لوگو امرداد

خطر انقراض، در کمین لاک‌پشت‌های دریایی ایران

lakposht1بیش از چهار میلیارد سال از پیدایش زمین می‌گذرد و این سیاره‌ی مهربان میلیون‌ها جاندار را با مهری بی‌دریغ در دل خود جای داده است. جاندارانی که انسان تنها و تنها یکی از آن‌هاست. شگفت است که این گونه‌ به تنهایی و خودخواهانه زندگی دیگر گونه‌ها را به تهدید کشیده است. جهان هستی یک مجموعه‌ی سامان‌مند است که با از میان رفتن هر بخش از آن، دیگر بخش‌های این پیکره‌ی یگانه در امان نمی‌مانند. گونه‌های جانوری بسیاری در یک سده‌ی گذشته به شوند (:دلیل) دست‌یازی انسان به زیستگاه دیگر جانداران از میان رفته و یا در خطر از میان رفتن هستند. گونه‌هایی که بازگشت‌شان به جهان هستی ناشدنی است و بی‌گمان نبودشان سامان هستی را به‌هم می‌ریزد چنانکه این روزها دیده‌ایم و می‌بینیم …!
لاک‌پشت‌های دریایی گونه‌ی جانوری هستند که در همه‌ی اقیانوس‌های جهان، به جز قطب شمال، یافت می‌شوند. آن‌ها سیستم تنفسی بی‌هوازی دارند و می‌توانند تا زمان بسیاری در زیر آب بمانند و ریه‌های خود را به سرعت از اکسیژن پُر و خالی کنند. اکنون این گونه‌های باارزش دریایی، در آب‌های ایران در خطر از میان رفتن (:انقراض) قرار گرفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، یک هموند (:عضو) گروه علمی دانشکده‌ی منابع طبیعی دانشگاه، با اشاره به اینکه همه‌ی پنج گونه لاک‌پشت دریایی کشور در خطر از میان رفتن هستند، بر این نکته پافشاری کرد که:‌ «انسان دلیل اصلی تهدید لاک‌پشت‌های دریایی‌ است و آلودگی‌های نفتی و تخریب و توسعه سواحلی که محل تخم‌گذاری این لاک‌پشت‌هاست، باعث تهدید آن‌ها می‌شود».
هانیه غفاری در گفت‌و‌گو با ایسنا ادامه داد: «در سایر کشورها بیشتر مساله استفاده زینتی از لاک لاک‌پشت‌های دریایی دلیل تهدید آن‌هاست».
وی با اشاره به اینکه در جنوب کشور جا و زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریای پیدا است، گفت: «تخم این لاک‌پشت‌ها نباید جابه‌جا شود و مردم اگر به مکانی در جنوب کشور می‌روند باید اطلاعات لازم را دریافت کنند تا در زمان تخم‌گذاری به محل‌های مشخص برای تخم‌گذاری‌ نزدیک نشوند و لاک‌پشت‌های دریایی را در زمان تخم‌گذاری دچار مشکل نکنند و عاملی برای تهدید این گونه‌ها نباشند».
غفاری در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی گونه‌های لاک‌پشت‌ ایران گفت: «به‌طور کلی در ایران ۱۰ گونه لاک‌پشت وجود دارد که پنج گونه‌ی آن دریایی هستند و تنها در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند، دو گونه لاک پشت خشکی‌زی مانند “لاک پشت مهمیزدار” و “لاک پشت آسیایی” داریم که در زیستگاه‌های خشکی چون مراتع و زیستگاه‌های کوهستانی زندگی می‌کنند و سه گونه لاک‌پشت برکه‌ای در کشور داریم».
این هموند گروه علمی دانشکده‌ی منابع طبیعی دانشگاه کردستان ادامه داد: «علاوه بر ۱۰ گونه لاک‌پشت موجود در کشور دو گونه لاک‌پشت غیربومی نیز طی چند سال اخیر وارد کشور شده است که دلیل اصلی آن بازار خرید و فروش حیوانات خانگی‌ و شرکت‌های واردکننده ماهی‌های زینتی است. این دو گونه‌ی غیر بومی “لاک‌پشت لاک نرم چینی” و “لاک پشت گوش قرمز” هستند».
غفاری با اشاره به اینکه لاک‌پشت لاک نرم چینیِ رهاشده در بسیاری از زیستگاه‌های شمال کشور به‌ویژه در گستره‌ی میانکاله به عنوان یک دشواری درآمده‌اند، افزود: «در منطقه میانکاله این گونه لاک‌پشت از طریق حوضچه‌های پرورش ماهی وارد زیستگاه‌ رودخانه‌های طبیعی می‌شود و مشکل بزرگی را برای سایر گونه‌های آن منطقه ایجاد کرده است. لاک‌پشت گوش قرمز که کنار چشمانش دو لکه‌ قرمز دارد نیز به عنوان گونه غیربومی، ‌گونه‌ای مهاجم محسوب می‌شود که اگر وارد زیستگاه‌های طبیعی ما شود می‌تواند گونه‌های بومی را حذف کند».
غفاری در پایان بر این سخن پافشاری کرد که: «مردم نباید گونه‌های لاک‌پشتی را که به‌صورت غیرقانونی به فروش می‌رسد خریداری کنند چرا که یکی از دلایلی که گونه‌های بومی ما در معرض تهدید هستند خرید و فروش گونه‌های غیربومی به‌صورت غیر قانونی است بنابراین اگر مردم این گونه‌ها را خریداری نکنند قاچاقچیان و صیادان نیز آن‌ها را از زیستگاه‌شان جدا و به بازارعرضه نمی‌کنند».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09