لوگو امرداد
یادداشت به قلم بهمن مرادیان

پیشنهادی برای بازگشایی/گردهمایی‌های احتمالی و محدود

بهمن مرادیانهمان‌گونه که در متن هم اشاره شده است به نظر شخصی نویسنده این یادداشت بسیار مناسب است که هنوز تمامی مکان‌های انجمن‌ها بسته و گردهمایی و مراسم‌ها به طور کاملا مجازی انجام شوند. اما به دلیل این که دیده می‌شود که برخی بازگشایی‌ها و گردهمایی‌ها با رعایت «ناقص» شیوه‌های بهداشتی و بدون آگاهی‌رسانی دقیق انجام می‌شوند، پیشنهاد زیر برای روشمند شدن بهتر آنها ارائه می‌شود.
در دستورجلسه گردهمایی انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی که به تاریخ 10 مهر آگاهی‌رسانی شده است و روز آدینه 16 مهر به صورت مجازی برگزار خواهد شد، نوشته شده «ادامه موضوع‌های مربوط به گردهمایی پیشین و به‌ویژه مباحث مربوط به کرونا و دوران پساکرونا»! البته شوربختانه خیلی زیاد نمی‌دانیم که «موضوع های مربوط به گردهمایی پیشین» چه بوده‌اند. چون آگاهی‌رسانی نشده‌اند، اما در پیوند با بخش کرونا شاید بتوان گفت‌وگو و پیشنهادی را مطرح کرد.
البته این که آیا هم‌اکنون در دوران کرونا هستیم یا نه و دوران پساکرونا چه زمانی آغاز می‌شود، خودش نیاز به بحث و گفت‌وگو دارد، ولی جای خوشبختی دارد که در فکر برنامه‌ریزی و گفت‌وگو درباره پساکرونا هستیم! البته نمی‌دانیم بحث‌های پیشین که در این باره در گردهمایی انجمن‌ها شده است، چه بوده است؟ با نگاه به خبرهای از انجمن‌ها در تارنماها می‌توان نتیجه گرفت که برخی از انجمن ها تصمیم به 1- بسته نگه‌داشتن مکان‌ها و برگزاری گردهمایی‌ها به صورت مجازی و برخی دیگر از انجمن‌ها تصمیم به 2- بازگشایی محدود و برگزاری گردهمایی‌ها به صورت مجازی و با حضور محدود با «رعایت شیوه‌های بهداشتی» گرفته‌اند. البته هر انجمن به طور مستقل می‌تواند با توجه به شرایط زمانی و مکانی روش خود را انتخاب کند، اما آیا روش‌ها و آگاهی‌رسانی انجمن‌ها نشانه‌ایی از روشمند بودن و وجود طرح و برنامه دارد؟ آیا در گردهمایی انجمن‌ها در این باره گفت‌وگویی شده است؟ طرح‌ها، گفت‌وگوها و نتیجه هر کدام از این‌ها چگونه بوده‌اند و کجا آگاهی‌رسانی شده‌اند؟
البته هر کدام از این دو احتمال شرایط و جنبه های مختلفی دارند و نیاز است که گفت‌وگو و طرح‌های مختلفی از پیش از گردهمایی انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی؛ هم برای انجمن‌ها و هم برای افراد جامعه مطرح شوند، مورد گفت‌وگو قرار گیرند و آگاهی‌رسانی شوند. اما دستکم از نظر نویسنده‌ی این یادداشت تا این تاریخ در مورد هر دو این دو احتمال، روش یا برنامه مشخصی از سوی انجمن‌ها دیده نمی‌شود. به طور خاص برای موضوع اصلی این یادداشت می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد.
برای نمونه، حتما خبر آن را خوانده‌اید و عکس‌های آن را دیده‌اید که در روز 10 مهر به مناسبت جشن مهرگان در کرمان و شیراز به طور بسیار محدودی برگزارکنندگان حضور داشتند و این جشن به صورت زنده برای بینندگان پخش می‌شد. اما آیا حضور همین افراد محدود هم نیاز به رعایت شیوه‌های بهداشتی در این دوران ندارد؟ برای این، عکس‌های برنامه شیراز را با کرمان مقایسه کنید. سهل‌انگاری و ساده‌انگاری مشخص در روش انجمن کرمان از کجا ناشی شده است؟ شیوه‌نامه‌ی این نوع گردهمایی‌های محدود آیا در جایی گفت‌وگو شده است؟ «گفت‌وگوهای پیشین» گردهمایی انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی در این باره چگونه بوده است؟
برای نمونه‌ایی دیگر، براساس خبر 9 مهرماه، در روستای مزرعه‌کلانتر یزد «جشن زادروز همزمان با روز سالمند» برگزار شده است. آن‌گونه که در خبر آمده است این گردهم ایی با هماهنگی انجمن زرتشتیان مزرعه کلانتر بوده است. اگر فرض کنیم که با توجه به شرایط، این انجمن تشخیص داده است که به طور محدودی می‌تواند گردهمایی انجام دهد. آیا وضع فاصله اجتماعی و ماسک‌های زیر چانه در عکس دسته جمعی پایانی نشانه درست بودن این گردهمایی است؟ طرح و روش انجمن‌هایی که گردهمایی‌هایی به صورت محدود برگزار می‌کنند چیست؟ چه کسی مسوولیت بازی با زندگی گروه‌های سنی مختلفی که از سالمند تا میانسال تا جوان و کودک به این شکل در کنار هم عکس یادگاری گرفته‌اند را بر عهده می‌گیرد؟
برای نمونه ایی دیگر انجمن زرتشتیان یزد (محله) چند گردهمایی را به‌تازگی برگزار کرده است که باز هم هرچند که به درستی نمی‌دانیم قوانین و شرایط چه بود، اما عکس‌هایی که در تارنماها منتشر شده نشان می‌داد که رعایت فاصله اجتماعی، نشانه‌گذاری و برخی شرایط دیگر بسیار بهتر از گردهمایی‌های پیشین آن انجمن شده است. آیا انجمن‌ها براساس «آزمون و خطا» روش‌های خود را اصلاح می‌کنند؟
برای نمونه‌ایی از بازگشایی محدود مکان‌ها هم می‌توان به هیات‌اجرایی مارکار تهرانپارس اشاره کرد که در اصلاعیه‌ایی رسمی بازگشایی محدود و شرایطی را اعلام کرد که شامل سه بخش مشخص و بخش‌هایی کلی بود. اما برای نمونه «واکسینه بودن کامل» در شرایط نیامده است! یا نیازی به رزرو از پیش نیست. بسیار مناسب است که اگر هیات‌اجرایی تشخیص می‌دهند که بازگشایی محدود ممکن است، به طور بسیار دقیق‌تری قوانین و شرایط را «اگاهی رسانی» و روش اعمال آن را نیز مشخص کنند.
هرچند که نظر شخصی نویسنده این یادداشت این است که در شرایط کنونی، بهترین انتخاب این است که انجمن‌ها مکان‌های خود را به طور کامل بسته نگه دارند و تمامی گردهمایی‌ها و مراسم‌ها را به صورت کاملا مجازی برگزار کنند. اما با توجه به این که در هر صورت دیده می‌شود که برخی گردهمایی‌ها هم در حال انجام است، مواردی برای انجمن‌هایی که قصد برگزاری محدود گردهمایی دارند، پیشنهاد می‌شوند.
برای خواندن این پیشنهاد مقدماتی بر دو پی دی اف 1- فرم آگاهی‌رسانی 2- فرم خودارزشیابی کلیک کنید.
این پیشنهاد مقدماتی، براساس اطلاعاتی است که انجمن زرتشتیان اونتاریو (1) بر روی تارنمای خود آگاهی‌رسانی کرده است و نیز ایمل‌هایی است که به طور مرتب برای اعضای خود برای به‌روزرسانی ارسال و اجرا می‌کند. منبع دیگر این پیشنهاد براساس آگاهی‌رسانی دولت استان اونتاریو (2) است.

(۱): https://www.zso.org/covid-19-updates

(۲): https://covid-19.ontario.ca/data

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07