لوگو امرداد

اپلیکیشن بازدید مجازی از موزه‌ی ملی راه‌اندازی شد

moozemeli1اپلیکیشن بازدید مجازی از نمایشگاه‌های موزه ملی با آرمان حفظ پیوند مردم و آشنایی با آثار و مجموعه‌های موزه‌ی ملی در روزهای خانه‌نشینی کرونایی راه‌اندازی شد.

مدیرکل موزه‌ی ملی ایران از راه‌اندازی و آغاز فعالیت یک اپلیکیشن با آرمان بازدید مجازی از نمایشگاه‌های موقت این موزه خبر داد.

به گزارش ایسنا، جبرئیل نوکنده با بیان این‌که پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ (ویروس کرونا) و ضرورت حضور مردم در خانه باعث دور شدن آن‌ها از فضای نمایشگاه‌های موقت موزه‌ها شد، ادامه داد: «در این شرایط با آغاز فعالیت پویش «# موزه‌ها را در _ خانه _ببینید»،  موزه ملی ایران موفق شد با تولید تور مجازی، مجموعه نمایشگاه‌های موقت خود را در خانه به مردم نمایش دهد».

وی از طراحی و ارائه‌ اپلیکیشن «آراوین» با حمایت فنی و مالی بخش خصوصی، در راستای فراهم شدن بستر مناسب دسترسی مجازی برای بازدید از این نمایشگاه‌ها خبر داد و افزود: «استفاده از امکانات و ابزارهای فضای مجازی موزه‌ها را قادر می‌کند تا ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کرده و با توجه بیشتر به نظرات و درخواست‌های آن‌ها، در آینده بتوانند برنامه‌ریزی بهتری برای معرفی آثار انجام دهند».

نوکنده یادآور شد: «موزه‌ها مهم‌ترین نهادهای فرهنگی هر جامعه هستند که می‌توانند در مواقع بحران با نمایش رفتارهای مناسب و اقدامات مسوولانه کارکردهای دیگر خود را به عنوان ارکان فرهنگی جامه عمل بپوشاند.

نوکنده همچنین در توضیح عملکرد این اپلیکیشن با نشانی:  http://jahanaco.com/spage/arawinapp گفت: این اپلیکشن برای علاقه‌مندان در دسترس بوده و در دو بخش جداگانه برای بازدیدهای حضوری و غیرحضوری طراحی شده و همچنین قسمتی جدا نیز برای کودکان و نوجوانان با قابلیت‌هایی مانند سرگرمی و نقاشی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه کاربران از طریق این اپلیکیشن می‌توانند از نمایشگاه‌های موقت موزه‌ی ملی ایران در قالب‌های گوناگون مانند عکس، فیلم همراه با حضور کارشناسان، متن، تصاویر ۳۶۰ درجه، مدل‌های سه‌بعدی با فناوری واقعیت مجازی و افزوده بازدید کنند، ادامه داد: «همچنین مخاطبان پس از دریافت اطلاعات می‌توانند در چالش‌ها و مسابقات مختلف شرکت کرده و بر اساس آموخته‌های خود امتیاز کسب کنند».

مدیر کل موزه ملی ایران تاکید کرد: «در فاز نخست این اپلیکیشن، نمایشگاه موقت «میراث باستان‌شناسی اسپانیا» قابل بازدید است و نمایشگاه‌های “منتخب هفدهمین گردهمایی سالیانه باستان‌شناسی کشور” و “انسان و دریا: مروری بر هزاران سال ارتباط انسان و دریا در ایران»”به صورت مرحله‌ای و هفته به هفته برای بازدید در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.»

نمایشگاه «میراث باستان شناسی اسپانیا»  دربرگیرنده‌ی ۳۰۰ اثر ارزشمند با دیرینگی ۳۵۰ هزار سال تا دوران معاصر فرهنگ و هنر اسپانیا را روایت می‌کند. این آثار در سه گالری به نمایش درآمده‌اند: گالری نخست دربردارنده‌ی آثاری از دوران پارینه‌سنگی تا پایان دوره مفرغ است و کهن‌ترین اثر آن ۳۵۰۰۰۰ هزار سال دیرینگی دارد. گالری دوم آثار دوره‌های آهن، فنیقی، ایبری، رومی، اسلامی، مسیحیت، قرون وسطی و گالری سوم دوره مدرن و معاصر را درخود دارد.

این نمایشگاه که در ۳۱ شهریور سال گذشته با حضور مقام‌های بلندپایه دو کشور در موزه‌ی ملی ایران گشایش یافت، تا ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹ خورشیدی ادامه دارد که در صورت گذر از بحران کرونا و بازگشایی موزه‌ها  مخاطبان تا آن زمان می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی موزه ملی ایران، برای استفاده از اپلیکیشنِ بازدید مجازی، نخست باید برنامه «آراوین» از طریق پیوند اعلام شده در بالا از کافه بازار دانلود و نصب شود و در ادامه با ورود به برنامه، حساب کاربری مشخص تعریف و فعال شود. در ادامه کاربر می‌تواند با انتخاب محل بازدید دلخواه خود، وارد بخش بازدید مجازی شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30