لوگو امرداد
یک کارشناس رسمی دادگستری و مرمت:

اگر مدیرانمان کارآمد بودند در مرمت طاق کسرا نقش داشتیم

kasra1احمدرضا حشمتی، کارشناس رسمی دادگستری و مرمت با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی در سال‌های پیش، نقش نداشتن ایران در مرمت طاق کسرا را نتیجه‌ی ناکارآمدی مدیران دانست.

احمدرضا حشمتی، با اشاره به حضور وزیر جدید در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: هم‌اکنون باتوجه به نامشخص بودن وضعیت انتصاب معاونان و مدیران، سه حوزه به‌ویژه میراث‌فرهنگی در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. امیدواریم آقای عزت‌الله ضرغامی به عنوان وزیر جدید این وزارتخانه تدبیری در انتخاب مدیران و معاونان خود داشته باشد که مانع از وقوع اتفاقات گذشته در این حوزه شود. نباید فراموش کرد که او اشراف چندانی به حوزه میراث ندارد. این قضیه درخصوص آقای مونسان نیز صدق می‌کرد. او اشراف چندانی به حوزه میراث‌فرهنگی نداشت از این‌رو تحت تاثیر گفته‌های اطرافیانش بود. هرچند معاون میراث‌فرهنگی می‌تواند در شناساندن میراث و چالش‌ها و مسائل آن به وزیر موثر عمل کند اما گاه احاطه برخی افراد موجب می‌شود مدیر مربوطه از برخی برنامه‌ها ناآگاه بماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا و به‌گفته‌ی حشمتی، متخصصان میراثی ما می‌توانند در کشورهای همسایه از عراق گرفته تا افغانستان فعالیت داشته باشند اما بر اساس تجربیاتی که داشته‌ایم شاهد آن بودیم که حتا در مرمت طاق کسرا هم نتوانستیم موثر عمل کنیم. نباید فراموش کرد که بزرگ‌ترین سرمایه میراث‌فرهنگی، نیروی انسانی و متخصصان آن است، پول حرف دوم را می‌زند. اگر مدیران کارآمد داشتیم می‌توانستند با رایزنی هزینه لازم را تامین کنیم. طاق کسرا مرمت شد بدون آنکه ایرانی‌ها در آن دخیل باشند. حتا چندی پیش آفریقا برای مرمت یک حمام و مسجد از ما درخواست کارشناس کرده بود و امور دیپلماسی برای حضور کارشناسان ایرانی انجام گرفت و تنها نیازمند تامین هزینه رفت و برگشت بودیم که آن هم نشد.

او یادآوری کرد: با وجود آنکه در ایران شاهد فعالیت نهادهای گوناگون از جمله ایکوم، ایکوموس، ایکروم هستیم نهادهای مستقلی که می‌توانند کارهای بسیاری انجام دهند اما نباید فراموش کرد که مساله ایران تنها ثبت جهانی نیست و باید در همه‌ی حوزه‌ها فعال و حضور داشته باشد که به دلیل نبود انسجام بایسته میان نهادهای دخیل این اتفاق نمی‌افتد. در بیشتر مواقع شاهد آن هستیم که روسای بخش‌های فعال در حوزه میراث از ایکوم گرفته تا ایکوموس و… چشم ندارند همدیگر را ببینند چه برسد که با یکدیگر تعامل داشته باشند یا با انسجام بتوانند کاری پیش ببرند. شاید در بدنه‌ی اصلی میراث شاهد چندقطبی بودن نباشیم اما آنجا که بحث قدرت نمایی می‌شود، همدیگر را قبول نداریم.

حشمتی بر این باور است که: کارشناسان میراث‌فرهنگی مانند جراح هستند درحالی که چنین نگاهی به این حوزه وجود ندارد و اینگونه می‌پندارند که انجام دادن یا ندادن آن کار تاثیری ندارد. هر مسوولی باید گام‌های خود را برای بهبودی شرایط بردارد و آن را به نفر پس از خود بسپارد. وقتی کارها انجام نمی‌شود و انتظارات برآورده نمی‌شود، وضعیت کنونی پیش می‌آید. وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همانگونه که از نامش پیداست بر‌پایه‌ی میراث‌ است و گردشگری و صنایع‌دستی تابعی از میراث هستند. اگر به میراث فرهنگی توجه نشود، دو حوزه‌ی دیگر هم آسیب می‌بینند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30