لوگو امرداد

رهاسازی دومین گروه گوزن‌های زردِ زاده‌شده در اسارت

gavaznezardدومین گروه گوزن‌های زرد ایرانی، تکثیر شده در اسارت در جنگل‌های خوزستان رهاسازی شد.

به گزارش مهر، غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست، درباره‌ی رهاسازی دومین گروه گوزن‌های زرد ایرانی تکثیر شده در اسارت گفت: این کار برای تقویت جمعیت رهاسازی شده‌ی سال ۹۸ است که به ۱۷ گوزن زرد از سایت تکثیر و پرورش استان ایلام (مانشت و قلارنگ) با ترکیب ۱۲ نر و ۵ ماده زنده‌گیری و به استان خوزستان فرستاده شده بودند.

وی افزود: این گروه ۱۶ راسی بار دیگر از سایت مانشت و قلارنگ با ترکیب ۱۰ نر و ۶ ماده با آرمان بازگردادندن گوزن زرد ایرانی به زیستگاه اصلی‌اش یعنی جنگل‌های دز و کرخه به خوزستان منتقل شدند.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با پافشاری بر اینکه جنگل‌های دز پس از گذشت نزدیک‌به ۶۵ سال دوباره پذیرای گوزن زرد ایرانی است گفت: گونه‌ای که سال‌ها گمان آن می‌رفت که همچون شیر ایرانی و ببر مازندران از میان‌رفته است، تا سال ۱۳۳۴ خورشیدی، که یک راس از آن از سوی زیست‌شناس آلمانی بنام «ورنر ترنزه» در منطقه‌ی کرخه استان خوزستان دیده شد.

ابدالی ادامه داد: پس از آن در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ تیمی از سوی کانون شکار اقدام به زنده‌گیری گوزن زرد در بیشه‌زارهای کرخه کرد. ۶  گوزن زرد زنده‌گیری و به گستره‌ی محصور ۵۵ هکتاری دشت ناز در نزدیکی ساری فرستاده شد و پروژه تکثیر در اسارت این گونه ارزشمند که روزی طعمه‌ی اصلی شیر ایرانی بود، کلید خورد. پس از آن در سال ۸۵ سازمان اقدام به ساخت مراکز پرشمار در استان‌های گوناگون برای انتقال گوزن زرد از دشت ناز ساری و تکثیر و پرورش آن در سایت‌های گوناگون کرد.

به گفته‌ی این مقام مسوول گوزن‌های زرد ایرانی اکنون با جمعیت نزدیک به ۳۰۰ راس در سایت‌های تکثیر و بازپروری (:احیا) دشت ناز ساری، جزیره اشک، میانکتل، ارسنجان، باغ شادی هرات، حلوه کرخه، میانرود دز، مانشت و قلارنگ نگهداری می‌شوند.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان گفت: در برنامه عمل حفاظت از گوزن زرد ایرانی برای تکثیر جمعیت‌های از دست رفته طبیعی این گونه به عنوان گونه‌ی در معرض تهدید در دو مرحله برنامه زنده‌گیری و رهاسازی با موفقیت انجام شد. با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام و موسسه حافظان حیات وحش شیردال، (که در حال حاضر مجری طرح آموزش و توانمندسازی جوامع محلی در زیستگاه‌های این گونه به منظور افزایش آگاهی و کاهش احتمال شکار غیرقانونی این گونه است)، زنده‌گیری از سایت تکثیر مانشت و قلارنگ با بیهوشی و فرستادن آن‌ها با جعبه‌های ویژه‌ی حمل گوزن‌ها و جابجایی تا زیستگاه اصلی و رها سازی در زیستگاه آن در منطقه حفاظت شده دز با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان انجام شد.

امروزه با توجه به اینکه اصلی‌ترین جمعیت گوزن زرد در ایران در محیط‌های نیمه اسارت زندگی می‌کنند دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با گردآوری (:تدوین) برنامه عمل حفاظت گوزن زرد و اجرای دقیق و علمی نسبت به بازپروری جمعیت‌های از دست رفته این گونه در زیستگاه‌های اصلی آن در استان خوزستان اقدام کرده است. این دفتر با اجرای برنامه‌های میان‌مدت و دراز‌مدت می‌کوشد از جمعیت شکننده‌ی این گونه در آینده نگاه‌داری کند.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06