لوگو امرداد

اسکلت‌های معدن لاپلنگ اردستان مومیایی طبیعی هستند

moomiaeiاسکلت‌هایی که چندی پیش در معدن لاپلنگ روستای چاه ریسه اردستان به دست آمد، مومیایی طبیعی هستند. 

فرنشین (:رییس) اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان دراین باره گفت: اسکلت‌های به دست آمده در معدن لاپلنگ روستای چاه ریسه اردستان مومیایی طبیعی شده است.

مهدی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه چندی پیش چند اسکلت در یکی از معدن‌های اردستان یافته شد، گفت: با بررسی‌هایی که روی اسکلت‌های به دست آمده در معدن لاپلنگ روستای چاه ریسه اردستان انجام شده دریافتیم که اسکلت‌های کشف شده از سوی افرادی، مومیایی طبیعی شده است.

وی با بیان اینکه مکانی که این پیکرها به دست آمده یک مکان تاریخی کهن است و کوره‌های ذوب فلز با دیرینگی بسیار در این منطقه به دست آمده بود، افزود: کارشناسان میراث فرهنگی دیرینگی‌های دست‌کن‌های طبیعی و اشکالی که در این معدن وجود داشت را نزدیک‌به چندین میلیون سال گمانه می‌زنند.

فرنشین اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اردستان گفت: در بازدید از جای پیدایش جسدها که در بلندای نزدیک‌به ۳۵ متری تا چکاد(:قله) کوه بود به کانال‌های دست‌کن و یا طبیعی برخورد کردیم که وجود اشکال هندسی بسیار زیبا از جنس نمک یا رسوب آهکی کربنات که در سقف این کانال‌ها وجود داشت مربوط به چند میلیون سال پیش بود که متاسفانه به دلیل کارکردن ماشین‌آلات و برداشت‌هایی که صورت گرفته شماری از کانال‌ها سراسرویران شده و از میان رفته است.

مشهدی گفت: کوره‌هایی که در معدن کوه‌های لاپلنگ اردستان وجود دارد از هندسه‌ی مهندسی شگفتی برخوردار است و برآورد می‌شود که از زمان پیش از اسلام باشد که این موضوع می‌تواند نشان از دوره‌ی تازه‌ای در تاریخ و تمدن چندهزارساله‌ی شهرستان اردستان داشته باشد.

وی افزود: در آغاز در گذر هزاران سال پیش از سوی ایرانیان از معدن لاپلنگ اردستان مواد معدنی روی و سرب استخراج می‌شد و در آن زمان معدن‌ها به صورت زیرزمینی بوده و کار استخراج به‌دست کارگران که بیشتر از بومیان منطقه از روستاهای چاه‌ریسه و باقرآباد و … به صورت دستی انجام می‌شده است. همچنین کار انتقال آن از کوه به پایین توسط چهارپایان و یا به صورت شوتینگ (با پایین انداختن) انجام می‌شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07