لوگو امرداد

یافته‌شدن شهری زیرزمینی در بافت تاریخی ابرکوه

abarkoohدر پیِ بررسی و پژوهش گروه کاوش میراث فرهنگی، یک شهر زیرزمینی زیر چند خانه در ابرکوه یزد پیدا شد و گمان می‌رود این شهر زیرزمینی در زیر خانه‌های سراسر بافت تاریخی این شهر وجود داشته باشد.

به ‌گزارش مهر، مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از پیدا شدن یک شهر زیرزمینی زیر پنج خانه در بافت تاریخی ابرکوه خبر داد.

 فاطمی در این‌باره گفت: مردم ابرکوه در گذشته خانه‌ها و اماکن مهم شهر خود را روی سنگ‌ها می‌ساختند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که فاصله میان سنگ‌هایی که بناها در آن ساخته می‌شده، به باغ تبدیل می‌شده است.

وی افزود: این اقدام به گمان بسیار هم به دلیل آسانی دسترسی و هم حفظ امنیت و از همه مهمتر آبرسانی صورت می‌گرفته است.

مصطفی فاطمی با اشاره به کشف اتاقک‌هایی زیر بسترهای سنگی بزرگ عنوان کرد: با کشف این اتاقک‌ها، کار بررسی و پژوهش گروه کاوش میراث فرهنگی آغاز شد و پس از ۱۸ ماه کوشش بی‌وقفه، پرده از شهر زیرزمینی برداشته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ادامه داد: در این یافته‌ی نوین، مجموعه‌ای زیرزمینی زیر پنج خانه در یکی از محله‌های بافت تاریخی ابرکوه پیدا شد اما به گمان بسیار این مجموعه‌ها زیر همه‌ی ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی ابرکوه وجود داشته باشد.

وی یادآوری کرد: بلندای (:ارتفاع) این شهر زیرزمینی بنا به کاربرد بخش‌های گوناگون از یک متر تا سه متر متغیر است .

فاطمی در پایان گفت: بررسی و پژوهش برای کشف بخش‌های دیگر این شهر زیرزمینی ادامه دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. بادرود .لطفا دوران این شهرزیر زمینی را نیز مشخص نموده. چون برای عده ای سوء تفاهم خواهد شد. خصوصا تاریخ شناسانی که با باستان شناسان در ارتباط میباشند. سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14