لوگو امرداد
موزه مقدم به فراخور بزرگداشت مقام زن در آیینه هنر ایرانی برگزار می‌کند

رونمایی از کهن پارچه‌های زرتشتی‌دوزی با سخنرانی شیرین مزداپور

photo ۲۰۲۳ ۰۲ ۰۹ ۰۹ ۳۱ ۰۷نمایشگاه گل و نقش، رونمایی از مجموعه تاریخی زرتشتی‌دوزی موزه مقدم و سخنرانی تخصصی پژوهشگر شیرین مزداپور هنرمند زرتشتی‌دوزی برگزار می‌شود.

موزه مقدم به فراخور بزرگداشت مقام زن در آیینه هنر ایرانی با برپایی نمایشگاه گل و نقش، پارچه‌های تاریخی زرتشتی‌دوزی از مجموعه زنده‌یاد محسن مقدم را به نمایش همگان می‌گذارد. این نمایشگاه پنجشنبه 27 بهمن‌ماه 1401 خورشیدی در موزه مقدم گشایش می‌یابد. علاقه‌مندان برای دیدن از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی خیابان امام خمینی، پس از خیابان شیخ هادی، نرسیده به خیابان ولیعصر، شماره 251، موزه مقدم بروند. موزه مقدم  همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۷ پذیرای بازدیدکنندگان است. می‌توانید با شماره 02166463144 تماس بگیرید. نمایشگاه گل‌ونقش برای یک ماه در خانه‌موزه‌ی مقدم میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

در راستای برنامه‌ی «مقام زن در آیینه هنر ایرانی» نشست تخصصی هنر زرتشتی‌دوزی با بهره‌جویی از سخنان پژوهشگران آداب و فرهنگ ایران یکشنبه 30 بهمن‌ماه ساعت 11 تا 13 در باغ موزه نگارستان، تالار روح‌الامینی برگزار می‌شود.

سخنرانان:

شیرین مزداپور، پژوهشگر زرتشتی، نویسنده کتاب بازآرایی گل و نقش هنرمند دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی زرتشتی
سخنرانی با موضوع: «گل و نقش یادگار نگارین از دوران قدیم»

علی گلشن، مدیر موزه عروسک و لباس اقوام
سخنرانی با موضوع: «بررسی نقوش پوشاک زرتشتیان ایران»

رضا مجیدی نجف‌آبادی، مسوول بخش حفاظت و مرمت موزه مقدم
سخنرانی با موضوع: «پارچه‌های تاریخی موزه مقدم، مجموعه زرتشتی‌دوزی»

باغ‌موزه نگارستان دانشگاه تهران در میدان بهارستان، خیابان دانش‌سرا، خیابان شریعتمدار رفیع جای دارد.

سوزن‌دوزی زرتشتی، زرتشتی‌دوزی یا گل‌ونقش، هنر دیرینه و ظریف بانوان زرتشتی است که پیشینه‌ی آن، نزدیک به  1000 سال پیش برمی‌گردد. زرتشتی‌دوزی شامل نگاره‌ها و نمادهای ویژه‌ای است که هر کدام ریشه در باور‌های ایرانیان و زرتشتیان دارد. نخ مورد استفاده در زرتشتی‌دوزی ابریشم تابیده طبیعی است. برای بستر کار نیز از پارچه‌های ریزبافت استفاده می‌شود. می‌توان گفت سوزن‌هایی بسیار ظریف و انواع نخ‌های ابریشم یا پنبه‌ای و پارچه‌های ابریشمین یا پنبه‌ای از نخستین ابزارهای این هنر بوده است. بانوان زرتشتی این هنر را نسل به نسل و از سوی استادان این هنر فراگرفته بودند. نقوش گل‌ونقش را می‌توان در جامه‌هایی کهن مانند مَکنا، شَوال، لَچَک، پیراهن و عرق‌چینِ داماد و دولُوگ (کیسه از جنس پارچه) دید. پیرو نوشته‌های کتاب «بازآرایی گل و نقش» از دکتر کتایون مزداپور و شیرین مزداپور، سوزن‌هایی بسیار ظریف و انواع نخ‌های ابریشم یا پنبه‌ای و پارچه‌های ابریشمین یا پنبه‌ای از نخستین ابزارهای این هنر بوده است.

مجموعه فرهنگی-تاریخی خانه مقدم دانشگاه تهران، خانه یکی از درباریان زمان قاجار به نام محمدتقی خان احتساب الملک بوده است. احتساب الملک دو پسر داشت که برای تحصیل به خارج از کشور رفتند. برادر کوچکتر خانواده یعنی محسن، دانش‌آموخته رشته‌های نقاشی، باستان‌شناسی و تاریخ هنر به همراه همسر فرانسوی خود به ایران برگشت و در خانه پدری یعنی موزه مقدم کنونی زندگی کرد. در سال ۱۳۵۱ استاد مقدم که در آن زمان استاد نمونه دانشگاه تهران هم بود، خانه پدری را به همراه تمام آثار گردآوری شده که حاصل سال‌ها زحمت او و همسرش بود را وقف دانشگاه تهران کرد و پس از مرگ استاد، خانه مقدم به دانشگاه تهران واگذار شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30