لوگو امرداد
یادداشت به قلم کیقباد بهدین

نیاز به آموزش‌های متفاوت در نسل نوین

کیقباد بهدینموسسه فیوچر در گزارشی آورده است که در سال 2030 میلادی نزدیک به 85 درصد مشاغل به‌طور کامل تازه و نوین هستند در حدی که در بیشتر موارد، حتا حدس زدن حرفه‌های جدید برای ما دشوار است.
از سوی دیگر، همین گزارش می‌افزاید که شرایط بی‌عدالتی نژادی، قومیتی و جنسیتی همچنان ادامه خواهد داشت و بحران‌های محیطی بیش از امروز خواهد بود. تاثیر متقابل مهندسی زیستی-ژنتیکی و هوش مصنوعی هم به این پازل بزرگ افزوده می‌شود و عملکرد غیرعقلانی سیاستمداران بسیار بیشتر از امروز خواهد بود.
در نظر بگیرید نوجوانی که اکنون دوازده سال دارد و ده سال دیگر وارد بازار کار می‌شود با چه صحنه‌ای روبه‌رو خواهد شد. آیا برنامه‌های آموزشی که این نوجوان و کودکان کوچک‌تر دریافت می‌کنند با نیازهای وی تطابق دارد؟ برای آینده‌ای چنین غیرقابل پیش‌بینی یک نوجوان چه چیزهایی را لازم است یاد بگیرد؟
تقریبا همه متخصصان آموزش کودکان و نوجوانان روی موضوع‌های آموزشی زیر هم رای هستند:
• تفکر انتقادی
• تفکر نظام‌مند و یافتن راه حل
• استقامت و شکیبایی
• انعطاف‌پذیری
• خلاقیت
• همدردی
به راستی، برای کودکان و نوجوانان امروز، یادگیری دروس یاد شده در بالا بسیار بیشتر از نمره‌های آموزگاران برای ریاضیات، علوم و ادبیات، زندگی آنها را دگرگون می‌سازد.
در کنار آموزش‌های بالا باید در پی آن باشیم که برای نوجوانان و جوانان فرصت‌های بی‌خطر و مطمئنی برای تجربه کردن دنیای واقعی فراهم سازیم. شایسته‌‌ی یادآوری است که تحقیقات گسترده و بی‌شماری در این مورد در حال انجام است.

*کیقباد بهدین، پژوهشگر در حوزه‌ی ساختار آموزش دبستان، نویسنده پنج جلد کتاب منتشر نشده، آماده‌ی چاپ در زمینه‌ی نظامنامه آموزشی دبستان

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07