لوگو امرداد

آگاهی‌رسانی انجمن موبدان درباره خاکسپاری

انجمن موبدان تهرانانجمن موبدان نکات بایسته در هنگام به خاک‌سپردن پیکر تازه‌درگذشته را به آگاهی رساند.

در آگاهی‌نامه انجمن موبدان تهران به سالمه هشتم آذرماه 1402 آمده است:

آگاهی همگانی

نابایست‌بودن دیدن روی درگذشته در هنگام خاکسپاری

احتراماً به آگاهی همه همکیشان گرامی و هموندان بزرگوار انجمن‌های زرتشتی می‌رساند که طبق سنت و نوشتار دینی، نبایست جسم شخص سفر کرده به مینو را بیش از ۲۴ ساعت نگهداشت و دیدن چهره بی‌جان درگذشته، کاری نابایست است (وندیداد فرگرد ۷ بند ۴ و ۵).

همچنین یادآور می‌گردد در هنگام خاکسپاری کُشتی خود شخص درگذشته استفاده شود (نیازی به خریدکشتی نو نیست) و پارچه کفن اگر نو نباشد اشکالی ندارد ولی باید شسته، پاک و سفید رنگ باشد و استفاده شود. (سد در نثر-۱۲ و وندیداد ۵-۶۰).

موبد دکتر مهربان پولادی

فرنشین انجمن موبدان

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. با قدردانی و سپاس از وچر انجمن موبدان، مگر وندیداد ویژه دوران ساسانیان نبوده و شاید پشتوانه درستی برای آداب زمان امروز نباشد.

    1. وندیداد ویژه دوران ساسانیان نبوده و اگر احکامی از آن امروز قابل اجرا نباشد به معنی منتفی بودن و فراموش شدن به صورت کامل نیست و وظیفه انجمن موبدان پیدا کردن راهی برای آن است.

  2. با سردخانه های قدرتمند حاضر و پراکندگی خانواده ها، چرا نمی‌توان بدن درگذشته را چند روز سالم نگه داشت تا خویشاوندان راه دور نیز در خاکسپاری باشنده شوند؟

  3. درود بر انجمن موبدان که بر اساس متون مسلم دینی وچر می‌دهد.
    وندیداد پاک از مهم‌ترین مانتراهای مزدیسنی است و آیین وندیدادخوانی جزو مهم‌ترین آیین‌های دینی است که موبدان با درجات بالا در هند انجام میدهند.

  4. باتاییدگفتار آقای دکتر مهران سپهری سنتها بمناسبت زمان درتغییرندونوگرایی ؛؛زمانی جسد را بجهت آلوه نشدن زمین وخاک دربالای کوه سنگی (دادگاه)برای پرندگان قرار میدادندوباز هم نوگرایی ادامه دارد🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-30