لوگو امرداد
برای نهمین‌بار در محور عباس‌آباد-میامی

تصادف جان یوز جوان را گرفت

yoozتصادف با خودروهای گذری (:عبوری) در محور عباس آباد-میامی، یک یوزپلنگ جوان یک یوزپلنگ آسیایی جوان را به کام مرگ کشید. این نهمین یوز در یک دهه گذشته است که بر اثر تصادف در این منطقه کشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آدینه شب خبر ناگوار تصادف خودروهای گذری به یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در محور عباس آباد-میامی گزارش شد که در پی آن یوز جوان جان باخت.

در مورد جنسیت یوز و شوند حادثه نمی‌توان هم اکنون نظر درستی در دست نیست چراکه به‌گفته‌ی شاهدان به دلیل له‌شدگی ناحیه زیر دم این جانور در تصادف با خودرو، جنسیت این یوز نابالغ به‌درستی روشن نیست.

بارها کنشگران محیط زیست به بایستگی حفاظت از زیستگاه به جای توجه بیش از اندازه به زادآوری یوز در فنس پافشاری کرده‌اند.

کشته‌شدن یوز جوان خارتوران اثبات کم‌توجهی مسوولان است

امین ولیان، مدرس حیات وحش با بیان اینکه برای جلوگیری از انقراض یوزهای ایرانی، بی‌درنگ باید وارد عمل شد، گفت: مرگ این یوز جوان اثبات کم توجهی سرپرستان (:متولیان) به حفاظت از این گونه‌ی کمیاب حیات وحش است.

امین ولیان در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه برای نخستین‌بار طرح ساخت روگذرِ حیات وحش همراه فنس‌کشی محدوده‌ی عباس‌آباد-میامی در کریدور حرکتی یوزها در چهارچوب طرح یوز ضربدر ۱۰ به دلیل وجود ۱۰ زیستگاه مستقل برای یوزها در برهه‌ی سال ۹۵ از سوی جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود مطرح شد، افزود: این پیش‌بینی می‌شد که تنها فنس‌کشی یا فنس‌کشی همراه آبراهه‌ها به عنوان زیرگذر (طرح انجمن یوزپلنگ ایرانی) به ایزوله شدن یوزها یا ناچارشدن آن‌ها به گذر از نقطههای دیگر و تغییر کریدورهای حرکتی به دست آمده بینجامد.

وی با بیان اینکه این نوع فنس‌کشی پیچیدگی جلوگیری از تصادفات جاده‌ای جانور در این محدوده یعنی جاده مرگ یوزها را بسیار دشوارتر می‌سازد، افزود: کشته شدن توله یوز شب گذشته این‌گونه کم توجهی‌ها و نیز ندانم‌کاری سرپرستان حفاظت از یوزپلنگ آسیایی را اثبات می‌کند.

این کنشگر محیط زیست با اشاره به اینکه از محدوده‌ی ۴۵ کیلومتری شمال توران مماس با جاده‌ی شاهرود-مشهد ۳۰ کیلومترِ مهم، تعیین و تنها ۱۲ کیلومتر برای فنس‌کشی انتخاب شد، گفت: از آن اندازه هم در خوشبینانه‌ترین حالت پنج کیلومتر فنس‌کشی شد، که در فنس‌کشی اجرا شده نیز کاستی‌های فنی و جدی وجود دارد.

ولیان با بیان اینکه هیچ روگذری برای رفت‌و‌آمد یوزها به عنوان جانورانی کوچنده (:مهاجر) که گذر آن‌ها میان دو زیستگاه توران و میاندشت تکرار می‌شود، تعبیه نشد، یادآوری کرد: تنها آبراهه‌ها به عنوان زیرگذر در نظر گرفته شد که بی‌گمان رفت‌و‌آمد یوزها به عنوان جانورانی محتاط از آن‌ها جای تردید دارد.

این کارشناس حیات وحش با بیان اینکه بسیاری از کشورها مانند هلند با بیش از ۶۶ پل روگذر حیات وحش، آلمان، چک، کانادا، سنگاپور و … از گوناگونی زیستی کشورشان پاسداری می‌کنند، ابراز افزود: ارزش یوز کشته شده صدها برابر پیروز، توله یوز در اسارت است.

ولیان ادامه داد یوزهای در اسارت یا نیمه اسارت به دلیل آنکه هرگز در طبیعت رها نخواهند شد ارزش اکولوژیکی نداشته و نمی‌توانند خلا حذف یک جانور در عرصه‌های طبیعی را پر کنند. از این‌رو به جای تمرکز بر یوزهای اسیر که تنها باید جمعیت پشتیبان باشند برای جلوگیری از از میان‌رفتن (:انقراض) پرسرعت یوزهای طبیعت، بایسته است که بی‌درنگ کاری انجام دهیم.

وی با پافشاری بر اینکه جلوگیری از ازمیان‌رفتن یوزها هرگز در توان سازمان محیط زیست کشور نیست، افزود: این کار تنها با اراده‌ی ملی و درک اهمیت بالای نگاهداری یوزها به عنوان شاهکار آفرینش انجام پذیر است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. بگردید، بگردید، در این خانه بگردید. در این خانه غریبید؛ غریبانه بگردید.(هوشنگ ابتهاج – ه. الف. سایه)

    اَنگت چو پهله بانان، یوز افتخار ایران
    در دشتگاه و صحرا گردیده خانه ویران!

    پَلَنگ(تالشی ماسالی) = پَلَه اَنگ = تکه نشان. اَنگ = نشان، نشانه.
    پَلَه = پهلَه = تکه. پهلوان = پهلَه بان = نگهبان پهله = نگهبان ایران.
    پهلَه = تکه ای از خشکی زمین = ایران زمین. پهلوی = ایرانی. پهلوی = زبان پهلَه = زبان ایرانیان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30