لوگو امرداد
گزارش تصویری از

آیین گشایش شعبه شورای حل اختلاف ویژه زرتشتیان در تهران

شعبه شورای حل اختلاف ویژه زرتشتیان با حضور مسوولان قضایی دادگستری استان تهران در انجمن زرتشتیان تهران گشایش یافت.

آیین گشایش شعبه شورای حل اختلاف ویژه زرتشتیان با حضور رییس حوزه ریاست دادگستری کل استان تهران، رییس شورای حل اختلاف تهران و نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس، بامداد دوشنبه 24 آذرماه 1399 خورشیدی به میزبانی انجمن زرتشتیان تهران در تالار ایرج برگزار شد.
شعبه‌ی شورای حل اختلاف ویژه‌ی زرتشتیان در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش میان همکیشان، حل اختلاف برپایه‌ی آیین‌نامه‌ی احوال شخصیه‌ی زرتشتیان و کاستن از پرونده‌های دعاوی راه‌اندازی شده است. در بخشی از آیین، لوح ابلاغ اعضای شعبه‌ی 3056 شورای حل اختلاف تهران ویژه زرتشتیان به آنان اهدا شد. به موجب این ابلاغ موبد مهربان فیروزگری، در جایگاه رییس شعبه، تاج‌گوهر خدادادکوچکی (خانم خادم)، فهیم فرهادی به عنوان هموندان اصلی و فرهاد کاویانی‌گوهری در سمت مسوول دفتر منصوب شدند. شعبه 3056 زیرنظر مجتمع 27 شورای حل اختلاف تهران فعالیت می‌کند. در ادامه از محل دفتر کار شورای حل اختلاف زرتشتیان در طبقه‌ی فوقانی دبیرخانه‌ی انجمن زرتشتیان تهران رونمایی شد.

گزارش این برنامه از تارنمای شورای حل اختلاف استان تهران برداشته شده و در زیر آمده است:

«مراسم افتتاح شعبه شورای حل اختلاف تهران ویژه زرتشتیان با حضور آقای دکتر حسن زاده معاون قضایی رییس کل و رییس حوزه‌ی ریاست دادگستری کل استان تهران، آقای دکتر مهدوی معاون محترم قضایی رییس کل دادگستری و رییس شورای حل اختلاف استان تهران، آقای مهربان فیروزگری موبد موبدان زرتشتیان تهران، آقای دکتر اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، آقای قربانیان معاون قضایی در امور اجرایی، عمومي و اجرای احكام شوراها و شعب شورایی مستقر در دادسراها و سرپرست مجتمع 27 و 30 شورای حل اختلاف تهران، آقای بهروزی سرپرست معاونت اداری، مالی و پشتیبانی شورای حل اختلاف استان تهران، آقای نمیرانیان رییس انجمن زرتشتیان تهران و دیگر مقامات و مسوولان در ساختمان جشن‌گاه انجمن زرتشتیان تهران برگزارشد .
در ابتدای این مراسم که با رعایت کامل دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد آیاتی چند از سوره مبارکه حجرات در باب برقراری صلح و سازش و قسط و عدل در جامعه توسط قاری بین‌المللی قرآن کریم قرائت شد و نیایشی از اوستا از سوی موبد موبدان زرتشتیان خوانده شد و در ادامه سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران نواخته شد.
در ادامه‌ی مراسم آقای دکتر نمیرانیان رییس انجمن زرتشتیان تهران طی سخنان کوتاهی ضمن عرض صبح ‌بخیر، خدمت همه میهمانان گرامی از طرف انجمن زرتشتیان به عنوان میزبان جلسه خیرمقدم عرض نموده و ابراز امیدواری کردند این شورا که امروز آغاز به کار می‌کند موجب صلح و سازش و اساسی برای برقراری آسایش در کشور باشد .
پس از ایشان آقای دکتر حسن‌‌زاده طی سخنانی این جلسه را منشأ خیر و برکت دانستند. رییس حوزه‌ی ریاست دادگستری استان تهران سخنان خود را در سه محور بیان نمودند. نخست آن که با توجه به تعالیم قرآن کریم اساس زندگی ما بر مبنای وحدانیت و اعتقاد به خداوند است و اصلی‌ترین وظیفه‌ی ما این است که تسلیم فرمان خداوند باشیم و در صراط مستقیم قدم برداریم. در راه بندگی خداوند غم‌ها، شادی‌ها، آسانی‌ها و سختی‌ها همگی شیرین و قابل تحمل است .
دوم آن که افتخار می‌کنیم قوانین کشور ما به وجهی مترقی است که حقوق اقلیت‌های دینی را به رسمیت می‌شناسد و طبق قانون اساسی احوال شخصیه اقلیت‌ها در مراجع قضایی طبق احکام خودشان مورد بررسی قرار می‌گیرد. براین اساس امروز با ایجاد این شعبه‌ی شورای حل اختلاف مسائل و مشکلات به دست بزرگان زرتشتی ختم به صلح خواهد شد. ایشان در ادامه افزودند ما اطاعت می‌کنیم از فرمان رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمودند: «بزرگان قوم را تکریم کنید». در این شعبه موبد موبدان، مادر شهید زرتشتی، نماینده‌ی انجمن زرتشتیان حضور دارند، وقتی به دست این بزرگان فصل خصومت می‌شود این سازش ماندگار است و موجب پرونده دوم نمی‌شود .
و نکته سوم وفاداری به این پرچم سه رنگ ایران که مزین به کلمه‌ی جلاله الله است، می‌باشد. ما ایرانیان اگرچه پدران متفاوتی داریم، ادیان مختلفی داریم، اقوام مختلفی داریم ولی مادرمان، مام وطن یکی است. ما به این مادر شهید زرتشتی که برای این مام وطن فرزند دلبندش را داده است، افتخار می‌کنیم. به شهدای اقلیت‌های دینی همانند همه‌ی شهدای مسلمان ایران که برای سربلندی ایران اسلامی در کنار هم شهید شدند، افتخار می‌‎کنیم .
ایشان در پایان سخنان گفتند آرزومندم و افتخار می‌کنم بزرگان زرتشتی که بر مبنای راست دینی و درست دینی و به دینی قدم بر می‌دارند تلاش کنند تا شورای حل اختلاف زرتشتیان را به روزهای خوب خودش برسانند .
در ادامه آقای دکتر اختیاری نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با تشکر از قوه‌ی قضائیه برای موافقت با تأسیس این شعبه گفتند: ما حدود یک دهه است که درخواست ایجاد این شورای حل اختلاف را داشتیم. با این اساس که تمام افراد آن انتخاب شده زرتشتیان باشد و دیگر این که محل استقرار آن در انجمن زرتشتیان باشد و در حال حاضر در زمان ریاست آقای رئیسی این مهم محقق شد. افرادی که در این شعبه هستند موبد بزرگ ما موبد موبدان آقای فیروزگری که گمان ندارم کسی خلاف حرف ایشان سخنی بگوید. دیگر خانم خادم شیرزن ایران‌‌زمین‌ و دیگر افرادی که همگی به درستی انتخاب شده‌اند. ایشان در بخش دیگری از سخنانشان فرمودند ما در ایران یک تاریخ پر افتخار داریم. ایرانیان افتخار دارند که بر اساس دین فکر می‌کنند، انسانی فکر می‌کنند و ایرانی فکر می‌کنند. ایران گلزار بسیار زیبایی است از گل‌های رنگارنگ. خوبی گلستان ایران تفاوت رنگ‌هاست. ما ایرانی‌ها به تشابهاتمان افتخار می‌کنیم و به تفاوت‌هایمان احترام می‌گذاریم. در حالی که این اندیشه را در دیگر کشورهای منطقه نمی‌بینیم و اجازه نمی‌دهیم احدی چه با شعر چه با عمل و چه با هر اقدام دیگری گوشه چشمی به کشورعزیز ما داشته باشد.
در ادامه مراسم آقای دکتر مهدوی طی سخنان ارزشمندی ضمن تشکر از حاضرین به ویژه آقای دکتر حسن‌زاده و آقای دکتر اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی که استاد نمونه دانشگاه یزد هستند، فرمودند: هنگامی که درخواست تأسیس شورای حل اختلاف استان تهران ویژه‌ی زرتشتیان در زمان مسوولیت اینجانب واصل شد بلافاصله استقبال کردیم و همه افرادی که انجمن معرفی کرد پذیرا شدیم تا رسیدگی به پرونده‌ها توسط خود زرتشتیان صورت گیرد و اگر سایر ادیان چه مسیحیان و چه کلیمیان چنین درخواستی داشته باشند، اجابت می‌کنیم .
ما هم وطن هستیم و باید ید واحده باشیم در برابر دشمنان این سرزمین. اتحاد خود را حفظ کنیم افتخار می کنیم در ایران مقدس زندگی می‌کنیم و سایه‌ی ولایت مقام معظم رهبری بر همه‌ی ما چه مسلمان چه مسیحی و چه کلیمی گسترده است و امر ایشان بر همه ما مطاع است و از همه عزیزان به خصوص اعضای شورا که این مسوولیت خطیر را پذیرفتند، صمیمانه تشکر می‌کنم. در پایان مراسم لوح ابلاغ اعضای شعبه‌ی 3056 شورای حل اختلاف تهران ویژه‌ی زرتشتیان به ایشان اهدا شد».
در حاشیه‌ی این آیین مهمانان از آتشکده‌ی تهران دیدن کردند.

1 4 2 4 3 2 4 2 5 2 6 2

7 1

 چهره از راست:غلامرضا مهدوی، معاون قضایی رییس کل دادگستری، اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس

8 1 9 1

چهره میانی موبد موبدان مهربان فیروزگری

10 1

مجری، بهرامی

28

احترام به سرود ملی ایران

12

خوانش قرآن کریم

13

خوانش بخشی از اوستا از سوی موبد مهربان فیروزگری

14 15 16

موبد مهربان فیروزگری رییس شورای حل اختلاف زرتشتیان تهران

17

افشین نمیرانیان فرنشین انجمن زرتشتیان تهران

18 19

دکتر حسن‌زاده معاون قضایی، رییس کل حوزه دادگستری استان تهران

11 1

20

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس

21

تاج گوهر خداداد کوچکی (خادم) هموند شورای حل اختلاف زرتشتیان تهران

22

دکتر مهدوی رییس شورای حل اختلاف استان تهران

23

موبد مهربان فیروزگری هموند شورای حل اختلاف زرتشتیان تهران

24

تاج گوهرخداداد کوچکی(خادم) هموند شورای حل اختلاف زرتشتیان تهران

25

فرهاد کاویانی مسوول دفتر و دبیر شورای حل اختلاف زرتشتیان تهران

26 27

افشین نمیرانیان بجای فهیم فرهادی حکم وی را دریافت کرد

29 30

32

31 33

گشایش شورای حل اختلاف زرتشیان تهران در ساختمان انجمن زرتشتیان

34 35

ترجمه نوشته: راه در جهان یکی است و آن راه راستی

36

آیین گشایش شورای حل اختلاف ویژه‌ی زرتشیان در ساختمان انجمن زرتشتیان تهران

37 38 39 40

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. بسیار خوشحالیم که تلاش ده ساله به نتیجه رسید و شورای حل اختلاف زرتشتیان تهران (مشابه یزد و اهواز که سالها خدمت کرده اند) گشایش یافت. امید که گذر هیچکدام از همکیشان هیچوقت به اختلاف و شورا نیفتد و جامعه کوچک و خوشنام زرتشتی در نهایت آرامش و دوستی باشد. ایکاش یکی از وکیل های زرتشتی (بطور مثال آقای وجدان ایرانی) در شورا بود تا در مورد قوانین مدنی کشور نظر بدهد (زیرا قانون مدنی بالاتر از احوالیه شخصیه است و بر تمام احوالیه شخصیه ارجع است).
    دو سوال مطرح میشود:
    1. اگر یکی از طرفین از رای شورا راضی نباشد (که معمولا رای به نفع یکی است)، آیا طرف ناراضی میتواند به دادگاه بالاتر اعتراض بدهد و موضوع دوباره در دادگاه حقوقی با قاضی مسلمان بررسی و احتمالا عوض شود؟
    2. اگر یک زوج از دین خارج شود (مثلا مسلمان شود)، آیا زوج زرتشتی مانده میتواند به شورای حل اختلاف زرتشتیان شکایت کند؟ یا چون یک طرف غیرزرتشتی است، احتمالا باید به شورای دیگر رفت که اعضای غیرزرتشتی قضاوت کنند؟

  2. با درود بر شما ، بسیار خرسند شدم از این خبر زیرا سالها پیش موبد شهزادی که خودشان دانش آموخته حقوق بودند کتاب “مادگان هزار دادستان” را گردآوری نمودند که شامل هزار حکم قضایی و دادستانی از دادگستری ایران ساسانی بود که قوانینشان در آن هنگام بر پایه فرهنگ ایرانی و زرتشتی بودند و گام نخست را در راه زنده نمودن ساختار حقوقی ایرانی برداشتند و اکنون نیز گشایش یک دادگاه ویژه زرتشتیان گام دیگری در همین راستا است، افزون بر اینکه بسیاری از گرفتاری ها و تنگناهای زرتشتیان در میان خودشان حل می شود و از هدررفت زمان و سرمایه های بهدینان پیشگیری می شود.

  3. درود بر همایون مهرزاد و فرتورهای دلنوازش — زنده باشی جوان

  4. و درود بسیار بر موبد بزرگ مان جناب فيروزگری …. به اميد اينکه حالا حالا ها ، سایه اش بر سرمان باشد .

  5. با سپاس. شورای های حل اختلاف یکی از راه های کم کردن زمان و هزینه های دادگاه ها هستند که بسیار خوب است. ایا امکان دارد که امرداد «آیین نامه شورای حل اختلاف زرتشتیان» اگر وجود دارد یا قوانین و آیین نامه های در پیوند با آن را منتشر کند؟

    از سوی دیگر، اگر امکان دارد در مورد آخرین وضعیت بازنگری «احوال شخصیه» هم آگاهی رسانی شود. چون احتمالا اعضای شورای حل اختلاف در بسیاری از موارد باید براساس متن احوال شخصیه تصمیم گیری و رای خود را اعلام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05