لوگو امرداد
نامه‌ی‌ ۳۰ تن از پیشکسوتان و بزرگان موسیقی ایران به وزیر ارشاد

زاد‌روز فارابی را روز ملی موسیقی نام‌گذاری کنید

farabiسی تَن از هنرمندان و پیشکشوتان موسیقی در نامه‌ی به  وزیر ارشاد، خواستار نام‌گذاری زادروز فارابی به عنوان «روز ملی موسیقی» شدند.

به گزارش امرداد، موسیقی در ایران از دیرینگی چندهزار ساله برخوردار است و خاستگاه آن به روزگار باستان باز‌می‌گردد. این هنر که در درازای زمان و به پشتوانه‌ی ادبیات پرمایه‌ی پارسی بالنده‌تر و غنی‌تر شده است اکنون بخش ارزشمندی از تاریخ هنر ایران به‌شمار می‌رود. از این‌رو شماری از هنرمندان عرصه‌ی موسیقی ایران، خواستار افزودن نام «روز ملی موسیقی» در سالنمای رسمی کشور شده‌اند.

متن نامه‌ی این هنرمندان در دنباله آمده است:

«ریاست محترم شورای فرهنگ عمومی کشور

جناب آقای «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی

با سلام

همان‌طور که آگاهی دارید موسیقی ایران به درازنای تاریخ این سرزمین پیشینه دارد و در قوانین ایران و جهان این هنر به عنوان یک میراث ناملموس شناخته می‌شود.

با توجه به غنای موسیقی ایران و نقش پر رنگ موسیقی‌دانان کهن این مرز و بوم در پاسداشت دانش و هنر نیاکان و تاثیرگذاری آنان بر موسیقی سایر کشورهای پیرامون و همچنین موسیقی جهان، شایسته است یک روز از سال به نام یکی از مفاخر کهن موسیقی این سرزمین در گاه‌شمار رسمی کشور به ثبت برسد. موسیقی‌دانانی که در تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین  به تنهایی در برابر موج ناملایمات ایستادگی کرده٬ فرهنگ و ‌هنر خنیاگری ایران را از خطر تخریب و نابودی، رهایی بخشیدند.

از این روی ما امضا کنندگان این نامه درخواست می‌کنیم که روز «چهارم آذر» که بنا بر مستندات تاریخی زادروز  «فارابی» موسیقی‌دان بزرگ ایرانی و صاحب کتاب «،موسیقی کبیر» است، در تقویم کشور به نام «روز موسیقی» درج شود.

به‌گفته‌ی کارشناسان تاریخ موسیقی، «فارابی» بزرگترین موسیقی‌دان ایرانی پس از اسلام است، و اثر وی بنام «موسیقی کبیر» بزرگ‌ترین اثری است که درباره‌ی موسیقی چه عملی و چه نظری و فلسفه‌ی موسیقی و چگونگی پیدایی آن و نیز صوت و آهنگ و شعر و وزن ، همچنین پرده‌بندی و ساخت ساز و اختراع سازی بنام شاهرود (که گستره‌ی آوای آن با پیانوی امروزی اروپا برابری داشت) ،نوشته شده که در این یادداشت نمی‌توان به شرح همه‌ی نکات ارزشمند این کتاب که راه‌گشای بسیاری از موسیقی‌دانان ایران و جهان بوده و همچنین  جنبه‌های  مختلف هنر این موسیقی‌دان  برجسته پرداخت.

امید است با ثبت «روز موسیقی» به نام  «فارابی»  ضمن گرامیداشت هنر موسیقی و‌ قدردانی از این موسیقی‌دان بزرگ و زنده نگاه‌داشتن یاد او نزد ایرانیان، بتوان مقدمه‌ای را فراهم آورد تا هیچ‌ کشوری نتواند با استفاده از اسناد جعلی به مفاخر ایران دست‌اندازی کرده، آنان را به نام میراث خود به ثبت جهانی برساند. این کار میسر نمی‌شود مگر با کوشش و تلاش مسوولان. امیدواریم این مهم که چندین سال است از سوی دوست‌داران فرهنگ و ‌هنر ایران مطرح شده است، هر چه زودتر انجام پذیرد و شاهد ثبت روز موسیقی به نام «فارابی» در سالنامه‌ی رسمی کشور باشیم.

توفیق‌تان روزافزون»

نام  امضا‌کنندگان درخواست:

۱-  اردشیر کامکار ۲- بهمن رجبی (تنبک‌نواز)  ۳- بیژن کامکار ۴- شهرام ناظری ۵- داریوش طلایی ۶- مجید کیانی ۷- عبدالوهاب شهیدی ۸- جلیل عندلیبی ۹- محمد‌علی کیانی‌نژاد ۱۰-هوشنگ جاوید ۱۱- هادی منتظری ۱۲- رامبد صدیف ۱۳- حسین پرنیا ۱۴- مجید انتظامی ۱۵- کیوان ساکت، ۱۶- محمود فرهمند ۱۷- ساسان فاطمی ۱۸ – سوسن اصلانی ۱۹ – نجمه تجدد ۲۰- ملیحه سعیدی ۲۱- مسعود حبیبی ۲۲- صابر نظرگاهی ۲۳- شروین مهاجر ۲۴- سامان احتشامی ۲۵ – جمشید عزیرخانی ۲۶- فاضل جمشیدی ۲۷- بهنام وادانی ۲۸- عبدالرسول کارگشا  ۲۹- صادق چراغی ۳۰-  علیرضا جواهری

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01