لوگو امرداد
با سومین فصل کاوش در گورستان‌های سمنان

دست‌یابی باستان‌شناسان به تکوک سفالی اشکانی در مرسین‌چال

takookسومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان مرسین چال در استان سمنان به کشف یک ریتون (تکوک) از جنس سفال با نقش بزکوهی  بازمانده از  دوره‌ی اشکانی و آثار ارزشمند دیگری انجامید.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، عطا حسن‌پور سرپرست گروه باستان‌شناسی ۲۶ امرداد ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: در این فصل از کاوش گورستان مرسین چال در حوزه‌ی آبگیر سد فینسک شهرستان مهدیشهراستان سمنان، به دلیل گستردگی و وسعت دو هیات باستان‌شناسی یکی به سرپرستی من و دیگری به سرپرستی محمدرضا نعمتی به محوطه اعزام شد.

وی با بیان اینکه تاکنون گروه موفق به باز کردن پنج گور شده است، افزود: تا به امروز سه ترانشه ۱۰ در ۱۰ به مساحت ۳۰۰ متر مربع از گورستان مورد کاوش قرار گرفته و بخشی از کاوش‌های فصل دوم نیز پاک‌سازی شده است.

سرپرست گروه باستان‌شناسی، گورهای موجود در این گورستان را از گونه‌ی گورهای چاله‌ای دست‌کند بدون ساختار گور عنوان کرد و افزود: تنها دو سنگ از بالا و پایین به عنوان نشان گور بر روی آن قرار داده شده و گورسپاری‌(:تدفین‌)ها در این گورستان از گونه‌ی طاق‌باز با جهت شرقی‌غربی است.

وی در دنباله گفت: در گورهای کاوش‌شده، گورنهاده‌ها یا همان پیشکشی‌ها (:هدایا) که با فرد درگذشته دفن می‌شوند به‌مقدار قابل‌توجهی هستند و بیشتر اشیای باارزش (:فاخر) هستند.

حسن‌پور افزود: «برای نمونه در گوری متعلق به یک بانو در کنار اشیای باارزشی مانند النگو، دستنبد، پابند، انواع سفالینه‌ها در اشکال گوناگون و … یک انگشتر مفرغی با نقش شیر بالدار کشف شد که در نوع خود بی‌مانند است.

حسن‌پور نمونه‌ی منحصر به فرد کشف‌شده‌ی دیگر در این گورستان را یک ریتون (تکوک) از جنس سفال با نقش بزکوهی با شاخ‌های کنگره‌دار دانست که از ۲۲۰۰ سال پیش و دوره اشکانی برجای مانده است.

این باستان‌شناس ادامه داد: از یافته‌های دیگر این گورستان می‌توان به ظرف‌های سفالی زیبا مانند پایه شیپوری، کف تخم‌مرغی، بشقاب‌های تخت، اشیای تزیینی مفرغی و آهنی و انواع مهره‌های تزیینی از جنس سنگ و احجار کریمه اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه برای تاریخ‌گذاری محوطه به زمان بیشتری نیاز داریم، یادآوری کرد: اشیای به‌دست ‌آمده در گورستان مرسین بیشتر مربوط به دوره‌ی اشکانی هستند و دوره‌ی پس از هخامنشی تا اشکانی را در بر می‌گیرند.

حسن‌پور با اشاره به اینکه در فصل‌های پیشین کاوش در این گورستان گسترده (:وسیع) ۳۰ گور کاوش شده است، افزود: در فصل سوم تاکنون که به نیمه ‌یکاوش رسیده‌ایم ۴۰ قلم شی باستانی از ۵ گور مورد شناسایی به‌دست آمده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05