لوگو امرداد

آیین پرسه همگانی تیرماه در تهران مجازی برگزار شد

انجمن زرتشتیان تهران در راستای رعایت نکته‌های بهداشتی پیشگیری از گسترش کووید-19، آیین پرسه همگانی اورمزد و تیرماه را برخط (آنلاین) بدون گردهمایی همکیشان برگزار کرد.

زرتشتیان در پرسه‌‌ی همگانی روز اورمزد از ماه تیر، برابر با ٢٩ خوردادماه، گردهم می‌آیند و فروهر جانسپاران راه میهن در جنگ ایران و توران به روزگار منوچهرشاه پیشدادی را گرامی می‌دارند. درود می‌فرستند به روان همه‌ی درگذشتگان که در سال گذشته از جهان هستی به زندگی مینوی پیوستند و از خانواده‌های تازه‌روانان یاد می‌کنند. امسال با پایداری ویروس کووید-19 و پیرو وَچَر، دیدگاه دینی انجمن موبدان تهران، آیین پرسه همگانی تیرماه بدون باشندگی همکیشان از ساعت ۹ تا ۱۱ بامداد روز اورمزد و تیرماه زرتشتی برابر با ۲۹ خورداد‌ماه 1400 خورشیدی در تالار پذیرایی ایرج برگزار شد. سرایش اوستا با آوای موبد اردشیر مهربانی ادا شد.
سخنرانی دینی را موبد اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان به شیوه‌ی ارتباط مستقیم تصویری انجام رساند. فرنشین انجمن موبدان در دامنه‌ی دین و فرهنگ و آن چه که در پیوند با امور مینوی هازمان است، با بهدینان و بسته‌کشتیان سخن گفت و رهنمون کرد.
همکیشان از تارنمای انجمن زرتشتیان تهران به‌ عنوان مهمان غیرحضوری در آیین برخط (آنلاین) پرسه‌ همگانی شرکت کردند و پیام آمرزش‌باد خود را برای بستگان درگذشتگان نوشتند. پخش عکس درگذشتگان همراه با یادداشت نام روانشادان بخشی از برنامه‌‌ی آیین مجازی بود. پخش زنده‌ی آیین پرسه‌ی همگانی همزمان از تالار ایرج در اینستاگرام هفته‌نامه امرداد به نشانی amordad.news  همرسانی شد.
کمیسیون خدمات انجمن زرتشتیان تهران مسوول برنامه‌ریزی و هماهنگی آیین برخط پرسه همگانی بود. کامبیز میزانیان، هموند انجمن زرتشتیان تهران، بخش رایانه را بردوش داشت.
هر هازمانی به باورها و آیین‌های خود زنده است و پایا و پویا می‌ماند. از آنجایی که در گاه‌هایی از تاریخ پرفرازونشیب ایران، شمار درگذشتگان به شوند جنگ، بیماری و … بسیار بوده است،‌ برگزاری آیین پرسه برای تک‌تک آنان بسیار دشوار می‌شود. از این‌رو نیاکانمان با برگزاری دو پرسه همگانی، درگذشتگان را یاد می‌کردند. کسانی که به هر شوندی نتوانستند به پرسه‌ی درگذشتگان بروند در این روز فرصت می‌یابند تا یاد درگذشتگان را گرامی دارند و با خانواده‌ی هماروانان هم‌دل شوند.
آیین پرسه‌ در روز اورمزد روز و تیرماه که پرسه‌ی تیرگان نیز نامیده می‌شود به سبب بزرگداشت فروهر درگذشتگان در جنگ تورانیان و ایران است، به‌ویژه آرش کمانگیر که جان خود را در تیر گذاشت و مرز ایران و توران را تا آن سوی جیحون گسترش داد. ایرانیان در یورش تورانیان، شکست سختی خوردند و بازپس نشستند. مرزها کوچک و خانه‌ها تنگ شد. ده روز پس از این، دهم تیرماه در روز تیر از ماه تیر که سیزدهمین روز ماه زرتشتی و دهمین روز از سالنمای رسمی کشور است، آرش کمانگیر جان در تیر می‌گذارد و مرزها را باز می‌گشاید.
«پرسه» از ریشه «پرس» به چم (:معنای) «پرسیدن» است. در آیین پرسه، دوستان و خویشان برای پرسیدن چگونه بودن بستگان و نزدیکان تازه درگذشته به دیدارشان می‌روند و برای کسی که درگذشته آیین یادبود برگزار می‌کنند و یادش را گرامی می‌دارند. در آیین نیاکانی، همپرسگی با خانواده‌ی درگذشتگان سفارش شده است.

1 14 2 12 3 12 4 13

55

6 11

موبد اردشیر مهربانی

9 11

8 10

7 10

از راست:مهردخت شهریاری و کامبیز میزانیان  هموندان انجمن زرتشتیان تهران

از راست:مهردخت شهریاری و کامبیز میزانیان  هموندان انجمن زرتشتیان تهران

11 11

32 4

12 9 13 9 14 7

48

15 5 16 5 17 7 19 3 20 5 رستم خرمدین هموند انجمن زرتشتیان تهران

رستم خرمدین هموند انجمن زرتشتیان تهران

22 4

29 4

23 5

24 5 25 3 26 5 27 5 28 4 مهردخت شهریاری هموند انجمن زرتشتیان تهران

مهردخت شهریاری هموند انجمن زرتشتیان تهران

موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان

موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان

33 4

نیایش پایانی برساد

نیایش پایانی برساد

34 3

داریوش موبد سرپرست آتشکده زرتشتیان تهران

داریوش موبد سرپرست آتشکده زرتشتیان تهران

37 1

38

39

41

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. به فروهر پاک همه درگذشتگان درود باد . گروسمان نشین باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-28