لوگو امرداد
راستی یا ناراستی یک خبر

آیا خبر دستور ویران‌کردن تندیس‌های شاهنامه درست است؟

rostam2چند روزی‌ست خبر دستور تخریب تندیس فردوسی در «آتریوم خاک کهن» در مجموعه‌ی پدیده‌ شاندیز مشهد به دستور امام‌جمعه‌ و دادستانی مشهد در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. این خبر گویا بازپخش دوباره‌ی خبری‌ست که تیرماه 1397 خورشیدی در رسانه‌های مجازی بازتاب پیدا کرد. خبر به همان شکل گذشته از دستور نابودی تندیس‌ها از سوی امام‌جمعه و دادستانی مشهد و درخواست حمایت مسعود رنگرزان، آفرینشگر تندیس‌ها می‌گوید و هیچ آگاهی تازه‌ای درباره‌ی این اقدام در دسترس خوانندگان قرار نمی‌دهد. از این‌رو نمی‌توان درستی یا نادرستی بازتاب آن‌را در روزهای گذشته تایید یا تکذیب کرد.

آنچه تاکنون پیداست خبر، بازپخش خبر چندسال گذشته است و از آنجا که خبرهایی از این دست می‌تواند بارها و بارها بازپخش شود کار حرفه‌ای برای بررسی خبر را دشوار می‌کند. پیگیری‌های امرداد برای بررسی راستی یا ناراستی خبر دستور نابودی تندیس فردوسی یا دیگر تندیس‌های برافراشته‌شده در مجموعه‌ی شاندیز تاکنون به‌جایی نرسیده است.

داستان تخریب تندیس‌های شاهنامه ساخته‌ی مسعود رنگرزان در مجموعه پدیده شاندیز مشهد

پس از پخش این خبر در تیرماه 1397 خورشیدی، خبرنگار هفته‌نامه‌ی امرداد پیگیر درستی و نادرستی خبر شد و گزارش این پیگیری با عنوان «خامُش نشود خروش رستم!)، در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره‌ی 392 امرداد (شنبه 6 امردادماه 1397) به چاپ رسید. در این گزارش مسعود رنگرزان سازنده‌ی تندیس‌های نامبرده انتشار خبر و درخواست حمایت از سوی خود را تکذیب کرد.

بیانیه‌ی بنیاد فردوسی شاخه‌ی توس

پس از پیچیدن این خبر که آیت‌الله علم‌الهدی دستور ویرانی تندیس‌های شاهنامه در آتریوم خاک کهن را داده است درستی یا نادرستی این خبر را از بنیاد فردوسی توس جویا شدیم. بنیاد فردوسی شاخه‌ی توس این خبر را از سوی مسعود رنگرزان سازنده‌ی تندیس‌های شاهنامه و کارگروه هنری بنیاد فردوسی توس رد کرد.

در پیام مسعود رنگرزان آمده است: «گویا در شبکه‌های مجازی پیامی از زبان اینجانب با این مضمون به اشتراک گذاشته شده که آیت‌الله علم‌الهدی دستور تخریب مجسمه‌های آتریوم پدیده شخصیت‌های شاهنامه را صادر کرده‌اند. به آگاهی می‌رسانم این پیام از سوی من نبوده و اطلاعی از درستی آن ندارم، بنابراین این پیام را تکذیب می‌‌نمایم.

با سپاس مسعود رنگرزان، کارگروه هنری بنیاد فردوسی شاخه‌ی توس» (هفته‌نامه‌ی امرداد شماره 392، امردادماه 1397)

amordad392

واکنش مسعود رنگرزان، آفرینشگر تندیس‌های شاهنامه

از این‌رو که در بخشی از این خبر از زبان سازنده‌ی تندیس‌ها برای جلوگیری از این کار از مردم درخواست یاری شده بود امرداد برای پی بردن به درستی یا نادرستی خبر با طراح و سازنده‌ی تندیس‌های شاهنامه‌ای آتریوم خاک کهن گفت‌و‌گو کرد.

مسعود رنگرزان در گفت‌وگو با امرداد با تکذیب این خبر آن‌ را نادرست خواند و گفت: «از پشت‌پرده‌ی این دروغ‌پراکنی هیچ‌گونه آگاهی‌ای ندارم و گمان می‌کنم از این ‌رو از نام من بهره‌جویی و از زبان من از مردم درخواست یاری شده است که من سازنده‌ی این کارها هستم و بی‌گمان بیش از هر کسی نسبت به چنین کاری حساس هستم و شاید پراکندن چنین خبری از زبان من به باورپذیری آن از سوی مردم می‌انجامید». (هفته‌نامه‌ی امرداد شماره 392، امردادماه 1397)

گفتنی‌ست پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی نیز همان زمان این خبر را تکذیب کرد.

سکوت مسولان پدیده شاندیز در واکنش به خبر

از آنجا که این طرح در دل پدیده ‌شاندیز جای گرفته است همان زمان برای آگاهی از دیدگاه مسوولان این پروژه نسبت به این خبر با روابط‌عمومی شرکت توسعه‌ی بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز تماس گرفته شد که با وعده‌‌های تماس بعدی کوشش خبرنگار امرداد برای پیگیری خبر از پدیده شاندیز بی‌نتیجه ماند.

خبر تازه یا بازپخش خبر؟

اکنون و پس از گذشت بیش از سه سال، بار دیگر در برزخ درستی یا نادرستی خبر، بیم ویران کردن تندیس‌های ارزشمند فردوسی، رستم و کاوه‌ی آهنگر در «آتریوم خاک کهن» به جان دوستداران فرهنگ ایران‌زمین و دل‌بستگان فردوسی و شاهنامه افتاده است. اگر این خبر بازپخش همان خبر پیشین است که هوشیاری بیشتر ما کاربران رسانه‌های جمعی را می‌طلبد تا از بازپخش خبرها و دروغ‌‌پراکنی جلوگیری کنیم . اگر هم خدای ناکرده خبر درست است و ما سرگرم راستی‌آزمایی آن شده‌ایم، بایسته است سرپرستان  و آگاهان هرچه زودتر با روشنگری و آگاهی‌رسانی پیگیر خواست مردم مبنی بر جلوگیری از ویرانی این سرمایه‌های فرهنگی شوند.

هفته‌نامه‌ی امرداد در صورت دسترسی به خبرهای درست در این زمینه در روزهای آینده آن را به آگاهی خوانندگان می‌رساند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. لطفا تندیسهای شاهنامه راتخریب نکنید انها هویت ماایرانیهاهستند

  2. میتوان از تجربه های قبل آموخت.
    چنین اندیشه هایی پیشتر باعث شد نقاشیهای خیابان فردوسی مشهدپس از دوماه تلاش از بین بروند. پس اینهم ممکن است شبانه اتفاق بیافتد.

  3. که گردون نگردد مگر بر بهی
    به ما بازگردد کلاه مهی

    با کوشش میهن پرستان این روزگار تیره نیز بگزرد

  4. اگر که خبر درست باشه باید خود رستم با گرزش بیاد دادرس مجسمه اش بشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01