لوگو امرداد
دیدنی‌های شاهرود (3)

شاهرود گنجینه‌ای از زیبایی‌های طبیعی

شاهرود از شهرستان‌های استان سمنان است که در 390 کیلومتری شمال خاوری (:شرق) تهران با 1400  متر بلندا از سطح دریا و آّب‌و‌هوای گوناگون بزرگترین پناهگاه‌های حیات وحش و منطقه‌های حفاظت شده را در خود جای داده است و با به‌شمار آودن منطقه‌های شکار ممنوع موجود به قار‌ه‌ی کوچک و سرزمین پنج اقلیم نامور است.

شاهرود دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار و گوناگونی است که گردشگران فراوانی را به سوی خود می‌کشد.

در دنباله بخشی از جاذبه‌های گردشگری شاهرود آمده است:

 جنگل اولنگ

جنگل اولنگ در 85 کیلومتری شمال شاهرود و در آبریز شمال کشور جای دارد. در سال‌های دور جنگل‌نشینان منطقه «جوزچال» پیرامون بخش «رامیان» از این جنگل برای تامین سوخت مورد نیاز و چرای دام‌های خود بهره می‌بردند. مهم‌ترین چشم‌انداز منطقه برای گردشگران، وجود جنگل‌ها با ترکیب درختان جنگلی گوناگون است به‌ویژه در فصل بهار و تابستان است. جنگل‌های بلند و امکان دسترسی آسان به محیط جنگل، گونه‌های جانوری و نیز گوناگونی گونه‌های درختیِ جنگلی، از امتیازهای مهم گردشگری این منطقه به‌شمار می‌رود.

جنگل اولنگ شاهرود

 

جنگل اولنگ شاهرود

 مجن و آبشار تنگه‌داستان

 شهر مجن در فاصله 35 کیلومتری شمال باختری شاهرود و در منطقه‌ای کوهستانی جای دارد. تنگه‌ی پرآوازه‌ی داستان نیز در فاصله 10 کیلومتری شهر مجن و 45 کیلومتری شاهرود جای گرفته است. به دلیل قرارگرفتن این گستره در یک منطقه‌ی کوهستانی و در بلندای نزدیک به 2000 متری از سطح دریا، آب و هوا و اقلیم منطقه در فصل‌های بهار و تابستان و آغاز پاییز برای گردشگران مناسب است.

  تنگه داستان مجن، شاهرود

 تنگه داستان مجن، شاهرود

جنگل ابر

منطقه ابر در 40 کیلومتری شمال خاوری (:شرقی) شهرستان شاهرود در جنوب باختری (:غربی) شهرستان علی‌آباد گرگان در دامنه‌های رو به شمال البرز و آبخیزداری (زرین گل) جای دارد. این منطقه که به نام جنگل‌های ابر نامور است در بلندی‌ها بیشتر به‌گونه‌ی چمنزار و یا مرتع‌های پر درخت دیده می‌شود و در پایین‌دست پوشیده از جنگل‌هایی با درخت‌های گوناگون است.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود

جنگل و آبشار نام‌نیک

جنگل‌های «نام‌نیک» و «حسین‌آباد» در استان سمنان و در آبریز شمالی کشور (حوزه آبخیز سدگلستان) جای دارند، جای گرفتن این منطقه در کنار چند منطقه‌ی نمونه‌ی دیگر، بر جذابیت آن به عنوان منطقه‌ی نمونه گردشگری افزوده است.

 جنگل و آبشار نام نیک شاهرود

جنگل و آبشار نام نیک شاهرود

زیست‌کُره‌ی توران یا پارک ملی خارتوران

مجموعه «توران» از سه بخش پارک ملی (8%) پناهگاه حیات‌وحش (17%) و منطقه‌ی حفاظت‌شده (75%) تشکیل شده است. این منطقه در بخش جنوب جاده‌ی تهران-مشهد، شمال خاوری دشت کویر، بخش باختری منطقه‌ی «خوارتوران» و خاور منطقه‌ی «طرود» جای گرفته است. این مجموعه پس از پناهگاه حیات‌وحش «نایبندان» دومین گستره‌ی بزرگ حفاظت‌شده‌ی سازمان محیط زیست است.

حیات وحش زیست‌کره‌ی توران یا پارک ملی خارتوران

حیات وحش زیست‌کره‌ی توران یا پارک ملی خارتوران

 حیات وحش زیست‌کره‌ی توران یا پارک ملی خارتوران

حیات وحش زیست‌کره‌ی توران یا پارک ملی خارتوران

 پناهگاه حیات‌وحش خوش ییلاق شاهرود

پناهگاه حیات وحش «خوش ییلاق» به گستردگی 150057 هکتار در شمال خاوری شهرستان شاهرود (در استان سمنان) و در جنوب خاوری شهرستان علی‌آباد (استان گلستان) جای دارد. این منطقه از نخستین گستره‌های مورد حفاظت در ایران بوده و از سال 1364 به پناهگاه حیات‌وحش دگرگون شده است.

پناهگاه حیات‌وحش خوش ییلاق شاهرود

پناهگاه حیات‌وحش خوش ییلاق شاهرود

فرحزاد تاش و چشمه هفت‌رنگ

منطقه فرحزاد تاش و چشمه هفت‌رنگ در شهرستان شاهرود و در رشته‌کوه البرز مرکزی در شمال شهرستان جای دارد. به شوند وجود آب فراوان و مراتع سرسبز، کشاورزی و دامداری پیشه‌ی اصلی مردم  این گستره است.

چشمه هفت رنگ به شوند زیبایی چشمه‌های آن و ویژگی‌های درمانی از گذشته مورد توجه مردم بومی منطقه بوده است. نام‌گذاری این منطقه به فرحزاد به شوند سرسبزی کشتزارها و باغ‌های منطقه است و نام چشمه هفت‌رنگ نیز از چشمه‌هایی که با گذر از مواد معدنی به رنگ‌های گوناگون دیده می‌شود گرفته شده است.

 چشمه‌هفت‌رنگ شاهرود

 چشمه‌هفت‌رنگ شاهرود

 جنگل‌های قطری شاهرود

منطقه قطری در بخش بسطام شهرستان شاهرود جای گرفته و از گستره‌های نمونه‌ی گردشگری روستای اَبر است. حوزه‌ی آبریز منطقه‌ی یادشده بخشی از سرشاخه‌های رودخانه زرین‌گل بوده و دربردارنده‌ی چشمه‌های پرشمار است. این منطقه پیرامون بخش جنوبی رشته‌کوه البرز جای گرفته و در بخش شمالی شهرستان با استان گلستان هم‌مرز و به شوند جای داشتن در منطقه‌ی کوهستانی دارای آب و هوای کوهستانی سرد و میانه (:معتدل) است.

جنگل‌های قطری شاهرود

جنگل‌های قطری شاهرود

کویر طرود شاهرود

منطقه‌ی کویری طرود شاهرود که بزرگترین نخلستان شمال خاوری کشور را در خود جای داده و به همراه رمل‌های کویری زیبا و دیدنی چاه جم و بلندای زیبا و دیدنی آرامگاه پیرمردان در این بخش کویری، جلوه‌ای دیگراز قدرت یزدان پاک را به تماشا می‌گذارد.

کویر طرود شاهرود

کویر طرود شاهرود

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-07