لوگو امرداد
گزارش از

نخستین نشست پرسش و پاسخ گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران

روابط عمومی انجمن زرتشتیان تهران گردش 44 برگزارکننده‌ی نخستین نشست پرسش و پاسخ این دوره بود. افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران و کورش ساسانی، فرنشین کمیسیون موقوفات، رامین خسروی، فرنشین کمیسیون روابط عمومی، کامبیز میزانیان، فرنشین کمیسیون برنامه‎ریزی، بودجه و نظارت راهبردی و هموند کمیسیون آموزش اشتغال و جوانان، شاه‌بهرام سیروسی، فرنشین کمیسیون مالی و مهردخت شهریاری، فرنشین کمیسیون خدمات پاسخگو به پرسش‌های همکیشان بودند. فهیم فرهادی خویشکاری گرداندن نشست را بر دوش داشت. روابط عمومی گردش ۴۴ انجمن زرتشتیان تهران، با طراحی برگه‌ی الکترونیکی ثبت پرسش، امکان مشارکت بیشتر همکیشان در نشست را فراهم کرده بود. ابتدا پرسش‌های کتبی باشندگان در نشست از سوی فرنشین انجمن و فرنشینان کمیسیون‌ها پاسخ داده شد. سپس به پرسش‌های الکترونیکی پرداختند.

افشین نمیرانیان در آغاز سخن به این نکته اشاره کرد که هر یک از همکیشان عضو انجمن زرتشتیان تهران هستند و از انجمن سهم دارند و گفت: همگی یک خانواده هستیم. یکی از مولفه‌های یک خانواده در رفتار با یکدیگر احترام گذاشتن است به این معنا که بپذیریم به اندیشه‌ها و آرای یکدیگر احترام بگذاریم. از این رو بایسته است که هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان تهران به پرسش‌ها پاسخ بدهد. وی در ادامه بیان کرد که پنج‌شنبه‌ها تا پیش از نیمروز در دبیرخانه‌ی انجمن زرتشتیان تهران حضور دارد و پاسخِ پرسش‌ها با اطلاعات و جزییات آن در جلسه‌ی غیررسمی به هر یک گفته خواهد شد.

فرنشین انجمن زرتشتیان تهران درباره‌ی فراخوان مدیر اجرایی سازمان پذیرایی گفت: مدیریت سازمان پذیرایی بر پایه‌ی قراردادی نزدیک به پنج سال پیش عوض شد. هیات‌مدیره‌ی گردش 44 تصمیم گرفت برای افزایش کارآمدی یکی از مجموعه‌های جامعه طی فرآیندی مدیریت را تغییر دهد. پس از فراخوان گزینش انجام شد. برنامه بر این بود در دو ماهی که تالار پذیرایی برنامه‌های کمتری دارد تغییر و تحول سرپرست انجام شود. پیش از انجام کار در مکاتبه‌ای از وزارت ارشاد تصریح شد از دید نهادهای نظارتی آقای فرهنگ صلاحیت تصدی این سمت را ندارد و این اتفاق انجام نشود. به روش‌های مختلف با گفت‌وگو و مکاتبه با مقامات وزارت ارشاد سعی در پشتیبانی از تصمیم هیات‌مدیره شد ولی به نتیجه نرسید. در مدت یک تا دو ماه آینده که قرارداد مدیریت کنونی به پایان می‌رسد باید درباره‌ی مدیریت تالارها تصمیم گرفت.

در بخشی دیگر، افشین نمیرانیان با گفتن این که از مهمترین وظایف فرنشین انجمن زرتشتیان تهران این است که اجازه ندهد به هیچ یک از پرسنل زحمت‌کش زیرمجموعه‌ی انجمن زرتشتیان بی‌احترامی شود، افزود: از وظایف ما به عنوان هموندان هیات‌مدیره‌ی انجمن توجه به کارآمدی و کیفیت زیرمجموعه‌های انجمن است. وظیفه داریم در باره‌ی کیفیت خدمات طرح بدهیم، تصمیم بگیریم و پشتیبانی انجام دهیم. تالار پذیرایی یکی از این مجموعه‌ها است. به هیچ عنوان معتقد نیستم کیفیت اماکن انجمن پایین است. همان گونه که معتقد نیستم همه‌ی اماکن ایده‌آل هستند. جامعه زرتشتیان تهران مانند یک شهر با همه‌ی امکانات خدماتی است. وظیفه داریم این مجموعه را کنترل کنیم. کیفیت خدمت‌رسانی پایان ندارد. همیشه کیفیت بی‌نهایت است. زمانی که تغییر و تحول اتفاق بیفتد به این معنی نیست که مجموعه بد عمل می‌کند. این داوری درستی نیست، بلکه به این معنی است که شاید بتوان به کیفیت بهتری رسید. مساله‌ی اصلی افزایش کارآمدی و کیفیت زیرمجموعه‌ها است.

وی در باره‌ی این پرسش‌ها که اگر هیات‌مدیره خودش توانایی مدیریت تالار پذیرایی را داشته و دارد و هزینه‌ی دستکم پنج میلیون تومان در ماه را به کسی نمی‌خواهد بدهد، چرا فراخوان داد؟ چرا نامزدهای افتخاری را قبول نکرد؟ چرا پیش از فراخوان گزارش صحیح از سود و زیان تالار پذیرایی نداده است؟ گفت: بی‌گمان در بلند مدت، به دلیل چالش‌هایی که وجود دارد، هیات‌مدیره شخصا نمی‌تواند مکانی مانند تالار پذیرایی را مدیریت کند. اگر پیشنهادی هم مطرح شده برای کوتاه مدت و بیشتر برای کسب اطلاعات بدون واسطه است. این یک پیشنهاد است و کمیسیون خدمات در هیات‌مدیره به رای نگذاشته است.

در ادامه وی به این پرسش که درباره‌ی زمین واقع در بلوار صدوقی یزد چه تصمیمی گرفته شده است؟ پاسخ داد و گفت: با توجه به صراحت اساسنامه، در صورتی که قصد تبدیل به احسن کردن هر یک از دارایی‌های غیرمنقول انجمن –به غیر از وقف- را داشته باشیم باید مجوز آن از مجمع همگانی گرفته شود. قطعه زمین رو‌به‌روی منطقه‌ی اهرستان یزد نزدیک به 13 سال پیش  مجوز فروش آن از مجمع گرفته شده است. بنابر نیت‌نامه‌ا‌ی که بر روی زمین است محل هزینه‌کرد آن مشخص است و باید صرف موسسه‌ی مارکار یزد شود. به نظر این نیت‌نامه ارجح‌تر از مصوبه‌ی مجمع است. در حال حاضر پس از گرفتن نظر کارشناس برای گرفتن سند جدید اقدام شده است. در صورت تصمیم به فروش تشریفات قانونی فروش رعایت خواهد شد.

وی در بخشی دیگر از چرایی تاخیر در ساخت فاز یک آدریان بزرگ گفت: ساخت فاز نخست آدریان بزرگ نزدیک به شش سال پیش با نیک‌اندیشی خانواده‌ی یگانگی آغاز شد. ولی به دلیل مسایل اقتصادی که به سرعت اتفاق افتاد، در هزینه‌ی ساخت تغییر پیش آمد. با توجه به این که بنیاد سیروس یگانگی از برخی نهادهای دولتی طلبکار است، متاسفانه نهادها طلب‌ها را به بنیاد پرداخت نکرده‌اند. در حال حاضر کار انجام می‌شود ولی به کندی.

افشین نمیرانیان در ادامه درباره‌ی این پرسش که آیا بخش زیادی از درآمد موقوفه‌های زرتشتیان به خزانه‌ی دولت پرداخت می‌شود؟ گفت: اکثر دارایی‌های زرتشتیان تهران و یا آن چه که وکالت آن را دارد موقوفه نیست. اکثر موقوفه‌ها به لحاظ حقوقی منصوص به خاص هستند. به این معنا که متولی آن به طور خاص نصب شده است و مورد هزینه‌کرد مشخصی دارند. موقوفات از مالیات معاف هستند. ولی دارایی‌هایی که موقوفه نیستند با توجه به این که زیرمجموعه‌ی انجمن هستند از قوانین انجمن زرتشتیان تهران تبعیت می‌کنند.

گزارش از عملکرد ریاست چهار دوره‌ی پیش انجمن زرتشتیان تهران در باره‌ی چهار مورد که در مجمع اعلام و برای آن مجوز حضور برای چهارمین بار در انتخابات انجمن را گرفته‌اند را ارایه کنید. منظور وضعیتی است که این چهار مورد تحویل گردش 44 شده است. این پرسش از مواردی بود که از طریق برگه‌ی الکترونیکی ثبت پرسش بر روی تارنمای انجمن قرار گرفته بود. در این پرسش دو مورد قرارداد زمین‌های قصر فیروزه و زمین مارکار یزد مورد تعلیق دکتر مرتاض یادآوری شده بود.

افشین نمیرانیان، فرنشین گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران با اشاره به این نکته که نگهداشتن احترام دکتر خسرویانی به عنوان کسی که سال‌ها برای انجمن زحمت کشیده، واجب است، افزود: وی از یکی از بندهای اساسنامه به طور قانونی استفاده کرد و با رای مردم توانست برای بار چهارم هموند هیات‌مدیره‌ی انجمن شود.

افشین نمیرانیان در  ادامه‌ با اعلام این که دو مورد دیگر را به یاد ندارد، در پاسخ به پرسش یاد شده گفت: مساله در رابطه با مرتاض گردش 43 پایان یافت و طی حکمی از وی جریمه گرفته شد و سندی هم به نام وی نشده است. در پرسش دیگر درباره‌ی قرارداد زمین‌های قصر فیروزه گفت‌وگوهایی از اوایل گردش 43 و حتا پیش از آن آغاز و به مبادله‌ی پیش‌نویس قراردادهایی منجر شده و در مرحله‌ی گفت‌وگو هستیم. از زمان مجمع (تیرماه 1398 خورشیدی) تاکنون اتفاق جدیدی نیفتاده و امیدواریم در مجمع آینده (تیرماه 99) نتیجه‌ی مجموعه کارهایی که در این سال‌ها از اوایل گردش 42 و یا حتی پیش از آن آغاز شده و طبیعتا بیشتر کارهایی که در زمان ریاست دکتر خسرویانی انجام شده را گزارش دهیم.

وی ناایمن و غیر استاندارد بودن پلکان بالکن تالار پذیرایی را تایید کرد و گفت پیگیری می‌کند. همچنین درباره‌ی تخصیص مبلغ دریافتی سرویس به بهبود کیفیت آموزشی مدارس افزود: چنین قراری نبوده و انجام آن کاری ایده‌ال است. گردش 42 سرویس دانش‌آموزان بدون دریافت مبلغ و رایگان بود. این طرح گردش 43 بود که مبلغ دریافتی برای مدارس خرج شود که به دلیل مشکلات انجمن تاکنون این کار انجام نشده است.

وی در ادامه با ابراز رضایت از این پیشنهاد  که مسوولیت پیمانکاری سرویس به مدارس واگذار شود. افزود: انجمن هم به روال و حتا بیشتر سوبسید پرداخت می‌کند، هم اکنون نیز خدمات سرویس هر مدرسه جداگانه ارایه می‌شود. اکثر محله‌ها و مسیرها سرویس جداگانه دارند. اعضای دبیرخانه و هیات‌مدیره برای انجام مناقصه و قرارداد پیمانکار سرویس وقت صرف می‌کنند. در تشریفات مناقصه همه‌ی نکات به لحاظ مالی، کیفیت و بزرگی کار رعایت و تحقیقات لازم انجام می‌شود. فرآیند مناقصه خوب و یا بد قضاوت می‌شود. شماری از خانواده‌ها رضایت دارند و شماری ناراضی هستند که این تناسب هر سال تغییر می‌کند. میزان ناچیز از نارضایتی در بلند مدت عدم اعتماد را پیش می‌آورد که دلخواه و هدف انجمن این نیست.

افشین نمیرانیان در بخشی دیگر از نشست پرسش و پاسخ درباره‌ی عدم انجام کارهای انحصار وراثت در انجمن زرتشتیان تهران گفت: انجمن مقام قضایی نیست. هر کاری که از وظایف انجمن باشد انجام می‌دهیم. زمانی که با انجمن از شورای حل اختلاف مکاتبه شود، پاسخ می‌دهیم و پاسخ اعلام موارد قانونی آیین نامه‌ی احوال شخصیه است. اگر مورد خاصی باشد استعلام می‌کنیم و یا موضوع را به شورای حل اختلاف زرتشتیان استان یزد ارجاع می‌دهیم.

وی در این باره که ساختمان فرامرزی در خیابان بابا طاهر نیت‌نامه‌ی واقف دارد، عمل برخلاف نیت‌نامه را در جامعه رسم نکنید که باعث دلسردی واقفین می‌شود، گفت: ساختمان فرامرزی وقف نیست و نیت‌ دارد. دهشمند ساختمان نکاتی را که وصیت کرده کاملا مشخص است. خویشاوندان آن روانشاد مواردی را اضافه کرده‌اند. دیدگاه ما اجرای نظر آن روانشاد که مالک ساختمان بوده، است. این نکته درست است که هر انجمن برخلاف نظر واقفین و نیت‌نامه عمل کند موجب دلسردی آنان می‌شود و ما سعی می‌کنیم که این گونه نشود.

در بخشی دیگر از فرنشین انجمن زرتشتیان تهران پرسیده شد که با وجود خزانه‌دار آگاه و وارد به امور چرا کمیسیون‌ها نسبت به تغییراتی که خزانه‌دار پیشنهاد می‌دهد، مقاومت می‌کنند، شایسته است هر چه سریعتر به پیشنهاد خزانه‌دار مبنی بر تفکیک وظایف کمیسیون موقوفات و مددکاری بپردازید وی در پاسخ گفت: مقاومت نمی‌شود و با تنظیم روال‌ها کارها انجام می‌شود.

با نزدیک شدن به زمان فرارسیدن نوروز از برنامه‌ی انجمن زرتشتیان تهران پیرامون سایت گردشگری آتشکده‌ی تهران و درآمدزایی از این بخش پرسش شد. افشین نمیرانیان در پاسخ گفت: برپایه‌ی تفاهم‌نامه‌ای که با  به تازگی با انجمن موبدان تهران به امضا رسیده است، گروه پنج نفره مدیریت مشترک آتشکده را به عهده دارند. مکاتبه‌ای انجام شده  که روزهای نوروز اقدام بهتری انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا انجمن از دیگر افراد با طرز فکر جدید در مناصبی مانند فرنشینی دبیرخانه‌ی انجمن زرتشتیان تهران بهره نمی‌گیرد، یادآور شد: در آینده برای استخدام نیروی جوان به عنوان سرپرست دبیرخانه فراخوان داده می‌شود تا  برای خدمت بلند مدت آماده شود و این از پیشنهادها و درخواست‌های اولیه‌ی آقای فولادی است. همچنین در سال 99 مناقصه‌ی سنگ با فراخوان انجام می‌شود.

افشین نمیرانیان درباره‌ی مطلب عنوان شده مبنی بر این که عدم مدیریت انجمن زرتشتیان تهران در برنامه‌ی بازسازی مهدکودک پرورش، خانواده‌ها و نونهالان را دچار مشکل کرده است، گفت: قوانین مربوط به صدور مجوز مهدکودک کاملا مشخص است و انجمن مجبور به انجام بازسازی در مهدکودک شد.

فرنشین انجمن زرتشتیان تهران درباره‌ی قرارداد با زایشگاه بهمن در یزد گفت: مدت‌ها است، از میانه‌ی گردش 43 به فکر انعقاد قرارداد با گروه‌هایی که در زایشگاه بهمن فعالیت می‌کنند، هستیم. سه گروه طرف قرارداد هستند. یک گروه اداره‌ی بهداشت استان یزد که یکسال است که با آن قرارداد بسته شده و در حال تمدید است. دیگری بخش قدیمی زایشگاه بهمن که در حال حاضر کلینیک اعصاب و روان است که گفت‌وگوها انجام شده و پیشرفت حاصل شده و امیدواریم ظرف چندماه آینده قرارداد انجام ‌شود. اداره‌ی برق یزد گروه سوم است که مکاتبه‌ها انجام شده است. برخی از فرآیندها زمان‌بر است که با پول، نیروی انسانی و مدیریت می‌توان زمان را به حداقل رساند.

چرا اماکن وقفی به درستی رسیدگی نمی‌شوند؟ ساختمان بنیاد جمشید که وقف است و دو ارگان به نام‌های بنیاد جمشید و  هفته‌نامه‌ی امرداد مشغول به فعالیت فرهنگی هستند چرا بازسازی نمی‌شوند؟

این پرسشی دیگر بود که افشین نمیرانیان در بخشی از نشست به آن پاسخ داد. وی با گفتن این که تعمیرات ساختمانی که بنیاد جمشید و هفته‌نامه‌ی امرداد در آن فعالیت دارد به انجمن زرتشتیان تهران ارتباط ندارد، شوند عدم تعمیرات ساختمان‌های فرسوده را کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: کلیت پرسش درست است یعنی ساختمان‌های فرسوده‌ی بسیاری در اختیار داریم و عدم رسیدگی به دلیل کمبود اعتبار است. در اصطلاح کارشناسی حسابداری می‌بایست هزینه‌ی استهلاک در این سال‌ها برای بازسازی کنار گذاشته و ذخیره می‌شد. در صورتی که ذخیره هم می‌شد به جایی نمی‌رسید چرا که ساختمان‌ها در حال بهره‌برداری هستند و نمی‌توان آن را برای بازسازی تخلیه کرد. همچنین با افزایش هزینه‌ها، ذخیره‌ی 10 درصد استهلاک نیز پاسخگوی تعمیرات نیست. این که چرا به ساختمان‌های زیرمجموعه‌ی انجمن زرتشتیان تهران تا کنون رسیدگی نشده است مطمینا نخواستن نبوده بلکه نتوانستن است.‌

کامبیز میزانیان، فرنشین کمیسیون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت راهبردی به دنبال پرسشی در این باره‌ی وظایف این کمیسیون و تصمیم‌های گرفته شده، گفت: پیشنهاد شکل‌گیری کمیسیون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت راهبردی در گردش پیش نیز مطرح بود. در این گردش، پیش از تشکیل کمیسیون، کار گروهی متشکل از چند تن از هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان تهران نیاز شکل‌گیری این کمیسیون را بررسی کرد. هدف اصلی برنامه‌ریزی است. برنامه‌ریزی مالی بخشی از وظایف این کمیسیون است. انجمن شاید همیشه کارهایی که خواسته انجام داده و بدون در نظر گرفتن شرایط از منابعی نیز تامین بودجه انجام شده است. با گزارش‌های کمیسیون مالی و خزانه‌دار اکنون متوجه کسری مالی می‌شویم. زمانی که مصوبه‌ای را در هیات‌مدیره به تصویب می‌رسانیم باید بدانیم برای اجرا چه زمانی پول در اختیار داریم. برای اجرای مصوبه برنامه‌ریزی مالی مهم است.

بحث دیگر برنامه‌ریزی در سطح کلان است. دستکم در این دو گردش، تاکنون مسایل در سطح کلان دیده نشده است. شاید خیلی از کارهای عادی بدون حضور هیات‌مدیره هم به پیش برود. به این معنا که هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان تهران تصمیم گیرنده نبوده بیشتر اجرایی بوده است. امروزه، انجمن باید بیشتر سیاستگذار و تصمیم گیرنده باشد و از اجرایی جدا شود. اجرا را به هیات‌های اجرایی واگذار کند. با مصوبه‌ای که به تازگی گرفته شد، می‌توان مدیریت کارها و مکان‌های زیرمجموعه‌ی انجمن زرتشتیان را با یاری اعضای جامعه و گروه‌های 3 تا 5 نفره به پیش برد. با این کار بهره‌وری انجمن افزایش می‌یابد. هر گردش انجمن بنا بر میزان کارآیی و بهره‌وری، با توجه به امکانات موجود، از یکدیگر متمایز می‌شوند.

بخش پایانی، نظارت راهبردی است پس از به تصویب رسیدن برنامه‌های مشخص شده، حال باید به گونه‌ای اجرا شدن آن را نظارت کرد. وظیفه‌ی نظارت بر اجرا را بازرس به عهده دارد. بازرس می‌تواند از میان بازرسان انجمن و یا شخصی که انجمن مشخص می‌کند، باشد. بازرس از عملکرد مدیریتی گزارش می‌دهد.

کامبیز میزانیان هموند کمیسیون آموزش، جوانان و اشتغال در نبود فرهاد کشاورزی فرنشین این کمیسیون که به شوند بیماری حضور نداشت، از اقدامات انجام شده در کمیسیون جوانان برای آینده‌سازان جامعه گفت: تاکنون با در پیش بودن مهرماه و گشایش آموزشگاه‌ها بیشتر تمرکز روی مسایل آموزش و مسایل  آموزشگاه‌های شش‌گانه و خاص دبیرستان فیروز بهرام بود. خوشبختانه با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان فیرز بهرام  و تلاش‌های مدیر دبیرستان در این دو ماه پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند. درباره‌ی اشتغال زرتشتیان کارهایی در این رابطه انجام شده ولی رسما اعلام نشده است. با موسسه‌ی کاریابی که از همکیشان مسوول آن است گفت‌وگو شده و به زودی جزییات آن مطرح خواهد شد. با رایزنی انجام شده، پیش از اشتغال به کار و بستن قرارداد دستمزدی از جویای کار دریافت نمی‌شود. شرکت خدمات کاریابی از اولین حقوق درصدی را به عنوان کارمزد می‌گیرد و  براساس اطلاعاتی که متقاضی کار می‌دهد در صورت نیاز، وی را به کسب مهارت راهنمایی می‌کند. درباره‌ی جوانان با کانون دانشجویان و سازمان جوانان زرتشتی نشست‌های هم‌اندیشی برگزار و مسایل مطرح شد تا با همکاری یکدیگر برنامه به پیش رود. زمانی که برنامه‌ریزی به نتیجه‌ای رسید اعلام و مصوبه‌‌ی آن از هیات‌مدیره گرفته می‌شود.

وی در ادامه از اقدامات انجام شده در زمینه‌ی آموزش و ارتقای تحصیلی دانش‌آموزان گفت: در مورد بحث آموزش، امسال کار خاصی شروع شده که شاید در خبرها مصوبه‌ی آن را خوانده باشید. با موسسه‌ی استعدادیابی در زمینه‌ی تحصیلی، ورزشی و بررسی مشکلات رفتاری قرارداد بسته شده است. گزارش هر یک از دانش‌آموزان به خانواده‌ها ارایه می‌شود. هر یک از مدارس شش‌گانه به فراخور خودش کار را انجام می‌دهد. نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد.

طرح مسایل مهدکودک پرورش یکی دیگر از پرسش‌های باشندگان بود. کامبیز میزانیان درباره‌ی ساعت فعالیت مهدکودک پرورش، پرداخت هزینه جداگانه‌ برای تهیه‌ی لوازم بهداشتی، قرار دادن فهرست غذا و میان وعده ممهور به مهر کارشناس تغذیه در دید خانواده‌ها، حضور روانشناس و یا کارشناس بهداشت در مهد، عملکرد موسسه‌ی روانشناسی و تغذیه‌ای توضیح داد و گفت: اواخر مهرماه این مسایل در دو نشست، یکبار در محل کمیسیون انجمن و بار دیگر در مهدکودک با حضور مدیر مهدکودک، با خانواده‌ها در میان گذاشته شد. مسایل به چند دسته تقسیم شد. بخشی خود مدیر مهد عهده‌دار رسیدگی شد. بخشی که مربوط به برنامه‌ریزی در تابستان است انجمن زرتشتیان تهران پیگیری می‌کند و رسیدگی به بخشی دیگر با خانواده‌ها شد. مربیان مهدکودک به عنوان مهماندار سرویس نونهال را همراهی می‌کند. برای این که  لوازم بهداشتی همگی یک‌دست باشد، در مورد خرید جداگانه‌ی وسایل بهداشتی به توافق رسید‌ه‌اند. موسسه‌ی مورد قرارداد نیز به پیشنهاد مدیر مهدکودک و توافق اکثریت خانواده‌ها بوده است. وی ساعت کاری مهدکودک را بر اساس مصوبه‌ی بهزیستی 7:30 تا 15:30 اعلام کرد.

چرا هر دوره قراردادهای کارمندان انجمن در بخش آموزش سلیقه‌ای برخورد می‌شود و قرارداد ثابتی ندارند؟ پرسش دیگری از کمیسیون آموزش بود که کامبیز میزانیان در این باره گفت: یکی از دلایل این است که کارمندان بخش آموزش با چند بخش انجمن در ارتباط هستند. از نظر آموزش با کمیسیون آموزش، مسایل اداری، از نظر قرارداد و  مسایل اداری با کمیسیون خدمات و از لحاظ امور مالی با کمیسیون مالی و خزانه‌داری در ارتباط هستند. مساله‌ی اصلی این است که در انجمن شاید این کارمندان به عنوان کارمندان آموزشی دیده نمی‌شدند. میان کارمندان نیز دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. در این گردش، از اوایل تابستان در ماه تیر  با فرنشین انجمن، خزانه‌داری، کمیسیون آموزش و خدمات گفت‌وگوهایی در این باره انجام شده است. تقریبا از شش کارمند بخش آموزش با چهار تن از آنها به قطعیت رسیدیم و دو تن دیگر هم احتمالا به زودی به نتیجه می‌رسیم. قرارداد جدید با شرح وظایف جدید با آنها بسته می‌شود. این گروه کارمندانی هستند که خیلی زحمت می‌کشند. رسیدگی به امور دانش‌آموزان فقط در ساعات موظف نیست بلکه بسیاری از آنها خارج از ساعت کاری پاسخگو‌ هستند. امیدوارم همه‌ی مسایل برای همیشه حل شود.

هموند کمیسیون آموزش در پاسخ به پرسش، از روند دریافت 3 درصد اعیانی آموزش و پرورش گزارش داد: با ورود به گردش 43،  از آبان‌ماه 94 بررسی این موضوع را آغاز کردیم. سال 1357، پیش از انقلاب شش آموزشگاه‌ زرتشتی در اختیار دولت قرار گرفت و در قرارداد نوشته شده است که 3 درصد اعیانی به عنوان اجاره بها برای تعمیرات ساختمان به انجمن زرتشتیان تهران پرداخت شود. سازمان نوسازی مدارس میزان پرداخت مبلغ اعیانی را ارزیابی می‌کند. اواخر شهریور 95 ارزیابی مجدد انجام شد. برای مرحله‌ی پرداخت اعیانی گروهی که از گذشته مشغول بودند پیگیر این مرحله شدند ولی پس از یکسال پیگیری اتفاق خاصی رخ نداد. تابستان 96 پیگیری آن را به عهده‌ی من سپردند آن را از آموزش و پرورش استان تهران پیگیر شدم. دی‌ماه 1396 در جلسه‌ای با حضور رستم خسرویانی، فرنشین گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران، اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی ایرانیان زرتشتی در مجلس و رییس آموزش و پرورش استان تهران، معاون مالی و معاون حقوقی آموزش و پرورش به پرداخت اعیانی ده سال باقی مانده، از  پایان سال 85 تا پایان سال 95 ، طبق ارزیابی انجام شده توافق شد. سال 97 نامه‌نگاری پرداخت اجاره‌ی ده سال به مبلغ نزدیک به 1 میلیارد و 300میلیون تومان انجام شد. مرحله‌ی بعدی تامین بودجه‌‌ از سوی وزارتخانه بود. برای تامین بودجه نامه‌نگاری شد. از اوایل سال 98  تامین بودجه از دولت به آموزش و پرورش استان تهران تایید شده است. قرار شده طی چهار قسط پرداخت شود. از تیرماه در ردیف بودجه‌ی خاص قرار گرفته و احتمالا قسط اول به زودی پرداخت می‌شود. طولانی شدن آن به دلیل زمان بَر بودن مرحله‌ی ارزیابی است. برپایه‌ی برآورد کارشناسان رسمی از ارزیابی ساختمان‌های قدیمی براساس قدمت آن سالی 5 درصد کم می‌شود. در حالی که هزینه‌ی نگهداری ساختمان قدیمی افزایش می‌یابد. باید به فکر تغییر قرارداد بود. با آموزش و پرورش نیز گفت‌وگو شده و آنها تغییر قرارداد را پذیرفته‌اند.

مهردخت شهریاری، فرنشین کمیسیون خدمات درباره‌ی گران شدن خدمات انجمن زرتشتیان تهران گفت: با حجم گرانی‌ای که از سال گذشته به امسال منتقل شد. با توجه به رشد گرانی از دی‌ماه گذشته و با مقایسه‌ی آماری قیمت‌های بازار، انجمن تقریبا سوبسید می‌دهد و این سوبسید به همه یکنواخت است که هدف انجمن این نیست. تعمیرات ساختمان‌های قدیمی و فرسوده‌ی آرامگاه، فضای سبز، نظافت و کارگران آرامگاه هزینه دربر دارند. متاسفانه از کمک‌های دهشمندان بی‌نصیب هستیم. با توجه به کمبود نقدینگی انجمن از این رو تصمیم بر این شد که قیمت‌ها به روز شود. برپایه‌ی مصوبه‌ی کمیسیون، کسانی که تنگدست هستند یادداشتی بدهند با بررسی در کمیسیون مددکاری تخفیف ویژه‌ای به آنان تعلق می‌گیرد.

فرنشین کمیسیون خدمات در بخشی دیگر  با اشاره به این که نزدیک به 5 سال، قرارداد مدیر اجرایی سازمان پذیرایی به طور خودکار تمدید شده است، از قانونی بودن فراخوان گفت: تالار پذیرایی قراردادی دارد که می‌بایست سالیانه تمدید شود. پنج سال است که به دلیل این که قرارداد فسخ نشده و حقوق آن پرداخت می‌شده به طور خودکار تمدید شده است. به لحاظ این که همه‌ی کارها قانونی انجام شود فراخوان استخدام مدیر اجرایی سازمان پذیرایی را اعلام کردیم تا قرارداد از اول جریان پیدا کند و به طور اتوماتیک نباشد. اگر فراخوان نمی‌دادیم مورد اعتراض دیگران قرار می‌گرفتیم. در هر کار اجرایی گروهی موافق و گروهی مخالف هستند. روند اجرایی فراخوان کاملا قانونی و بدون نقص بود. با در نظر گرفتن 70 درصد امتیاز فنی و 30 درصد امتیاز مالی گزینش از میان داوطلبان انجام شد. گزینش بر مبنای چهارچوبی بوده و بدون نقص انجام شده است. جزییات آن قابل ارایه است.

وی در ادامه درباره‌ی پیشنهاد واگذاری خدمات سرویس مدارس به خانواده‌ها گفت: با توافق خانواده‌ها در صورتی که سرویس به مدیران و یا انجمن اولیا و مربیان مدارس سپرده شود باری از دوش انجمن کم خواهد شد.

با گذشت 50 روز از برقراری سرویس مدارس شماری از خانواده‌ها از برنامه‌ریزی و زمان‌بندی انجام شده ناراضی هستند که فرنشین کمیسیون خدمات گفت رسیدگی می‌کند و افزود: با توجه به پراکندگی مسیرها و دور بودن آن‌ها به مدارس برای این که به ترافیک برخورد نکنند، زمان‌بندی حرکت سرویس برنامه‌ریزی شده است.

برخی از خانواده‌ها بنا بر ساعت ذکر شده در قرارداد با پیمانکار، از رسیدن زود هنگام دانش‌آموز به آموزشگاه و حتا پیش از باز شدن درِ آموزشگاه گلایه داشتند، مهردخت شهریاری در پاسخ با گفتن این که به مسایل مطرح شده رسیدگی می‌کند، افزود:  قراداد تنظیم شده با پیمانکار، قرارداد جدیدی نیست و سال گذشته هم به همین روال بوده است. هر کار خدماتی مشکلات خاص خود را دارد که باید حل شود. به 270 دانش‌آموز خدمات رسانی می‌شود. کار خدماتی که 95 درصد رضایتمند داشته باشد از نظر کیفیت اجرایی و راندمان کار مناسب است. برنامه‌ریزی و مدیریت اختصاص یافتن تاکسی و ون به عهده‌ی پیمانکار است. وی از خانواده‌هایی که تمکین مالی دارند خواست هزینه‌ی سرویس را کامل پرداخت کنند. همچنین خانواده‌هایی که تمایل به در اختیار گرفتن تاکسی برای سرویس فرزندانشان دارند می‌توانند هزینه‌ی آن را پرداخت کنند.

حد اختیارات سرپرست باغ وقفی اوسون پرسشی دیگر بود که فرنشین کمیسیون خدمات به آن پاسخ داد: سرپرست باغ اوسون بدون دریافت وجه به امور باغ رسیدگی می‌کند. دستمزد کارگران با ضوابط کمیسیون مالی پرداخت می‌شود. وی از همکیشان خواست تا از باغ اوسون استفاده کنند. همچنین کسانی که توانایی سرپرستی امور باغ را دارند را به همکاری فراخواند.

کورش ساسانی، فرنشین کمیسیون موقوفات درباره‌ی پرسشی مبنی بر این که با توجه به اعلام کمبود نقدینگی چگونه آپارتمان خیابان عالمی خریداری شده است، گفت: بنا بر تصمیم گرفته شده در مجمع همگانی (گردش 43)، واحدی از آپارتمان یوسف‌آباد که قدرالسهم مشخص داشت فروخته و به ملک دیگری تبدیل شد. مجمع برای فروش و تبدیل ملک سه ماه فرصت داد. آپارتمان خیابان عالمی خریداری و در اختیار همکیشان گذاشته شد. سرمایه‌گذاری بسیار پسندیده‌ای بود و توجیه اقتصادی داشت. پرداخت بخش کوچکی از هزینه‌ها، تقریبا یک واحد از آن را انجمن متقبل شد.

وی در بخشی دیگر درباره‌ی اطمینان از وجود زمین‌های رحمت‌آباد گفت: در این گردش پیگیر موارد زیادی هستیم و از وجود آنها اطمینان داریم. دستور مجمع برای فروش هم در اختیار است.

برای فعال‌تر کردن روابط عمومی انجمن زرتشتیان تهران که دریچه‌ی ارتباط با هموندان است چه اقدامی انجام شده است؟ آیا آمار روزانه و یا ماهانه از بازدیدکنندگان تارنمای انجمن در اختیار است؟ ِآیا عضو متخصص در روابط عمومی است یا اعضای کمیسیون اداره‌ی آن را بر دوش دارند؟ چرا اخبار انجمن فقط برخی اطلاعیه است و اطلاعات بیشتر به هموندان ارایه نمی‌شود؟ این مجموعه پرسش‌ها از کمیسیون روابط عمومی بود. رامین خسروی، فرنشین کمیسیون روابط عمومی انجمن زرتشتیان تهران به پرسش‌ها پاسخ داد: روابط عمومی پل ارتباطی میان هیات‌مدیره‌ی انجمن و همکیشان است. درباره‌ی تارنمای انجمن قرارداد به روز رسانی آن بسته شده و اجرای فاز اولیه‌ی آن در حال نهایی شدن است. تارنما در ماه‌های آینده بارگذاری می‌شود. اخبار انجمن از آن سایت منعکس خواهد شد. تاکنون چند نمونه گزارش از برخی نشست‌های هیات‌مدیره در تارنما گذاشته شده است. از این پس نیز هر اتفاقی که بیفتد از سایت انجمن آگاهی‌رسانی خواهد شد. آمار بازدید‌کنندگان از سایت قدیم چشمگیر نیست. امیدواریم در سایت جدید با امکاناتی که برای همکیشان در نظر گرفته شده این آمار بیشتر خواهد شد. اعضای کمیسیون روابط عمومی از دیدگاه صاحب‌نظران بهره می‌گیرد. در وب سایت جدید در تعامل هستیم تا افرادی را برای همکاری تخصصی استخدام خواهیم کرد. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در روابط عمومی امیدواریم ارتباط میان هیات‌مدیره‌ی انجمن و همکیشان مستحکم‌تر شود و شمار بازدیدکنندگان نیز افزایش یابد.

در بخشی دیگر رامین خسروی که به عنوان نماینده‌ی انجمن زرتشتیان تهران در نشست‌های برگزاری انتخابات مجلس در فرمانداری شرکت می‌کند، به این پرسش که چرا هموندان کمیته‌ی انتخابات مجلس از طرف انجمن انتخاب می‌شوند؟ پاسخ داد: هر دوره که انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود؛ فرمانداری تهران از انجمن زرتشتیان تهران درخواست می‌کند که لیست معتمدان جامعه را ارایه کند. این دوره نیز لیست 60 تا 70 تن از معتمدان جامعه را خواستند که از میان آن 30 تن را گزینش کنند. سپس، آن 30 تن برگزیده از میان خود 8 هموند کمیته‌ی اجرایی را انتخاب می‌کنند. روش گزینش در این دوره با ریاست آقای نمیرانیان با دوره‌های گذشته متفاوت اجرا شد. در راستای مشارکت همگانی، ایشان با نامه‌نگاری به نهادها و سازمان‌های زرتشتی در تهران لیست معتمدان را درخواست کردند. همه‌ی همکیشان معتمد هستند. برای تهیه و ارایه‌ی لیست، معیار گزینش معتمد، استعلام از نهادها و سازمان‌های زرتشتی است. هر ارگان 7 یا 8 معتمد را معرفی کرده‌اند. برخی نیز از دبیرخانه معرفی شده‌اند. پس از نهایی شدن لیست به فرمانداری ارایه می‌شود.

شاه‌بهرام سیروسی درباره‌ی پرداخت سوبسید و یارانه به برگزاری مجالس در  تالار پذیرایی گفت: با مقایسه‌ی قیمت‌ها با دیگر تالارها، انجمن زرتشتیان تهران به خدمات زیرمجموعه‌ها 100 درصد سوبسید می‌دهد. تالارها وقف است. خدمات آن وقف نیست. وی درباره‌ی محل خرج دهش گردآوری شده از زیارتگاه‌ها افزود: سه صندوق در زیارتگاه‌های آتشکده و شاه‌ورهرام ایزد است: نیازمندان، بیماران و خود زیارتگاه. دهش گردآوری شده در حسابی خاص با سرفصل حساب جداگانه نگهداری می‌شود و حتما به همان منظور هزینه می‌شود.

فهیم فرهادی در این باره افزود: در پایان سال از صندوق نیازمندان به مستمری بگیران انجمن مزایایی اختصاص داده می‌شود و  پرداخت سوبسید اقامت در خانه‌ی سالمندان از صندوق بیماران است.

گوشه و کنار نشست پرسش و پاسخ

فهیم فرهادی نزدیک به 11 سال بازرس انجمن است. وی یادآوری کرد که در اواخر گردش 42 با فراخوان استخدام مدیر سازمان پذیرایی شش تن شرکت کردند که 3 تن برگزیده در نشست عمومی انجمن زرتشتیان تهران برنامه‌های کاری خود را ارایه کردند که از آن میان خشایار کاووسی طی همان فراخوان استخدام شد.

– از نوآوری ثبت ا

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

6 پاسخ

  1. پرسش های تکراری پاسخ های تکراری تا کی میخواهین از زمینهای قصر فیروزه بپرسید در مجمع پرسیده شد پاسخ همان است گزارش مجمع را بخوانید گفته شد مجمع آینده گزارش می دهند پرونده مرتاض گردش پیش بسته شده هنوز پرسش می شود آیا هیچ سوالی درباره ی حسابرسی نبود؟ هیچ سوالی درباره ی گزارش خزانه دار دریاره تالار پذیرایی و درمانگاه یگانگی که در جلسه غیرعلنی اعلام شده سوالی پرسیده نشده؟

  2. با بهترین درودها و با سپاس خواهش میکنم ادرس سایت جدید انجمن را برایمان بنویسید
    http://www.t-z-a.com/ همیشه با خطا403 نشان داده میشود.با سپاس

  3. با درود نکته ای که جالب و قابل تامل میباشد سخنان جناب سیروسی در خصوص خدمات تالارها میباشد که فرمودند سوبسید ان صد در صدمیباشد فرنشین محترم کمسیون مالی صد در صد سوبسید یعنی رایگان ایا خدمات تالارها رایگان میباشد.در ضمن خدمات و …زیر مجموعه انجمن با دیگر جاها غیر قابل مقایسه هستند.بدرود

  4. این تعدادجای قدردانی داره همت کردن روز جمعه آمدند تا حرفهای تکراری بشنوند ناگفته‌ها در جلسه ی غیرعلنی و حالا هم با عنوان غیررسمی باید شنید

  5. کمیسیون روابط عمومی برای انجام تکلیف جلسه پرسش و پاسخ برگزار کرد پاسخ ها چیزی به جز گزارش های هفتگی نبود

  6. جامعه از دلسوزان دلواپسان و بی تفاوتان شکل گرفته دلواپسان در هر زمان در حال جوش و خروش هستند با شنیدن هر خبری در تکاپو هستند چه هم رای باشند و چه مخالف در تکاپو هستند کاری انجام بدن که بیشتر مواقع کار را پیچیده تر می کنند دلسوزان تیوریسین هستند و کمتر عملگرا در دورهمی ها نظریه پردازی می کنند شد شد نشد نشد بی تفاوت ها هم مشخص هست که کاش همه بی تفاوت بودند و می ذاشتند کارها به روال و به دست منتخبین پیش برود به هر حال ما نماینده انتخاب کردیم گروهی با رای ما بر مسند هیات مدیره نشستند باید اعتماد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-26