لوگو امرداد

موبد دکتر خورشیدیان: «حــقـوق بـشـر» حق خدادادی و سرشتی انسان‌ها است

ardeshir khorshiad سخنرانی موبد دکتر اردشیر خورشیدیان،‌فرنشین انجمن موبدان تهران، باعنوان «حقوق اقلیت‌های دینی در نظام ج.ا. ایران الگوی تحقق عدالت اجتماعی»در تالار شمس معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری برگزار شد.

در سخنرانی موبد دکتر اردشیر خورشیدیان،‌فرنشین انجمن موبدان تهران چنین آمده است:                                                              

                                                       به نام اهورامزدا، خداوند یکتا و بی همتا

با عرض درود و ادب و احترام به تمامی باشندگان ارجمند در این نشست علمی و کارشناسی، پیرو ابلاغ بیانیه« گام دوم انقلاب » و نگاه ویژه مقام معظم رهبری درسال 1397، به مثابه نقشه راه نظام ج.ا.ایران در راستای ترسیم چشم انداز روشن جهت تعیین آینده کشور، در «تضمین حقوق اقلیت های دینی» و ایجاد همزیستی مسالمت‌آمیز هرچه بیشتر شهروندان ایرانی، با عنوان بسیار عالمانه « حقوق اقلیت های دینی در نظام ج. ا.ایران، الگوی تحقق عدالت اجتماعی». و با عرض سپاسگزاری از معاونت محترم فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران، که اینجانب را جهت ایراد سخنرانی علمی، در این نشست عالمانه کارساز دعوت فرموده اند. 

و با اجازه از حضار محترم که همگی از علما، دین پژوها و حقوق دانان کشور عزیزتر از جانمان، ایران می‌باشند. کوشش خواهم کرد که دراین فرصت اندک، به چند نکته کلیدی علمی، در ارتباط با موضوع این همایش سپندینه، از دیدگاه یکی از پیروان ادیان توحیدی (یکتاپرست) شناخته شده در قانون اساسی کشورمان، اشاره کنم. که مکمل بیانیه بخردانه و منویات انسان دوستانه مقام معظم رهبری، در تمام کارهای حقوقی کشور، پیش چشمان قانون‌گذاران و مجریان قانون ایران عزیزمان باشد.:

  1. 1.   خداوند یکتا و بی‌همتا، هرچه را که آفریده، برآن قوانینی حاکم کرده است که چهار ویژگی1-جهان شمول 2- همواره یکسان.3- غیرقابل تغییر و 4- بی‌نهایت دقیق دارد. و انسان را که به گونه سرشتی (فطری) نیروی لایزال اندیشیدن  بخشیده،می تواند این قوانین محکم را برپایه علوم عقلی کشف و برپایه علوم اخلاقی وآنهم اخلاق انسانی، به کار گرفته ، تمام امور زندگی فردی و اجتماعی خود را بصورت علمی و کارشناسی، پیش بینی، پیش‌گیری و درمان  نموده،«مردم را بسوی راستی و نیکی و جهان را بسوی پیشرفت و آبادانی رهنمون گردد.»    

2. همه پیامبران خدایی(الهی) از سوی یک خدای یکتا و بی همتا، به پیامبری برگزیده شده‌اند. که انسان ها را از راه خود شناسی و طبیعت شناسی، خداشناسی آموزند. که معبود دیگری، جز خدای یکتا و بی همتا، را نه پرستند. و بالاترین عبادت را عمل کردن به مفاهیم نماز و در خدمت به خلق خدا بدانند. در بین جوامع بشری، فضای یکتایی ایجاد کرده، انسانیت و اخلاق نیکو بگسترانند و راه راست نیکی افزا را در تراز “خرد دانا و پویا” و” وجدان هشیار و بیدار” در پیش گرفته. «جز راست نجویند و جز نیک نپویند.» 

  1. 3.  همگی ما پیروان ادیان توحیدی (یکتا پرست) ایمان داریم که خداوند یکتا و بی همتا،« رب العالمین» است. به همگی مخلوقات خود «عشق» می ورزد. و به هیچوجه رَبِ (خدای) قوم و نژآد ویژه‌ای نیست. از این‌روست که انسان برای رسیدن به درجات متعالی اخلاق انسانی، لازمست همواره به دو توانایی معنوی«خرد(عقل) و وجدان(دین)» خود، توجه کرده و « خردورزی و مهر‌ورزی» را در تمام امور زندگانی فردی و اجتماعی پیشه خود ساخته، سرلوحه  اندیشه و گفتار و کردار خود قرار دهد. 
  2. 4.  بی‌تردید همگی افرادی که در زمان پیروزی انقلاب در بهمن1357، در این مجلس سپندینه حضور دارند. به یاد می‌آورند که بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران « حضرت امام خمینی(ره)، از همان بدو ورود به کشور فرمودند که «توحید مذهب همگی ما ایرانیان است و همگی ما ملت واحده هستیم.» و این اصل مهم انسان ساز و انسانیت گستر، سرلوحه کارتدوین کنندگان قانونی اساسی کشورمان، قرارگرفت. که در اصول 13و 20  زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان، از هم میهنان پیرو ادیان توحیدی شناخته شدند که از حقوق انسانی برابر با سایر هم میهنان مسلمان، بهره‌مند بوده، در احوال شخصیه تابع قوانین مذهبی خود می‌باشند. 
  3. 5.  دست کم همگی ما روحانیون ادیان یکتاپرست (توحیدی) می‌دانیم و به این حقیقت ایمان داریم که «حــقـوق بـشـر»، حق خدادادی، طبیعی و سرشتی همه انسان‌ها در جهان است. همان‌گونه که «حق به»، حق طبیعی همه ی درختان بـه، درجهان است. که اگر کشاورزی، بی توجه به این حق خدادادی، به کاشت درخت بپردازند، هرگز نمی‌توانند انتظار برداشت به خوشمزه و پربار را داشته باشند. به همین ترتیب اگر ما ایرانیان نیز به ترتیبی که مقام معظم رهبری در بیانیه «گام دوم انقلاب،» فرموده اند، سه حقوق تعریفی«شرعی(عقیدتی)، عرفی ( فرهنگی) و مدنی (کشوری) جامعه خود را برپایه حقوق خدادادی انسان، تدوین و ساماندهی نکنیم. هرگز نمی توانیم، انتظار داشته باشیم که « الگوی واقعی تحقق عدالت اجتماعی»، از کوچکترین واحد جامعه که خانواده است تا بزرگترین واحد اجتماعی که جامعه جهانی است، باشیم. 
  4. 6.  مقام معظم رهبری، جانشین به حق امام خمینی(ره)، نیز هموار به اصول آمده در قانون اساسی ج.ا. ایران سخت پای بند بوده و می باشند. امید که که همگی ما ایرانیان پیرو ادیان توحیدی غیرمسلمان شناخته شده در قانون اساسی، نیز با مفاد ابلاغ این بیانیه مهم که «گام دوم انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری بوده و به مثابه نقشه راه نظام ج.ا.ایران و ترسیم چشم اندازی روشن جهت تضمین آینده کشور می باشد، بتوانیم درچارچوب قانون با همراهی همه اقوام و مذاهب گوناگون، درتمام عرصه های اجتماعی، در راستای رشد و شکوفایی و آبادانی و پیشرفت و دفاع از میهن، «الگوی تحقق عدالت اجتماعی» درکشور عزیزتر از جانمان ایران باشیم. و این دستور انسان دوستانه و قانونی مقام معظم رهبری، به مجریان قانون به قوه قضاییه (دادگستری ج.ا.ایران)، نیز ابلاغ گردد که «مفاد قانون 881 مکرر قانون مدنی، شامل پیروان ادیان توحیدی شناخته شده در قانون اساسی ج. ا. ایران، زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان نمی گردد.». باشد که این دستور کارساز «گام دوم انقلاب» مقام معظم رهبری، «الگوی تحقق عدالت اجتماعی بیشتر» برای هم میهنان و جهانیان.  و حتی حاکمان کشورهای مسئولیت ناشناس و زورگوی جهان باشد.

                                                                           تن تان سالم و پرتوان. خردتان دانا و پویا . وجدانتان هشیار و بیدار باد.

                                                                                              ایدون( اینچنین) باد . ایدون ترج( اینچنین تر) باد.  

                                                                                                          موبد دکتر اردشیر خورشیدیان

                                                                                                            رییس انجمن موبدان تهران 

                                                                               سه شنبه  24/10/1398 – تالار ایوان شمس، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.

                                                                                  به دعوت مقام محترم مسئول اداره اجتماعی معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه  

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07