لوگو امرداد

گورنهاده‌های چگاسفلی به خاتون 6‌هزارساله رسیدند

khatoonگورنهاده‌های پیشاتاریخی، پس از سه‌ سال و نیم سرانجام در کنار خاتون ۶ هزارساله‌ی چگاسفلی، در موزه‌ی شوش جای گرفتند.

به‌ گزارش ایلنا و به‌گفته‌ی اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بیژن حیدری‌زاده، مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوش، در این‌باره گفت: این گورنهاده‌ها در ویترین مربوط به این گورسپاری پیش از تاریخ جای گرفت و با این انتقال، ویترین آرامگاه زن ۶هزارساله چگاسفلی در موزه باستان‌شناسی شوش پس از سه سال و نیم تکمیل شد.

او در ادامه با بیان این‌که گستره‌ی باستان‌شناختی چگاسفلی یا تُل باستانی چگاسفلی از آثار ملی ایران است که در دشت زهره در جنوب‌ خاوری خوزستان و به فاصله اندکی از خلیج‌فارس جای دارد، افزود: این محوطه باستانی یک مکان آیینی بسیار مهم است که در دشت زیدون و پیرامون بخش جنوبی رودخانه‌ی زهره شهرستان بهبهان در استان خوزستان جای دارد و یکی از گسترده‌ترین محوطه‌های پیش از تاریخ در جنوب‌ باختری ایران است که دیرینگی آن به ۴۷۰۰ تا ۳۸۰۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوش با اشاره به این‌که چگاسفلی یکی از محوطه‌های تاریخی نامزد ثبت جهانی است گفت: پیرامون محوطه چگاسفلی ناحیه‌ای جای دارد که ساکنان باستانی محوطه، مردگان خود را در آن‌جا به خاک سپرده‌اند که دریافت‌های نخستینِ باستان‌شناسان از گورستان این محوطه نشان می‌دهد، سنت گورسپاری در تل چگاسفلی در جنوب‌ باختری ایران یگانه بوده و همانند آن تاکنون در هیچ مکان دیگری یافته نشده است.

او افزود: یکی از گورهای ویژه‌ی این محوطه، از آنِ زن جوانی است که دکتر عباس مقدم کاوش‌گر گورستان چگاسفلی، نام آن را خاتون می‌گذارد. اشیای داخل گور او و جای‌گیری گور اختصاصی‌اش در میان گور نخبگان آن دوره نشان از جایگاه اجتماعی، سیاسی و مذهبی این زن جوان داشت که همین موضوع باعث شد تا تیم کاوش با همکاری پایگاه میراث‌جهانی شوش در پایان سال ۱۳۹۷، او را به موزه شوش انتقال دهند.

حیدری‌زاده با بیان این‌که برای او، جایگاه (ویترین) ویژه‌ای ساخته شد تا در برابر دید مردم باشد، افزود: هم‌اکنون در این جایگاه، افزون‌بر اسکلت، اشیایی که درون گور خاتون قرار داده شده بود همانند وضعیت آغازینِ کشف جانمایی شدند.

وی در دنباله گفت: پیکر خاتون را در یک چاله ساده گذاشته بودند و او را به شیوه‌ی چمباتمه‌ای یا جنینی دفن کرده بودند که این گورسپاری، یکی از روش‌های گورسپاری در جهان باستان است، همچنین در کنار خاتون یک لگن مسی بزرگ، یک کوزه‌ی مسی، یک سنجاق‌سر، دو کاسه مرمرین، یک جام سفالی، یک خنجر، یک شمشیر بزرگ و مقدار بسیاری قلاب‌های بافندگی جای داده شده بود، همچنین یک سنگ وزنه هم نزدیک پیشانی خاتون قرار دارد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوش با اشاره به این‌که در جهان باستان، اشیای متعلق به فرد به همراه او دفن می‌شدند تا در جهان پس از مرگ به‌کار او بیاید، عنوان کرد: به کوشش پایگاه میراث‌جهانی شوش و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، گورنهاده‌های خاتون چگاسفلی نیز پس از سه سال و نیم به موزه‌ی شوش برده شده و در کنار اسکلت او و در ویترین ویژه‌ای که برای او ساخته شده بود، جای داده شدند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06