لوگو امرداد
دیدنی‌های شاهرود (1)

شاهرود، کهن‌شهری با طبیعتی گشاده‌دست

شاهرود (حنچره، شخره و شاخره) از شهرستان‌های استان سمنان است که در 390 کیلومتری شمال خاوری (:شرق) تهران با 1400  متر بلندا از سطح دریا و آّب‌و‌هوای متفاوت جغرافیایی، بزرگترین پناهگاه‌های حیات وحش و منطقه‌های حفاظت شده را در خود جای داده است و با به‌شمار آودن منطقه‌های شکار ممنوع موجود به قار‌ه‌ی کوچک و سرزمین پنج اقلیم نامور است.

جنگل ابر شاهرود

 

 

جنگل ابر شاهرود

پیشینه‌ی تاریخی سکونت در منطقه‌ی شاهرود برپایه‌ی گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسان و کاوش‌های انجام شده به هزار سال پیش از زایش مسیح (:میلاد) می‌رسد. آثار به دست آمده در کاوش‌های «تپه بلوار» گواهی بر این پیشینه است. بر پایه‌ی یافته‌های تاریخی موجود، هسته‌ی نخستینِ شهر شاهرود برای دفاع در برابر مهاجمان روی تپه‌های كم ارتفاع در دامنه‌ی كوه شمالی و باختری (:غربی) این منطقه بنا شد و به تدریج همراه با برقراری امنیت رشد و گسترش پیدا کرد. به استناد برخی اشاره‌های تاریخی در متن‌ها و برخی یافته‌های باستان‌شناختی و معماری به‌دست آمده قافله‌ها و كاروان‌هایی كه از بزرگراه خاور به باختر (جاده‌ی ابریشم) می‌گذشتند، از آبادی شاهرود گذر می‌کردند. با این همه وجود چاپارخانه و كاروانسرا در این آبادی، آن را به یكی از مراكز مهم یكجانشینی در منطقه تبدیل كرد. 

کویر چاه جام شاهرود

کویر چاه جام شاهرود

ویژگی‌های جغرافیایی شاهرود:

گوناگونی آب‌و‌هوایی در شاهرود به اندازه‌ای آشکار است که کوتاه‌ترین فاصله‌ی کویر تا جنگل در این شهرستان جای دارد، به گونه‌ای كه با گذر از مسافتی کوتاه نزدیک به 45 كیلومتر از شاهرود به شمال، به جنگل‌های هیرکانی ابر (کهن‌ترین‌جنگل‌های جهان) با زیباترین چشم انداز‌ها روبه‌رو می‌شویم و با گذر از همین مسافت به سوی جنوب به کویر و زیبایی‌های منطقه‌ی چاه‌جام و در پایان به طرود و نخلستان‌های آن می‌رسیم. این گوناگونی زیست‌بومی درکنار گوناگونی گروه‌های قومی و زبانی، ویژگی و توانمندی گسترش گردشگری را در این شهرستان رقم زده است. همچنین این شهرستان با  جای گرفتن در مسیر تهران-مشهد و نیز هم‌مرز بودن با استان‌های مرکزی و شمالی کشور به عنوان یکی از مرکزهای اکوتوریسم ایران شناخته می‌شود.

نخلستان طرود شاهرود

نخلستان طرود شاهرود

صنایع دستی شاهرود:   

نمدمالی روستای ابرسج، بافت گلیچ، جاجیم و چوقا (نوعی پارچه پشمی) درشهر مُجن، منبت چوب، ساخت سازهای سنتی، گلیم‌بافی، تراش سنگ‌های نیمه قیمتی، هنر ساخت سرامیک در شاهرود و ابرسج، سفالگری شاهرود، تابلو فرش، معرق کاشی، خراطی چوب (از فن‌های کهن شهر شاهرود) و رودوزی‌های سنتی از رشته‌های فعال در صنایع دستی این منطقه است. شایان یادآوری است صنعت سرامیک‌سازی این شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از دیگرصنایع دستی شهرستان می‌توان از دست‌بافته‌های سنتی شهر کلاته خیج، جاجیم پر نقش‌و‌نگار منطقه‌ی کالپوش، جاروبافی زنان روستای طرود و سوزن‌دوزی زنان منطقه‌ی کویری خوارتوران یاد کرد.

سوغات شاهرود:                    

از مهمترین سوغات شاهرود می‌توان از قیسی، برگه و انگور نام برد كه به خاطر كیفیت و گوناگونی، افزون بر سوغات داخلی، صادرات چشمگیری هم دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01