لوگو امرداد

یافته‌هایی از هزاره‌‌های پیش از میلاد در تل قلعه مرودشت

tolghalehیافته‌هایی از هزاره‌ی پنجم تا هزاره‌ی دوم پیش از میلاد، در کاوش‌های باستان‌شناسی تل قلعه مرودشت شناسایی شد.

کاوش باستان‌شناسی برای لایه‌نگاری و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تُل قلعه مرودشت به یافته شدن و شناسایی شواهدی از هزاره پنجم تا هزاره دوم پیش از میلاد انجامید.

به گزارش ایلنا و به‌گفته‌ی روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فضل‌ا… حبیبی، سرپرست هیات باستان‌شناسی، در این‌باره گفت: در پروژه‌ی کاوش باستان‌شناسی برای لایه‌نگاری و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تل قلعه در تل قلعه مرودشت ابتدا به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه تل قلعه ۱۲ گمانه ۱ در ۱ متر ایجاد شد و یافته‌های باستان‌شناختی از هزاره پنجم و تا هزاره دوم پیش از میلاد این گمانه‌ها به دست آمد و در پایان محدوده‌ای ۵/۵ هکتاری برای عرصه‌ی این محوطه مشخص شد.

او با بیان‌اینکه برای شناخت پیاپی بودن (:توالی) لایه‌های سکونتی محوطه تل قلعه دو ترانشه به ابعاد ۳ در ۳ متر و ۲ در ۳ متر در برجستگی جنوبی محوطه ایجاد شد، یادآوری ‌کرد: در ترانشه لایه‌نگاری شماره ۱ یافته‌هایی از سازه‌ی خشتی از هزاره دوم (ایلام میانه) از فرهنگ محلی شغا-تیموران شناسایی شد.

این باستان‌شناس افزود: در ادامه‌ی این کاوش در ترانشه‌ی دوم لایه‌نگاری در دامنه‌ی تپه لایه‌های سکونتی از هزاره‌ی دوم پیش از میلاد (فرهنگ‌های شغا-تیموران و قلعه)، لایه‌هایی سکونتی از هزاره سوم پیش از میلاد (فرهنگ‌های کفتری- بانش جدید) و نمونه‌ای گورسپاری (:تدفین) خمره‌ای شناسایی شد.

باستان‌شناس پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید در پایان گفت: کاوش برای لایه‌نگاری سرانجام با رسیدن به خاک دست‌نخورده (:بکر) در ژرفای ۶۲۰ سانتی‌متری به پایان رسید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30