لوگو امرداد

آگاهی از برگزاری آیین واج‌یشت گهنبار ایاثرم گاه

واج یشت موبد فیروزگریآیین واج‌یشت چهارمین چَهره‌ی گهنبار در سال 99 بدون باشندگی همکیشان برگزار می‌‌شود.

پیرو وچر انجمن موبدان تهران و بایستگی دوری از گردهمایی در دوران فراگیری کرونا، موبدان آیین واج‌یشت گهنبار چَهره‌ی ایاثرم گاه را بدون حضور همکیشان برگزار می‌کنند. موبدان زوت، موبد مهربان پولادی در یزشن‌گاه آتشکده ورهرام یزد و موبد پدرام سروش‌پور در آتشکده‌ی تهران از آغاز گاه اوشهین نیمه شب پیش از گهنبار به یسنا‌خوانی واج‌یشت می‌پردازند و بخش‌هایی از هفتادودو هات یسنا را می‌سرایند.

سپیده‌دم اشتاد ایزد از ماه مهر 3758 زرتشتی که با 20 مهرماه 1399 خورشیدی برابری می‌کند از ساعت 5 بامداد، اوستاخوانی آیین گهنبار، با آوای نیایش و کشتی نو کردن موبدان و موبدیاران انجام می‌شود. بهدینان می‌توانند با سرایش بخش‌هایی از اوستا همزمان با موبدان هم‌بهره‌ی آیین مینوی شوند. باشد که با نیایش‌های برآمده از دل، شادی اهورایی گسترده و آرامش افزون شود.

شادی اهورایی در جشن‌های زرتشتی، با نیایش اهورامزدا و بزرگداشت جلوه‌های مینوی و گیتوی آفریدگار، با دادودهش، همازوری، هبستگی به بار می‌نشیند و خویشکاری دلپذیر دینی زرتشتیان می‌شود. آیین گهنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. زرتشتیان با برگزاری آیین واج‌یشت پیش از آغاز هر چهره‌ به پیشواز گهنبار می‌روند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06