لوگو امرداد
در ویژه‌نامه نوروز 1401 امرداد چاپ شد:

نوروز، نوید هم‌بستگی

23 2با پیام دلکش نوروزتان پیروز باد 

با سرود تازه هر روزتان نوروز باد

امروز، آهنگ دل‌نشین آبشار،گوش­ها را نوازش داده و چون شراب زندگی‌بخش، همه‌ی هستی را مست کرده است. او از چکاد کوه، چکه‌چکه بر هم نشسته و کم­کم چالاک گشته و شتاب گرفته تا در دامنه‌ی کوه، دامن گشوده و راهی دشت شود. گویی در دلش رازی و بر زبانش پیامی ‌دارد که سرشار از نوجویی و نوخواهی است. به صحرا سر می­زند و به پای هر بوته­ای تاری از گیسوان پیچ‌درپیچش را می­پیچاند و رخت سبز بر صحرا می‌پوشاند.

آب که گوهر آبشار است هنگامی که به جنگل می‌رسد، درختان همه چشم‌به‌راهش هستند تا با شنیدن طنین صدای شادابی‌بخشش، جانی دوباره گیرند و برگ و بار آرند تا فرداروزی که گرمای شکیب‌شکن دررسد چتر مهر و آسایش بر رهگذران گسترانند. درختان رسته از خواب، بیدار و هم‌دل به آب لبخند می‌زنند و هر یک برگ سبزی به او پیشکش می‌دارند.

نسیم سرخوش از دیدار جویبار، گردش­کنان میان درختان، بر آن می‌شود که به بوستان رود و بوسه بر بازوان گلبانان زند و آنان را به چشم‌روشنی مژده رساند که آب از کوه فرود آمد، صحرا را سبز کرد و جنگل را جانی دوباره بخشید و اکنون روی سوی گلستان دارد. آب به گلخانه پای می‌نهد. ولوله برپا می‌شود. چشم همه‌ی گل‎ها به دیدار او روشن و لبشان سرخ  می‌شود. گویی آنان یکدل شده­اند و هر یک آیینه دیگری. خود را به بهترین لباس می‌آرایند تا از بلبلان دل بربایند و بلبلان نشسته بر شاخسار را نزد خود فراخوانند. بلبل که دیده بر خانه‌ی گل دارد از شوق دیدار او ترانه‌ی وصل برای رسیدن به اصل می‌سراید و بانگ عاشقانه سر می‌دهد. گل سرخ و یاس، هم‌پیمان می‌شوند و دست در دست هم، زمین و زمان را سرشار از بوی خوش می‌کنند. دیگر از سوزش سرما خبری نیست. مهر و دوستی پیرامون همه را فرا گرفته است و گل­ها چنان یکدیگر را در آغوش گرفته­اند که گویی در یک لباس‌اند.

ابر که بر فراز آسمان، زمین را می­نگرد، اشک شوق از دیدگانش روانه می‌شود و پرند ستایش و نیایش را به کوه و جنگل و صحرا و گلستان می‌پراکند. ابر نیلگون بیابان خشک را به سبزه­زاری دلنشین دگرگون می‌کند تا دو هفته‌ی دیگر پس از این روز که جشن سیزده‌بدر است و به فرمایش فردوسی فرمانرایان و فرمان­پذیران بر آن سبزه فرود آیند؛

بدان باغ رفتی به نوروز شاه

دو هفته ببودی بدان جشنگاه

 …

بشد تا به جایی که خسرو شدی

بهاران نشستن گهی نو شدی

و به سخن سعدی عارف و عامی ‌آن را به رقص لگدکوب کنند:

بساط سبزه لگدکوب شد به پای نشاط

ز بس که عارف و عامی ‌به رقص برجستند

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «نوروز، نوید هم‌بستگی» به قلم دکتر محمدعلی دادخواه که در ویژه‌نامه‌ی نوروز 1401 خورشیدی (مجله‌ی نوروزی امرداد) چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در مجله‌ی نوروزی امرداد 1401 بخوانید.

ویژه‌نامه‌ی نوروز و زرتشت‌نامه‌ امرداد در 48 رویه به همراه هفته‌نامه‌ی شماره‌ی 452 هفته‌نامه‌ی امرداد (در هشت رویه)، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به مجله‌ی نوروزی و هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 452 به همراه مجله نوروزی 1401 خورشیدی

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09