لوگو امرداد

جشن مهرگان در فرانسه برگزار شد

انجمن میراث فرهنگی زرتشتیان در فرانسه، میزبان جشن مهرگان در پسین هنگام مهر روز و مهرماه با باشندگی گروه پرشمار از  ایرانیان و ایران‌دوستان بود.

زرتشتیان و ایران‌دوستان ساکن فرانسه، روز دوم اکتبر ۲۰۲۱ برابر با دهم مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی جشن مهرگان را گرامی داشتند. کورش نیکنام، فرنشین انجمن میراث فرهنگی زرتشتیان در فرانسه، پیش از آغاز این نشست در سخنانی، به مهمانان خوشامد گفت. وی سپس به  چگونگی برپایی و فلسفه برگزاری جشن مهرگان در روزگار گذشته اشاره کرد. کورش نیکنام تاکید کرد که، نیاز است که جشنی همچون مهرگان در ایران و خارج از مرزهای کشور نیز برگزار شود. در راستای آشنایی فرهنگ‌دوستان با پیشینه میراث ایرانی، در این جشن سفره مهرگان نیز پهن شده بود. در این برنامه که به شوند کاهش محدودیت‌های کرونا در فضای سربسته برگزار شده بود، مهمانان در صورت همراه داشتن کارت واکسن کرونا امکان حضور در برنامه، بدون پوشیدن ماسک را داشتند.
جشن مهرگان در پاریس فرانسه با دست‌افشانی و پایکوبی ادامه داشت. همچنین، از باشندگان با خوراک‌های ایرانی پذیرایی شد.
انجمن میراث فرهنگی زرتشتیان در فرانسه که از بهار امسال فعالیتش را آغاز کرده، به فرنشینی موبد کورش نیکنام اداره می‌شود. اشکان خسروپور، دبیری این انجمن را بر دوش دارد و مونا کارا، خزانه‌دار آن است. پدرام نیکنام و بیژن کیانی نیز دیگر اعضای هیات‌مدیره هستند.
در رویه اینستاگرامی این گروه، خویشکاری انجمن میراث فرهنگی زرتشتیان «پاسداشت از میراث فرهنگی ارزشمند نیاکان» بازگو شده است. پژوهش بیشتر در زمینه‌ی «فرهنگ باستانی ایران، استوره‌ها، باورها، آداب و رسوم،  موسیقی، گویش و هنرهای گوناگون»‌ از جمله همین خویشکاری‌ها عنوان شده است.
در همین راه، از دریافت پیشنهاد یا همکاری «همه ایران‌دوستان و پژوهشگران در رشته‌های فرهنگی، هنری، باستان‌شناسی، موسیقی، مردم‌شناسی، تاریخ و جغرافیا» استقبال شده است.

۲

۳ اغاز برنامه با سرود ای ایران

۴

۵

۶

۷

۸

۹

۱۱

فرتورها از اشکان است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07