لوگو امرداد
موزه‌ی آبگینه‌ی ایران برگزار می‌کند:

نمایش مجازی ابزار پزشکی شیشه‌ای برای سپاسداری از کادر درمانی

abgineموزه‌ی آبگینه‌ی ایران با نمایش ابزار پزشکی شیشه‌ای از فداکاری کادر درمانی در روزگار فراگیری کرونا سپاسداری می‌کند.

نمایشگاه مجازی مجموعه ابزارهای پزشکی شیشه‌ای از مجموعه آثار موجود در موزه‌ی آبگینه، با آرمان سپاسگزاری از کوشش‌های فداکارانه جامعه‌ی‌ پزشکی و درمانی کشور از راه فضای مجازی به نمایش همگانی گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا و  به‌گفته‌ی روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران، حمید وکیل‌باشی، مدیر موزه‌ی آبگینه و سفالینه‌های ایران در این‌باره گفت: «از دیرباز به دلیل اهمیت حیاتی امور مربوط به سلامت، قسمت بزرگی از اشیای تولید شده  هر فرهنگ به ابزار پزشکی اختصاص داشته است که این ابزار طیف متنوعی از قبیل ابزارهای جراحی، دندانپزشکی، طب سنتی، آزمایشگاهی و کیمیاگری  را شامل می‌شود.»

وی در دنباله افزود: «موزه‌ی آبگینه و سفالینه ایران نیز در تالار صدف و گنجینه‌های خود ده‌ها شی پزشکی را جای داده است که این اشیا همگی از شیشه ساخته شده‌اند زیرا اجداد ما به آن علت که شیشه با هر ماده‌ای که در آن ریخته می‌شود ترکیب نمی‌شود، این ماده را فاقد آلودگی و مناسب برای امور مربوط به سلامت می‌دانستند.

بنابر این گزارش، دوستداران برای دریافت لینک این نمایشگاه مجازی می‌توانند واژه‌ی «موزه آبگینه» را به ۵۰۰۰۵۴۲۰۲۰ پیامک کنند.

موزه‌ی آبگینه‌ی تهران یکی از یادمان‌های تاریخی ایران است که افزون‌بر مهرازی (:معماری)  و آجرکاری‌های کم‌مانندِ سازه، گنجینه‌های گران‌بهایی از سفال و شیشه را در خود جای داده است. از برجسته‌ترین ویژگی‌های طراحی داخلی این سازه باید از طراحی ویترین‌ها یاد کرد. ویترین‌هایی که با الهام از ستون‌های تخت جمشید، کاخ تچر و گاه با الهام از کعبه زرتشت در نقش رستم به گونه‌ای بی‌مانند طراحی شده‌ است.

‌دیرین‌ترین شیشه‌های این مجموعه لوله‌های شیشه‌ای به نام سیلندر شیشه است که از معبد چغازنبیل یافته شده و مربوط به هزاره‌ی دوم پیش از میلاد است.

موزه‌ی آبگینه و سفالینه‌ی ایران‌ یا خانه‌ی قوام‌السلطنه ویژه‌ی آفرینه‌های (:آثار) سفال و شیشه است. این خانه‌ی تاریخی از روزگار قاجار برجای مانده است و در خیابان سی تیر تهران جای دارد. این موزه هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۷ خورشیدی به شماره‌ی ۲۰۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

موزه‌ی آبگینه یکی از پربازدیدکننده‌ترین موزه‌های شهر تهران است و بیشتر بازدیدکنندگان آن گردشگران خارجی هستند. میانگین بازدید سالانه از این دیرینکده بیش از 2 میلیون تَن است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09