌نامند، ساخته شده است و زائران برای اسکان از آن استفاده می‌کنند.
در میان راه آب‌انباری ساخته شده که با آب خنک خود خستگی را از دل زائران دور می‌سازد. در کنار نیایشگاه استخری وجود دارد که آب قطره‌قطره به داخل آن می‌چکد و علت شهره شدن این مکان به چک‌چک نیز همین است.
باور زرتشتیان بر این است که یکی از دختران یزدگرد سوم ساسانی در اثر تعقیب و گریز تازیان به اینجا آمده ودر این مکان از دیده‌ها پنهان شده و نتوانستند او را دستگیر کنند و این نشان از پایداری نیاکان برای حفظ اعتقاد و ناموس خود از دست متجاوزان است.
با وجود این‌که هم‌اینک همه در امنیت و آرامش زندگی می‌کنیم اما هنوز این مکان رازآلود داستان‌ها در دل خود دارد که شاید از زبان راویان به آیندگان منتقل شود.
سال 1390 پیرسبز بازسازی شده که در جریان آن شوربختانه تعدادی از خیله‌های آن تخریب شده است. سرو کهنسال این زیارتگاه نیز به دلیل کم آبی خشکیده و اسفندماه 1398خورشیدی بریده شد.

انجمن زرتشتیان شریف‌آباد اردکان یزد متولی زیارتگاه پیرسبز خبر داده است که با توجه به ادامه یافتن همه‌گیری ویروس کرونا، این مکان سپندینه در روزهای ۲۴ تا ۲۸ خوردادماه، همزمان با زیارت همگانی پیرسبز، میزبان همکیشان نخواهد بود.

1 12 2 10 3 10 4 11 5 9 6 9فرتورها از مژگان دشتی است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. درود به روان پاک دختر یزدگردشاه و یادشان گرامی باد — و برای همیشه پیرسبز ، سبز باد …

  2. درود. جمله “با وجود اینکه هم اینک همه در امنیت و آرامش زندگی می کنیم” بسیار جالب و پرسش برانگیز است. گویا قصد شوخی دارند.

  3. با درود. عکس ها بسیار ارزشمند و جالب است. موضوع “امنیت و آرامش” منظورتان نسبت به کدام کشورهاست چون فقط در مقابل افغانستان و برخی کشورهای آفریقایی می تواند این گفته درست باشد. آن جمله پایانی در مورد بسته بودن زیارتگاه نیز به سال های پیش و دوره اوج کرونا مربوط می شود و به رویداد امسال بستگی ندارد بنابراین درست نیست. پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19