لوگو امرداد

نمایشگاه گل و نقش زرتشتی‌دوزی برگزار می‌شود

WhatsApp Image 2022 05 29 at 10.03.58 AMخانه هفت‌دست نمایشگاه گل و نقش آثاری از هنر دست زرتشتی‌دوزی برگزار می‌کند.

نمایشگاه دو روزه زرتشتی‌دوزی روزهای پنجشنبه و آدینه 19 و 20 خوردادماه 1401 خورشیدی در تالار نمایشگاه خانه صنایع‌دستی و بوم‌گردی هفت‌دست برگزار می‌شود. نمایشگاه گل و نقش با برگزاری نشست‌ تخصصی و معرفی اقامت‌گاه نارتی‌تی تفت همراه خواهد بود.

خانه هفت‌دست در خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان خردمند جنوبی، کوچه مهاجر، شماره 10 از ساعت 14 تا 20 پذیرای بازدیدکنندگان است.

سوزن‌دوزی زرتشتی، زرتشتی‌دوزی یا گل‌ونقش، هنر دیرینه و ظریف بانوان زرتشتی است که پیشینه‌ی آن، نزدیک به  1000 سال پیش برمی‌گردد. زرتشتی‌دوزی شامل نگاره‌ها و نمادهای ویژه‌ای است که هر کدام ریشه در باور‌های ایرانیان و زرتشتیان دارد. نخ مورد استفاده در زرتشتی‌دوزی ابریشم تابیده طبیعی است. برای بستر کار نیز از پارچه‌های ریزبافت استفاده می‌شود. می‌توان گفت سوزن‌هایی بسیار ظریف و انواع نخ‌های ابریشم یا پنبه‌ای و پارچه‌های ابریشمین یا پنبه‌ای از نخستین ابزارهای این هنر بوده است. بانوان زرتشتی این هنر را نسل به نسل و از سوی استادان این هنر فراگرفته بودند. نقوش گل‌ونقش را می‌توان در جامه‌هایی کهن مانند مَکنا، شَوال، لَچَک، پیراهن و عرق‌چینِ داماد و دولُوگ (کیسه از جنس پارچه) دید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05