لوگو امرداد
او همیشه با ایران خواهد ماند

واکنش نویسندگان و هنرمندان به درگذشت استاد محمدرضا شجریان

shajariyanاستاد محمدرضا شجریان، پس از سال‌ها بیماری، در روز 17 امرداد ماه، چهره در نقاب خاک کشید. شماری از نویسندگان و هنرمندان کشور درگذشت شجریان را آرامش باد گفتند.

میرجلال‌الدین کزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی، در پیامی درگذشت محمدرضا شجریان را آرامش‌باد گفت. این استاد ادبیات و نویسنده و پژوهشگر در پیام تسلیت خود نوشته است: «خُنیا به سوگ می‌نشیند؛ آواز، با درد و دریغ دمساز، می‌موید؛ چنگ، درمانده و دلتنگ، گیسو می‌پریشد؛ تار، زار، می‌گرید؛ نی، جانگزای و جگرسوز، می‌نالد؛ تنبک، دمادم، از غم بر سر می‌کوبد؛ چرا؟ زیرا بزرگمرد آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان؛ این خرم خوی‌ترین خُنیایی، که یادش گرامی باد!، به مینوی برین شتافته است تا از این پس بهشتیان را، با گلبانگ پهلوی و مینُوِی خویش، بیافساید (=افسون کند) و دل از آنان برباید و دری از هنرِ جانپرور، بر رویشان، بگشاید. (خبرگزاری ایسنا).

– پیام محمود دولت‌آبادی در سوگ محمدرضا شجریان: محمود دولت‌آبادی در پیامی درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت و نوشت: یادش زنده و زنگ صدایش همیشه.
این نویسنده نوشته است: «محمدرضا شجریان درگذشت، تسلیت به نزدیکان، وابستگان و پیوستگانی که نیم قرن با زنگ صدای او، با فهمِ اهمیتِ شعر در صدای او، و خویشاوندی دوباره با شیوه‌های دستگاهی صدای او به واقع زیستند و خواهند زیست. مردمی که اکنون می‌گریند. اما تلخی پایانِ زندگی شجریان منحصر به این کمتر از یک سال اخیر نبود که با گرمای خانواده، دلدادگی پزشکان مجرب و علمِ پزشکی زنده نگه داشته شد. تلخی عمیق‌تر آن بود که هنرمند ممتاز آواز ایران در اوج کمال‌یافتگی، حضور و بانگِ بی‌نظیرش دریغ شد از مردمی که اکنون به سوگ او نشسته‌اند و اشک می‌ریزند. دیگر این‌که چون محمدرضا شجریان از هنرِ خودِ، یعنی از زندگی منع شد، ندیدم و نشنیدم همکارانِ وی، اربابِ هنر موسیقی دمی آشکار به شکوِه برآورند و دریغا شنیدم برخی ذوق‌زده و طعنه‌زن هم شدند که این خود چیزی جز نشان فرومایگی نبود.
باری.. هیچ نفوسی همیشه زنده نخواهد ماند، اما در این “بر تسمه نقاله زمان” گذر داشتن خوب است که آبرومندانه گذری باشد، چنان که شجریان (سیاوش) گذر کرد. روانِ او شاد. یادش زنده و زنگ صدایش همیشه» (ایسنا).

– پیام شهرام ناظری برای درگذشت شجریان: شهرام ناظری که این روزها در خارج از کشور به سر می برد، با انتشار ویدیویی یاد محمدرضا شجریان را گرامی داشت.
شهرام ناظری در این ویدیو با خواندن تصنیف مشهور «مرغ سحر»، یاد محمدرضا شجریان را گرامی می دارد. در این ویدیو شهرام ناظری، خواننده نام آشنای کشورمان، پس از خواندن بخشی از تصنیف مرغ سحر، می گوید: «محمدرضا شجریان رفتنی نیست. او برای همیشه تاریخ جاوید و زنده است» (ایسنا).

– حسین علیزاده برای محمدرضا شجریان نوشت: حسین علیزاده، نوازنده و آهنگساز شناخته شده کشورمان، در پی درگذشت محمدرضا شجریان، با نگارش متنی به رفتن استاد آواز ایران واکنش نشان داد.
این هنرمند برای محمدرضا شجریان نوشت:
مهر با تو آمد،
مهر با تو رفت
اما تو نمی‌روی ‌و
مهر با نام تو می‌ماند
تو مهری و همه فصول مهربانی مهر تو
تو بزرگ بودی و بزرگ رفتی
اما چه کوچک، کوچکانی که چشم و گوش بستند و سیاه ماندند
تو تا ابد خواهی ماند…
تو تا ابد خواهی خواند…
‌حسین علیزاده، 17 مهر ۱۳۹۹ (ایسنا)

– کیهان کلهر در اینستاگرام برای درگذشت محمدرضا شجریان نوشت: «جان از تنِ آواز رفت».
کلهر با انتشار تصویری سیاه این پیام را نوشته و همچنین عکس پروفایل خود را مشکی کرده است (ایلنا).

-اصغر فرهادی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نسبت به درگذشت محمدرضا شجریان واکنش نشان داد.
فرهادی در اینستاگرام نوشت: «با تمام وجود غمگینم. محبوب قلب‌های ایرانیان جهان را ترک کرد. صدای آسمانی‌اش، نام نیک پر احترامش و آزادگی ستایش برانگیزش با وجود بدخواهی دشمنان حقیرش، در تاریخ این سرزمین برای همیشه درخشان باقی خواهد ماند».

علی‌اکبر شکارچی، موسیقی‌دان و نوازنده کمانچه، به مناسبت درگذشت خسرو آواز ایران زنده یاد محمدرضا شجریان یادداشتی منتشر کرده است. شکارچی نوشته است: «چو گیسو بریدن بر سرزنان
دریغا که شیری برفت از میان (فردوسی)
مردم عزیز ایران دریغ درد که خبر مرگ استاد شجریان را بر قلم و بر زبان می آورم. نوع موسیقی و نبوغی که در ذات او بود به گونه‌ای در تاریخ رقم خورده است که مرگ و زندگی را به هم در آمیخته. اطمینان دارم اندیشه و آوازش تا انسان زنده است بهترین پناهگاه در تمام تنگناهای زندگی و سور و سوگ بشر است.
بدرود… ای دلبر مرد نغمه‌خوان و نغمه‌پرداز
بدرود… ای خالق امید و نشاط
بدرود… ای آموزگار صبوری و پاکی
بدرود… ای بام بلند طلب و پایداری
بدرود…» (ایرنا).

فریدون شهبازیان، موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر، در پیامی تصویری درگذشت محمدرضا شجریان را آرامش باد گفت. او گفته است:
«هنرمندی نظیر محمدرضا شجریان نخواهیم داشت موهبت ما این بود که در زمان او و در دوران هنر آفرینی‌اش زندگی کردیم. روح و جسم‌مان با صدا و ندای آسمانی به پرواز درآمد؛ به ویژه من که در سالهای دور برای صدای او آثار بسیار نوشتم که با شروع فعالیت حرف‌های او در رادیو اجرا درآمد و بی‌استثنا همه آن آثار مورد اقبال مردم صبور سرزمینمان قرار گرفت و تحسین شد. با هنر بی‌بدیل او غمگین شدیم و گریستیم. با و هنر انسانیت و ادب را حفظ کردیم. با او و هنرش از ظلم ظالم خشمگین شدیم. همچون او تسلیم نشدیم و به همراه او ایرانی ماندیم. او همیشه با ایران خواهد ماند و ایران هرگز او را از یاد نخواهد برد». (ایرنا)

– مریلا زارعی، بازیگر سینمای ایران همزمان با خاکسپاری محمدرضا شجریان دل نوشته ای را منتشر کرد. او نوشته است:
«ستاره آسمان هنر ایران زمین ، استاد محمدرضا شجریان ازمیان ما رفت و آسمانی شد.
رفت تا باری دیگر قلب های مردمان این سرزمین کهن ، در فراق صوت این حنجره طلایی به سوگ بنشینند.
امروز، چه بسیار مردان و زنان داغدار این رنج عظیم، در این روزگار تلخ، اشک های خود را برای بدرقه مردی از سلاله خوبان، روانه کردند تا شاید خاک سرد پیکر این بزرگمرد را آرام و مهربان در آغوش گیرد». (ایسنا)

عبدالوهاب شهیدی، استاد موسیقی سنتی ایران، در پیام تصویری خود که در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر شده، نوشته است:
«رو سر بنه به بالین، تنها مرا رها کن
ترکِ منِ خرابِ شبگردِ مبتلا کن
درگذشت استاد شجریان نه تنها برای موسیقی ایران بلکه برای هنر ایران ضایع بزرگیست، هنرمندی که عرفان به نغمه او جان افزاتر و قصه ارباب معرفت در آواز شورانگیزتر بود.
سفرت به سوی سماوات به خیر، نازنین استاد». (ایسنا)

ایران درودی، هنرمند نقاش، از زنده‌یاد محمدرضا شجریان با عنوان «آوای جاودانه خراسان» یاد کرد و خطاب به خسروی آواز ایران گفت: «تو ای محمدرضا شجریان، فرزند خلف ایران، تو ای آوای جاودانه خراسان. آوای برخاسته از گلوگاه گرم تو، قلب یکایک هموطنان تو را گرم کرد. تو نمرده ای، صدای تو در قلب ما جاودانه حک شده است. گویند فقط صداست که می ماند. من مرثیه تو را نخواهم گریست. تعالی تو را خواهم سرود». (ایسنا)

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. هزاران درود بر شرافت تو مردانگی تو
    تو دل شیر داشتی ای خسرو خوبان
    افسوس و صد افسوس که تو رفتی
    اما بدان تو هرگز نمرده ای و نخواهی مرد
    صدای تو چنان در قلب و روح ما زنده
    شده که هرگزجداشدنی نیست
    راحت شاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06