لوگو امرداد
امروز دین ایزد؛ بیست‌وچهارم دی‌ماه زرتشتی

روزی که تیمسار سرلشكر رستم نوذری درگذشت

امروز دین ایزد و دی‌ماه به سال 3757 زرتشتی، برابر با 18 دی‌ماه 1398 خورشیدی هشتم ژانویه 2020 میلادی

18دی‌ماه 1340 خورشیدی تیمسار سرلشكر رستم نوذری، فرمانده لشکر فارس، درگذشت.

تیمسار سرلشكر رستم نوذری در سال ١٢٨٨ خورشیدی در یزد دیده به جهان گشود. پس از گذراندن دوره‌ی متوسطه، در سال ١٣١٢ خدمت در ارتش را آغاز كرد. او در دوره‌ی ٢٨ ساله‌ی خدمت سمت‌های زیر را بر دوش داشت: فرماندهی واحدهای صنفی و آموزشی، فرمانده تیپ مستقل زرهی مركز، معاون صفی لشكر ٢ زرهی مركز، فرمانده لشكر ٩ اصفهان، فرمانده لشكر ١١ كرمان، رییس ركن ٤ ستاد ارتش، رییس ستاد نیروی زمینی، و فرمانده سپاه ٥ شیراز. او نشان‌های لیاقت ٢ و ٣، نشان افتخار درجه ٢ و ٣ و نشان خدمت درجه ٢ و نشان عالی درجه ١ و… را دریافت داشت. او نخستین سرلشکر زرتشتی به‌شمار می‌رود. تیمسار نوذری در بامداد ١٨ دی ماه ١٣٤٠، زمانی كه فرمانده سپاه ٥ شیراز بود، هنگام عكس‌برداری از كلیه‌اش در مطب پزشكی دانشكده پزشكی شیراز چشم از جهان فروبست. بامداد ١٩ دی‌ماه پیكر او در شیراز تشییع شد و سپس با هواپیما به تهران آورده و در ساعت ٣٠/١٣ همان روز با باشندگی فرماندهان نیروهای مسلح و چهره‌های نامدار كشوری و دوستان و خویشاوندانش در قصرفیروزه (آرامگاه زرتشتیان) به خاک سپرده شد. بیشتر پادگان‌های كشور برگزاركننده‌ی آیین یادبودی برای او بودند. تیمسار سرلشكر نوذری به ایران‌دوستی و مهر پیوسته به میهن و سرزمین نیاكانی‌اش نام‌بُردار بود.

دین ایزد بیست‌وچهارم هر ماه در گاهشمار زرتشتی

«دین» واژه‌ای پارسی و به چم (:معنی) وجدان، بینش و نگرش درونی است که از سوی اهورامزدا در نهاد هر انسان جای داده شده تا در زندگی با نیروی آن بتواند راه درست و راست را یافته و در آن گام بردارد.

همه مردمی بايد آيين تو

همه  رادی و راستی دين تو

دین، نام روز بیست‌و‌چهارم از هر ماه در گاهشمار زرتشتی است و نگهبانی روز بیست‌وچهارم ماه به ایزد دین سپرده شده است. دین نام ايزدی از ایزدان آیین زرتشتی، نگهبان خامه هست. در این روز فرزند به درس و آموزگار سپرند. …

ابوریحان بیرونی در پهرست نام‌های روزهای ایرانی نام این روز را «دین» و در سغدی هم «دین» و در خوارزمی نیز «دین» یاد کرده است. دين که از واژه‌ی دئنا گرفته شده به چم سروش كه همان وجدان آمده است.

نگرشی درونی  که از سوی اهورامزدا در نهاد هر آدمی مى‌باشد، تا در زندگی با نیروی آن بتواند راه راست و درست را یافته و در آن گام بردارد.

در سانسکریت و گات‌ها و دیگر بخش‌های اوستا بارها واژه‌ِ «دئنا» آمده كه هشت بار مى‌شود. دین در گات‌ها به چم‌های گوناگون کیش، و آيين و سروش و … معنا شده است.

فردوسی پیرامون این ایزد می‌سراید:

«همه مردمی بايد آيين تو /

همه  رادی و راستی دين تو»

مسعود سعد پیرامون آن می‌سراید:

«دين‌روز ای روی تو آکفت دين

می خور و شادی کن و خرم نشين».

یاد روز 18 دی‌ماه:

– مظفرالدین شاه قاجار هشتم ژانویه 1907 (هجدهم دی‌ماه سال 1285 خورشیدی) و ده روز پس از امضای نظام‌نامه مشروطیت (قانون اساسی) در 54 سالگی، ظاهرا از بیماری سل درگذشت. پیکرش طبق وصیت در کربلا خاکسپاری شد.

– درگذشت دکتر سیدجمال سادات گوشه نخستین جراح دست میکروسکوپی ایران( 1394 خورشیدی)

– درگذشت “گاليلو گاليله” منجم و رياضي‏دان شهير ايتاليايی (1642میلادی)

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. گمانه هایی وجود دارد که مرگ روانشاد تیمسار خسرو نوذری با دخالت تیمور بختیار صورت پذیرفته و درگذشت ایشان یک مرگ ساده نبوده. وفاداری و تعهد تیمسار نوذری به سوگند سربازی و پادشاه فقید مانعی در برابر خواست و نقشه های تیمور بختیار بود. در زمینه گفتگوی سرویس تاریخ امرداد با خانواده و بازماندگان تیمسار میتواند مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19