لوگو امرداد

شناسایی گستره‌های باستانی در محدوده‌ی ساخت سد گوراب

goorabدر طرح پژوهشی بررسی‌های باستان‌شناختی که با آرمان شناسایی و معرفی مکان‌ها و محوطه‌های باستانی و منظر تاریخی–فرهنگی محدوده‌ی پیشنهادی برای اجرای پروژه‌ی ساخت سد گوراب ایلام انجام گرفت، 11محوطه‌ی باستانی شناسایی و مستندنگاری شد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرزاد مافی، سرپرست هیات باستان‌شناسی، با بازگویی خبر شناسایی یازده محوطه‌ی باستانی در محدوده‌ی ساخت سد گوراب، گفت: «پس از بررسی باستان‌شناسی و معرفی آثار باستانی، هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم اجرای پروژه‌ی احداث سد بر مکان‌ها و محوطه‌های باستانی، شناسایی و نیز منظر تاریخی-فرهنگی محدوده‌ی پیشنهادی برای ساخت و آبگیری سد است».
وی افزود: «بررسی یادشده به صورت پیمایشی و همچنین بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای انجام گرفت».
این باستان‌شناس با اشاره به بارش‌های جوی که به صورت فزاینده‌ای سبب کندی و ایجاد دشواری‌ها در انجام پروژه شد، یادآوری کرد: «با این حال همان‌گونه که انتظار می‌رفت و سوابق باستان‌شناسی مناطق پیرامونی (نزدیکی به محوطه مهم گورستان‌های هکلان و پرچینه) نیز تاکید بر اهمیت آن دارد؛ این منطقه به سبب دارابودن منابع زیست‌محیطی مناسب جهت جذب جوامع انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است».
مافی گفت: «در نتیجه این مطالعات مجموعا یازده محوطه‌ی باستانی شناسایی، معرفی و مستندنگاری و گاهنگاری اولیه آن‌ها بر اساس شواهد و یافته‌های سطح‌الارضی پیشنهاد شد».
او با گفتن اینکه دلایل گوناگونی وجود دارد که سبب شده این گستره چنین ارزشی داشته باشد، ازجمله مهمترین این دلایل را وجود منابع آبی مناسب، در دسترس بودن منابع دشت‌های کوچک میانکوهی و کوهستان و همچنین جای گرفتن در مسیر گذر عشایر و مسافرانی که قصد داشتند از مناطق گرمسیر در دهلران به مناطق سردسیر شمالی‌تر در نزدیکی کبیرکوه بروند، بازگو کرد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10