لوگو امرداد

آیین نیاکانی پرسه همگانی اسفندماه در تهران برخط برگزار شد

انجمن زرتشتیان تهران در راستای رعایت نکته‌های بهداشتی پیشگیری از گسترش کووید-19، آیین پرسه همگانی اورمزد و اسفندماه را برخط (آنلاین) برگزار کرد.

زرتشتیان هر ساله در پرسه‌‌ی همگانی روز اورمزد از ماه اسفند زرتشتی، گردهم می‌آیند و فروهر جانسپاران راه میهن در رویارویی با یورش تازیان را گرامی می‌دارند. درود می‌فرستند به روان همه‌ی درگذشتگان که در سال گذشته از جهان هستی به زندگی مینوی پیوستند و از خانواده‌های تازه‌روانان یاد می‌کنند. امسال با پایداری ویروس کووید-19، آیین پرسه همگانی از ساعت ۹ تا ۱۱ بامداد روز اورمزد و اسفندماه به گاهشمار زرتشتی برابر با 25 بهمن‌ماه 1399خورشیدی در تالار پذیرایی ایرج بدون حضور همکیشان برگزار شد. سرایش اوستا با آوای موبد گودرز ماوندی ادا شد. سخنرانی آیینی به گونه‌ی برخط (آنلاین) را موبد اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان در ارتباط تصویری به انجام رساند و در دامنه‌ی دین و فرهنگ و آن چه که در پیوند با امور مینوی هازمان است، با بهدینان و بسته‌کشتیان سخن گفت و رهنمون کرد. همکیشان از تارنمای انجمن زرتشتیان تهران به‌ عنوان مهمان غیرحضوری در آیین برخط (آنلاین) پرسه‌ همگانی شرکت کردند و پیام آرامش‌باد خود را برای بستگان درگذشتگان نوشتند. پخش عکس درگذشتگان همراه با یادداشت نام روانشادان بخشی از برنامه‌‌ی این آیین مجازی بود. کمیسیون خدمات انجمن زرتشتیان تهران مسوول برنامه‌ریزی و هماهنگی آیین برخط پرسه همگانی بود. کامبیز میزانیان، هموند انجمن زرتشتیان تهران، بخش پردازش رایانه را بردوش داشت. برگزاری آیین از رویه‌ی اینستاگرام هفته‌نامه امرداد نیز پخش زنده شد.

هر هازمانی به باورها و آیین‌های خود زنده است و پایا و پویا می‌ماند. از آنجایی که در گاه‌هایی از تاریخ ایران، شمار درگذشتگان به شوند جنگ، بیماری و … بسیار بوده است،‌ برگزاری آیین پرسه برای تک‌تک آنان بسیار دشوار می‌شود. از این‌رو نیاکانمان با برگزاری دو پرسه همگانی در سال، درگذشتگان را یاد می‌کردند. اورمزد و اسفندماه که می‌شود یاد آن هزاران هزار فرزندی را گرامی می‌داریم که در دفاع از مرزوبوم ایران‌زمین از جان گذشتند و اکنون بخشی از این خاک اهورایی هستند. درود می‌فرستيم بر فروهر پاک سينه‌ سپركردگان نام ايران، بزرگی ايران، آبادی و آزادی ايران.
«پرسه» از ریشه «پرس» به چم (:معنای) «پرسیدن» است. در آیین پرسه، دوستان و خویشان برای پرسیدن چگونه بودن بستگان و نزدیکان تازه درگذشته به دیدارشان می‌روند و برای کسی که درگذشته آیین یادبود برگزار می‌کنند و یادش را گرامی می‌دارند. در آیین نیاکانی، همپرسگی با خانواده‌ی درگذشتگان سفارش شده است.

SH N6162 1 SH N6166 1 SH N6169 1 SH N6172 1 SH N6175 SH N6177 SH N6179 SH N6181 SH N6183 SH N6189 SH N6198 SH N6203 SH N6204 SH N6205 SH N6210 SH N6213 SH N6214

فرتورها از شهرام نمیرانیان است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. درود و سپاس از دكترمهندس كامبيز ميزانيان بزرگ مرد بي ادعا و مردمي خداوند نگهدار چنين مردان نيكي

  2. روان همه درگذشتگان شاد. سپاس از آقای موبد ماوندی عزیز که با آوای خوش خود تاثیر مراسم را دوچندان نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30