لوگو امرداد

پخش زنده آیین پرسه همگانی تیرماه از یزد در اینستاگرام امرداد

21 5آیین پرسه همگانی اورمزد و تیرماه در یزد، 29 خوردادماه از اینستاگرام امرداد، پخش زنده می‌شود.

پخش زنده‌ی آیین پرسه‌ی همگانی اورمزد و تیرماه در یزد، شنبه ۲۹ خرداد‌ماه 1400 خورشیدی ساعت ۱۸:۳۰ از اینستاگرام امرداد به نشانی  amordad.news همرسانی می‌شود و می‌توانید برگزاری آیین را برخط ببینید.

انجمن زرتشتیان یزد، نخستین پرسه‌‌ی همگانی سال را در آرامگاه زرتشتیان یزد با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و شرایط ویژه با شمار محدود برای خانواده‌های تازه‌درگذشته برگزار می‌کند.

«پُرسه» از ریشه «پُرس» به چم (:معنای) «پرسیدن» است. افزون بر آیین پرسه‌‌ای که برای هر درگذشته از سوی خانواده و بازماندگانش، برگزار می‌شود؛ زرتشتیان در هر سال دو پرسه همگانی نیز برگزار می‌کنند. یکی اورمزد و تیر ماه (برابر 29 خردادماه در گاهشماری رسمی کشور) و دیگری اورمزد و اسفندماه كه این پرسه‌ها به یاد همه‌ هماروانان و درگذشتگان به‌ویژه جانباختگان ایران ‌زمین برپا می‌شود. در پرسه‌های همگانی مردم پرشمارتر از پرسه‌های یادبود فردی و خانوادگی باشنده می‌شوند.
پرسه‌ی تیرماه یاد سربازان جان بر کف ایران که در راه ماندگاری میهن در هنگامه ستیز با تورانیان جان خویش را از دست داده‌اند، گرامی داشته می‌شود. زرتشتیان به ویژه در این پرسه یاد و نام آرش کمانگیر را گرامی می‌دارند.
در روز اورمزد و اسفند ماه دومین پرسه همگانی برای گرامیداشت یاد جان باختگان راه ایران در نبرد برابر یورش تازیان برگزار می‌شود. می‌گویند در چنین روزی شمار بسیاری از ایرانیان در راه پاسداری از ارزش‌های میهنی و دینی خود جان خویش را از دست داده‌اند.
از آنجایی كه شمار جان باختگان این جنگ‌ها تا به اندازه‌ای بوده كه هر خانواده‌ی زرتشتی عضوی از خانواده را در این جنگ‌ها از دست داده بود، مردم بر آن می‌شوند تا پرسه همگانی برگزار کنند و از جانفشانی‌های آنها در راه میهن و دين خود یاد کنند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06