لوگو امرداد
گزارش تصویری

برپایی نمایشگاه نقاشی «سرزمین مادری» از آثار پونه اوشیدری

 آثار نقاشی پونه اوشیدری در مجموعه‌‌ی «سرزمین مادری» با الهام از وضعیت محیط‌زیست برخی مناطق ایران به نمایش درآمده است.

پونه اوشیدری کارشناس‌ارشد تصویرسازی و کارشناس گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او برای پدید آوردن آثارش از رسانه‌های مختلف و ترکیب آنها با یکدیگر استفاده می‌کند به مساله محیط‌زیست و پیوند آن با موضوع‌های زندگی در این روزگار می‌پردازد. اوشیدری از تکنیک مونوتایپ و مونوپرینت به عنوان بخشی از روش اجرا استفاده می‌کند که نقش اتفاق در شکل‌گیری و تلاش برای کنترل آنها موضوع مهمی در آثارش هستند.
مجموعه‌ی «سرزمین مادری» شامل سه بخش است و با الهام از وضعیت برخی مناطق ایران که در گذر زمان به شوند شرایط نامساعد اقلیمی از زیست خالی شده‌‌اند، پدید آمده است.
در بخش نخست، هنرمند به تصویرگری از عکس‌های متعلق به مناطق تاریخی ایران پرداخته و بیننده را با فضاهای تاریخی و متروک که در بستر طبیعی قرار گرفته‌اند رویاروی می‌کند. این مناطق در مدت سالیان دراز دگرگون گشته و خالی از زیست شده‌اند.
در آثار اوشیدری گیاهان در فضای معلق همانند هیولایی در حال رشد و گسترش می‌یابند و همه‌ی اثر را که شاید نگاه نقاش به منطقه‌ی تاریخی و یا منظره باشد، در بر می‌گیرند. بناهای چون آب انبارها چهارتاقی‌ها آتشکده‌ها که کاربرد اساسی در نگهداشت آبادی و زندگی مردم در درازای تاریخ داشته‌اند. در شرایط نامناسب آب‌وهوایی، زمانی‌که زیستگاهی عاری از زندگی شده است یا ساکنان آن برای دستیابی به شرایط سازگارتر و ماندگاری به مکانی دیگر کوچ کرده‌اند زیستن روایتی نو پیدا کرده و نقاش در پی نمایش آن است.
چیدمان‌های زنده بخش دیگر آثار است که از ترکیب گیاهان و عکس‌ها تشکیل شدند این آثار چیدمان‌هایی از مراحل رشد گیاهان هستند که فرآیند تکمیل آنها از سوی هنرمند مستندساز مستندسازی و ثبت شده است.
در بخش دیگر این مجموعه با برداشتی از رویایی سرزمین مادر مواجه می‌شویم که با الهام از جایگاه حفاظت از منابع طبیعی و روش‌های باستانی آن در میراث نوشتاری و ارزشمندی زمین در متون کهن ایران شکل گرفته است. آثاری از تصویر کودکی در پناه مادرش که در رابطه با زادگاه انسان هاست و چه تشبیه کودک به سرزمین و طبیعت به مادری بخشنده که در متون باستانی نیز به آنها اشاره شده حسی از تعلق و وابستگی خاطر به زادگاه را به بیننده می‌نمایاند.

نمایشگاه «سرزمین مادری» از ۴ تا ۲۱ تیرماه در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری. خیابان لارستان. کوچه عبده (شرقی). شماره ۷ برپا است.

دوست‌داران هنر می‌توانند آدینه‌ها ساعت 16 تا 21، و روزهای هفته ساعت 16 تا 20، از نمایشگاه دیدن کنند. گالری روزهای شنبه بسته است.

گالری باوان

گالری باوان

2 14

33 5

3 14 4 15 پونه اوشیدری هنرمند زرتشتی 

پونه اوشیدری هنرمند زرتشتی

پونه اوشیدری هنرمند زرتشتی

7 12 8 12 9 14 10 14 11 14

13 11

12 11 14 9 15 7

16 7

17 9

40 1

37 2

19 5

21 8

22 6

23 7

24 7

25 5

26 7

27 7

28 6

29 5

30 6

31 6

38 1

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. دستمریزاد بر همایون مهرزاد و نیز درود و آفرين به پونه خانم اوشیدری

  2. آخرین و واپسین فرتور یک نقاشی را نشان می دهد که در آن یک آتشکده مزدیسنایی بگونه چهارتاقی دیده می شود که در هنگام ساسانیان رایج بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09