لوگو امرداد

برگزاری نخستین یادمان محسن وزیری‌مقدم شاخص‌ترین هنرمند نوگرای ایرانی

WhatsApp Image 2022 01 22 at 14.16.24فرهنگستان هنر همراه با برگزاری نمایشگاهی از گزیده آثار محسن وزیری مقدم هنرمند نقاش، طراح و پیکره‌تراش برجسته ایرانی نشست تخصصی نیز پیرامون بررسی اهمیت آثار او برپا کرد.

در این نشست مهدی حسینی نقاش پیشکسوت، مرتضی گودرزی پژوهشگر هنر، سهراب هادی هنرمند، مژده طباطبایی گالری‌دار و جعفر مجیدی شاگرد و هنرجوی محسن وزیری‌مقدم حضور داشتند که هرکدام از زاویه دید متفاوتی به بررسی و اهمیت آثار این هنرمند پرداختند.
مهدی حسینی بعنوان یک استاد و هنرمند همه جانبه‌نگر از محسن وزیری‌مقدم یاد کرد و در شناخت خط، رنگ و بهره‌گیری خلاقانه از این عناصر در کار خود او را یک هنرمند شاخص دانست.
مرتضی گودرزی پیوند میان معنا و تکنیک در آثار محسن وزیری‌مقدم را مورد بررسی و تحلیل فنی قرار داد، و به اهمیت بهره‌گیری از تکنیک در بیان محتوا در کار هنرمند تاکید کرد.
در ادامه بررسی دوران کاری محسن وزیری‌مقدم در سال‌های پیش از انقلاب در ایتالیا و بازگشت وی به ایران در پس از انقلاب که نقاش مدتی را در سکوت گذراند و پس از آن به کارهای هنری خود ادامه موضوع گفته‌های مژده طباطبایی قرار گرفت همچنین طباطبایی از نگاه یک گالری دار به این پرسش که چرا آثار شنی هنرمند در حراجی‌های داخلی و خارجی مورد توجه و اولویت بیشتری نسبت به دیگر کارهای او قرار می‌گیرد پاسخ داد.
در پایان نیز سهراب هادی به وجود ساختار موسیقایی از نظر وجود ریتم در آثار هنری محسن وزیری‌مقدم اشاره کرد. هادی یکی از آثار ماندگار و نوآورانه وزیری‌مقدم را تدوین انتشار دو جلد کتاب با موضوع روش‌های طراحی معرفی کرد همچنین در این باره بیان داشت اگر وزیری‌مقدم دست به آفرینش و خلق آثار برجسته خود نمی‌برد نگارش و تدوین این دو کتاب میراثی ارزشمند از او برای آیندگان باقی گذاشته است. محسن وزیری‌مقدم طراحی را پایه نقاشی می‌دانست به گونه‌ای که تاکید داشت هنرمند همواره باید به طراحی بپردازد تا بتواند نقاشی نوآور، خلاق و توانمند شود‌. پس از نشست، هنرمندان و مهمانان به بازدید از نمایشگاه دعوت شدند.
محسن وزیری‌مقدم زاده ( ۱۳۰۳_۱۳۹۷ خورشیدی) طراح ، نقاش و پیکره تراش ( مجسمه ساز ) از هنرمندان معاصر ایرانی است که جز نخستین دانش آموختگان دانشکده هنرهای زیبا بشمار میرود. همچنین او از برجسته ترین نقاشان نوگرای ایران است که آثاری متمایز و شاخصی را از خود برجای گذارده است. وزیری مقدم در میانه سالهای ۱۳۵۵ _ ۱۳۴۸ خورشیدی ریاست دانشگاه هنرهای زیبای تهران را بر دوش و عهده داشته است. در میان فهرست آثاری که از هنرمندان ایرانی در موزه هنرهای مدرن نیویورک وجود دارد تنها اثر محسن وزیری مقدم بدون واسطه از سوی این مجموعه خریداری شده و در گنجینه آثار نگهداری و حفاظت می‌شود.
گفتنی است بازدید از این نمایشگاه تا ۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی از ساعت ۱۰ تا ۱۸ برای علاقمندان در فرهنگستان هنر فراهم است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30