لوگو امرداد

وچر؛ دیدگاه دینی انجمن موبدان درباره آیین خاکسپاری درگذشتگان از ویروس کرونا

1477593161imagesانجمن موبدان در وچر مهم دینی، همکاری با مسوولان آرامگاه زرتشتیان، مسوولان وزارت بهداشت و انجمن زرتشتیان محل را هنگام برگزاری آیین خاکسپاری درگذشتگان مبتلا به بیماری کرونا، سفارش کرد.
انجمن موبدان تهران، در وچر دینی سفارش کرده است با انجمن زرتشتیان محل همکاری کامل داشته، همراه با سرایش سرودهای مانتره اوستا، برای شادی و آرامش روان درگذشته، توسط موبد یا موبدیاری که پیش‌تر فراخوان شده است. اجازه دهیم که تمام مراحل خاکسپاری تن درگذشتگانمان، توسط مسوولان آرامگاه زرتشتیان با نظارت مسوولان وزارت بهداشت، به همان گونه‌ای که از مسوولان بیمارستان‌ها تحویل گرفته‌اند و بگونه‌ای که برابر اصل هشتم دین‌مان، چهار آخشیج آب و باد و خاک و آتش آلوده نگردد، به خاک سپرده شود. متن کامل وچر دینی درباره‌ی آیین آیین خاکسپاری را در ادامه می‌خوانید:

وچر ( دیدگاه دینی انجمن موبدان تهران) به همکیشان گرامی
اریستانُوم اُروانو یَزَه مَئیده – به روان درگذشتگان درود باد

با اندوه فراوان، باخبر شدیم که شوربختانه تنی چند از همکیشان ارجمندمان، به دنبال ابتلاء به ویروس کرونا (COVID19)، از”گیتی” درگذشته و روان ایشان به “مینو” پیوسته است. با آرزوی روانشادی هماروانان و فروهران و پیشکش پیام آرامش باد ویژه به بازماندگان و سفارش دوباره‌ی رعایت تمام اصول بهداشت فردی به تمام همکیشان گرامی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی نوظهور، با سرعت گسترش بسیار بالای اجتماعی در سطح ملی و جهانی. با آرزوی تندرستی و بهروزی روز افزون برای همه‌ی بهدینان، در پاسخ به پرسش تنی چند از بازماندگان، به آگاهی تمام همکیشان گرامی می‌رسانیم که :
بر همگی ما زرتشتیان نیز بایسته ( واجب) است که در این زمانه بسیار حساس که همگی هم میهنان ارجمند و جهانیان، گرفتار این ویروس فراگیر، با توانایی انتشار بسیار گسترده، هستیم. باتوجه به اینکه می‌دانیم که تن درگذشته‌گان را در بیمارستان، با مواد ضدعفونی، شستشو داده و از هرگونه آلودگی پاک گردانیده‌اند. با انجمن زرتشتیان محل همکاری کامل داشته، همراه با سرایش سرودهای مانتره اوستا، برای شادی و آرامش روان درگذشته، توسط موبد یا موبدیاری که پیش‌تر فراخوان شده است. اجازه دهیم که تمام مراحل خاکسپاری تن درگذشتگانمان، توسط گرامی مسئولین آرامگاه زرتشتیان با نظارت مسئولین محترم وزارت بهداشت، به همان گونه‌ای که از مسئولین محترم بیمارستان ها تحویل گرفته‌اند و بگونه‌ای که برابر اصل هشتم دین‌مان، چهار آخشیج آب و باد و خاک و آتش آلوده نگردد، به خاک سپرده شود. و در تمام این مراحل از در آغوش کشیدن یکدیگر، بکار بردن میوه‌جات تر و خُشک ( لُرک) و هر کار و وسیله دیگری که گسترش این ویروس سریع الانتشار را افزایش می‌دهد، خود‌داری کرده، همه بایسته‌های آئینی و کارهای خیرخواهانه دیگر برای شادی روان درگذشته، را به فرصت مناسب در آینده به سپاریم. و از هرگونه دخالت با مورد یا بی مورد دیگر، در کار سپندینه خاکسپاری جدا پرهیز کنیم.

با آرزوی شادی روان درگذشتگان، آرامش بازماندگان و تندرستی و دیرزیوی همگان
انجمن موبدان تهران
رییس: موبد دکتر اردشیر خورشیدیان

ango scaled

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04