لوگو امرداد

برگزاری یادبود خانواده گیو در درمهر تورنتو

مانند هر سال در روز 17 ژوئن برابر با 26 خردادماه مراسم یادبود خانواده گیو در درمهر تورنتو برگزار شد.

ارباب رستم گیو که شناخته‌شده‌ترین فرد از خانواده گیو است، در طول سالیان نیک‌اندیشی، خدمات بسیاری را برای ایران و جامعه زرتشتی انجام داد و پس از آن هم در خارج از ایران، در ایجاد مراکز گردهم‌آیی و آتشکده‌ها بسیار تلاش کرد. موسسات خیریه گیو بسیاری از فعالیت‌های نیک‌اندیشی این خانواده را در خارج از ایران هنوز برعهده دارند. از جمله جایگاه‌هایی که از سوی این خانواده و موسسات آن نیک‌اندیشی شده، درمهر و مرکز گردهم آیی در شهر تورنتو کانادا است. این مرکز به نامگانه مهربان گیو، رستم و مروارید گیو دهش شده و سال‌ها است که مورد استفاده زرتشتیان ایرانی و پارسی قرار می‌گیرد. رستم گیو را می‌توان یکی از شخصیت‌هایی دانست که دوران معاصر در حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران و جامعه زرتشتیان نقش پررنگی داشت.
هرسال آیین یادبودی برای خانواده گیو در درمهر تورنتو برگزار می‌شود. این آیین با اوستاخوانی موبدان آغاز و با سخنرانی و یادی از خانواده گیو از سوی افراد دیگر ادامه می‌یابد. در این آیین، اوستاخوانی به کوشش کرمان کاتراک و مهربد دستور انجام شد و سام وسونا و بیژن بهمنیان از سوی بنیادخیریه گیو و میترا جم فرنشین انجمن زرتشتیان تورنتو به کوتاهی از خانواده گیو یاد کردند. در پایان نیز گیتی بهمنیان خلاصه‌ایی از زندگی‌نامه و نیز فعالیت‌های ارباب رستم گیو را بیان کرد. در این آیین از رستم، مهربان، مروارید، پروین و کیخسرو از خانواده گیو یاد شد.

0 5

مهربان گیو
مهربان گیو
1 17
ارباب رستم گیو
6 16
ارباب رستم و مرواریدی گیو

2 19

کرمان کاتراک و مهربد دستور
موبد کرمان کاتراک و مهربد دستور
سام وسونا هموند بنیاد خیریه گیو
سام وسونا هموند بنیاد خیریه گیو
میترا جم فرنشین انجمن
میترا جم فرنشین انجمن زرتشتیان تورنتو
گیتی بهمنیان، ارایه زندگی‌نامه رستم گیو
گیتی بهمنیان، ارایه زندگی‌نامه رستم گیو
بیژن بهمنیان هموند بنیاد خیریه گیو
بیژن بهمنیان هموند بنیاد خیریه گیو

فرتورها از بهمن مرادیان رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درودها
    در مسیر مطالعه به کتاب فارسی باستان اثر زنده یاد هاشم رضی برخوردم. بر پیشانی کتاب رقم خورده است که “هزینه چاپ این کتاب از محل سرمایه پروین گیو انجام گرفت” کتاب ارزنده ای است. کنجکاوی و جستجویی مختصر در اینترنت مرا به این خبر رسانید.
    باری وظیفه خود دانستم ضمن آرزوی سربلندی و موفقیت بابت فراهم کردن زمینه چاپ کتابی چنین ارزشمند سپاس گزاری و قدردانی داشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06